Siirry suoraan sisältöön

Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10004-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 14.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.06.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 150
Koulutus
Sosionomikoulutus
Avoimen AMK:n opinnot
Opettajat
Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja
Lauri Saarelainen
Opintojakso
SS10004

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:

- Opit tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
- Opit ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
- Ymmärrät turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Haastavat asiakastilanteen sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksolla syvennät osaamistasi ja ymmärrystäsi haastavista asiakastilanteista, joita voit kohdata sosiaali- ja terveysaloilla. Perehdyt siihen mitkä asiat vaikuttavat tilanteiden taustalla sekä miten tilanteisiin voi valmistautua. Lisäksi opit organisaation eri tasojen vastuista ja rooleista haastavia tilanteita kohdattaessa.

Opintojakso on rakennettu neljän keskeisen teeman ympärille:
- Tilanteisiin vaikuttavat tekijät
- Tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen
- Tilanteessa toimiminen ja tilannetajun kehittäminen
- Haastavat asiakastilanteet työyhteisön ja organisaation näkökulmista

Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä.

Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.

Aika ja paikka

Verkkokurssi, jonka voit toteuttaa oman aikataulusi mukaisesti suoritusajankohdan aikana.

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla


Sekä opintojakson verkkoalustalla mainittavat lähteet ja kirjalliset materiaalit.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa.

Opintojaksoon kuuluu viisi (5) itsenäisesti opiskeltavaa osiota, joihin liittyen tehdään viisi (5) oppimistehtävää. Tehtävät sisältävät opintojakson reflektoivan tehtävän, kolme osiokohtaista oppimistehtävää sekä opintojakson kokoavan itsearvioinnin.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso sisältää viisi omaan tahtiin tehtävää oppimistehtävää.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 tunnin työskentelyä.

- Kirjallisuuteen ja muihin materiaaleihin tutustuminen n. 120 h
- Oppimistehtävät n. 15 h

Siirry alkuun