Siirry suoraan sisältöön

Asiantuntijaviestintä (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTH6042-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2023 - 31.10.2023

Ajoitus

19.02.2024 - 21.04.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Talotekniikan koulutus

Opettaja

  • Heli Juntunen

Vastuuopettaja

Heli Juntunen

Ryhmät

  • ITNS21
    Insinööri (AMK), rakennus- ja yhdyskuntatekniikka, talotekniikka, päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyy johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Opiskelija osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä ja osaa raportoida tekemiään tutkimuksia ja selvityksiä ammattialansa tutkimusperinteen mukaisesti.

Sisältö

Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut. Työnhakuasiakirjojen päivitys. Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys. Opinnäytetyöhön liittyvät asiat.

Aika ja paikka

Wärtsilä-rakennus, kevät 2024

Oppimateriaalit

Kauppila, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012. Tekniikan viestintä. Helsinki: Edita.

Lisäksi muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelija osaa toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyy johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Opiskelija osaa hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alansa tehtävissä ja osaa raportoida tekemiään tutkimuksia ja selvityksiä ammattialansa tutkimusperinteen mukaisesti.

Sisältö:

Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut. Työnhakuasiakirjojen päivitys. Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys. Opinnäytetyöhön liittyvät asiat.

Harjoitukset ja luennot.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktiopetusta 32 t, itsenäistä työskentelyä 45 t

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivinen osallistuminen oppitunneille ja harjoitustehtävät.

Hylätty (0)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenen enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuottaa laadukkaita raportteja ja perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 %. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan kokousta ja palaveria kokonaan tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 %!