Automaatiotekniikan perusteet (4 op)
Toteutuksen tunnus: IT10004-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2023 - 31.10.2023
Ajoitus
08.01.2024 - 26.05.2024
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Talotekniikka (IH)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Talotekniikan koulutus
Opettaja
- Kirsi Mustonen
- Miska Piirainen
Vastuuopettaja
Kirsi Mustonen
Ryhmät
-
ITNS23Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, talotekniikka, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi tunnet automaatiojärjestelmien peruskomponentit ja toiminnan. Osaat valita käyttökohteeseen soveltuvat komponentit. Osaat suunnitella pienimuotoisen automaatiojärjestelmän. Lisäksi tunnet säätötekniikan perusteet.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään:
- peruskomponentit ja niiden toimintatapa
- komponenttivalinnat
- säätötekniikka (PID)
- simulointi
- laboratoriotyöt.
Oppimateriaalit
• Kippo A., Tikka A., Automaatiotekniikan perusteet ISBN 978-951-37-4912-5 Kirjastossa oppikirjalainana saatavissa, laina-aika 14 päivää.
• Suomäki J., Vepsäläinen S, Talotekniikan automaatio -käyttäjän opas. ISBN 978-951-685-338-6
• Koskela, Lairi, Laulumaa, Nieminen. Talotekniikka. ISBN 978-952-63-4048-7
• Mikkola, Värjä. Uusi kiinteistöautomaatio. ISBN 978-952-1201-6
• Valikoituja osia kirjasta: Härkönen, P. Mikkola, J. Piikkilä, V. Sahala, A. Sahlstén, T. Sandström, B. Sirviö, A. Spangar, T & Sulku, J. 2012. Rakennusautomaatiojärjestelmät. ST-käsikirja 17. Espoo: Sähköinfo Oy (Saatavissa sähköisenä NELLI-portaalista).
• Sähköinen aineisto Finna-portaalista: https://karelia.finna.fi/ -> Aineistot aloittain, Tekniikka. ST-kortit Severi, LVI-Net
• Laitevalmistajien datalehdet ja käsikirjat
• Opintojaksolla jaettava materiaali
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
4 opintopistettä = 108 tuntia (1 op = 27 h). Lähiopetuksen osuus sisältäen teoria- ja laboratoriotyöskentelyn 40 tuntia. Itsenäinen työskentely n. 68 tuntia sisältäen harjoitustehtävät, raportoinnin ja valmistautumisen tenttiin.
Työtavat
Luennot, itsenäinen työskentely ja tiedon etsintä, pienryhmissä tehtävät ohjatut laboratorioharjoitukset
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvosana määräytyy seuraavista osatekijöistä:
• Itseopiskelu / Harjoitustehtävät (hylätty/hyväksytty)
• Laboratorioharjoitukset ja raportointi (hylätty/hyväksytty), läsnäolopakko
• Tentti (numeerinen arviointi)
• Arviointiin vaikuttavat lisäksi aktiivinen työote sekä aikataulujen noudattaminen.
• Laboratorioharjoituksissa on läsnäolopakko. Poissaolot korvataan tekemällä puuttuva työ.
Kurssin lopullinen arvosana on asteikolla 0 – 5
Hyväksyttyyn suoritukseen tulee olla tehtynä/palautettuna seuraavat asiat:
• x kpl palautettavia tehtäviä (osiossa Itsenäinen opiskelu), joiden arviointi hylätty/hyväksytty
• laboratoriotyöt tehty ja raportti palautettu (jokainen työryhmästä palauttaa raportin), raportin arviointi hylätty/hyväksytty
• säädön harjoitustyö (Miskan tehtävä), maksimipistemäärä 10 pist
• tentti, tentin maksimipistemäärä 30 pist
• tentti ja säädön harjoitustyö yhteensä 40 pistettä
Tentin maksimipistemäärä 30, hyväksytyn raja 30% (= 9 pist.) Pepissä hylätty tentti näkyy arvosanana 0, jotta opiskelija voi osallistua uusintatenttiin.
Miskan osuus maksimipistemäärä 10 (hyväksytyn raja 30% (= 3 pist.)
Lopullinen arvosana muodostuu tentistä ja arvioitavasta säädön harjoitustyöstä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa käyttää keskeisiä käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa toimia yksinkertaisia ongelmia ratkaistaessa tarkoituksenmukaisesti. Opiskelija osaa toimia ohjeiden mukaisesti ja ratkaista perustehtäviä
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa käyttää johdonmukaisesti käsitteitä sekä osoittaa hallitsevansa osaamisalueen perustiedot.
Opiskelija osaa valita tarkoituksenmukaisia tapoja ratkaista ongelmia. Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan perustehtävissä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa käyttää kurssin termejä ja käsitteitä asiantuntevasti ja yhdistää niitä kokonaisuuksiksi.
Opiskelija osaa soveltaa osaamistaan erilaisissa tehtävissä ja tilanteissa.