Viestintä (3 op)
Toteutuksen tunnus: LTK6033-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 30.04.2024
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Heli Juntunen
Vastuuopettaja
Heli Juntunen
Ryhmät
-
IKNS21Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija kehittää valmiuksiaan suullisessa viestinnässä ja osaa laatia tyylillisesti ja kielellisesti asian- ja tilanteenmukaisia esityksiä. Opiskelija arvioi opintojakson aikana omaa viestijäkuvaansa puhujana ja osallistuvana ryhmän jäsenenä. Opiskelija osaa laatia rakenteellisesti ja kielellisesti Karelia-amk:n raportointiohjeen mukaisen opinnäytetyöraportin.
Sisältö
- Erilaisia puheviestintätilanteita omalta ammattialalta; esimerkiksi työelämän asiapuheet, viestintä palavereissa, kokouksissa ja neuvotteluissa (valmisteltuja esityksiä), argumentointi- ja keskustelutaidot, monikulttuuristuvan viestintäympäristön piirteitä
- Palautekeskusteluihin osallistuminen
- Kerrataan raportin rakenteesta, lähteiden käytöstä, referoinnista, tiedonhausta ja oikeinkirjoituksesta esille nousseita asioita ja keskeisiä kysymyksiä
Aika ja paikka
Wärtsilä-rakennus, kevät 2024
Oppimateriaalit
Kauppila, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.
Lisäksi muu opettajan osoittama materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija kehittää valmiuksiaan suullisessa viestinnässä ja osaa laatia tyylillisesti ja kielellisesti asian- ja tilanteenmukaisia esityksiä. Opiskelija arvioi opintojakson aikana omaa viestijäkuvaansa puhujana ja osallistuvana ryhmän jäsenenä. Opiskelija osaa laatia rakenteellisesti ja kielellisesti Karelia-amk:n raportointiohjeen mukaisen opinnäytetyöraportin.
Sisältö
- Erilaisia puheviestintätilanteita omalta ammattialalta; esimerkiksi työelämän asiapuheet, viestintä palavereissa, kokouksissa ja neuvotteluissa (valmisteltuja esityksiä), argumentointi- ja keskustelutaidot, monikulttuuristuvan viestintäympäristön piirteitä
- Palautekeskusteluihin osallistuminen
- Kerrataan raportin rakenteesta, lähteiden käytöstä, referoinnista, tiedonhausta ja oikeinkirjoituksesta esille nousseita asioita ja keskeisiä kysymyksiä
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 32 tuntia ja itsenäinen opiskelu 45 tuntia.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja harjoitustehtävät.
Hylätty (0)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija tuottaa laadukkaita raportteja ja perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 %. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan kokousta ja palaveria kokonaan tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 %!