Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet (6 op)

Toteutuksen tunnus: LL10009-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.08.2023 - 30.09.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
21.08.2023 - 15.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Daniel Bågeberg
Ulla Kärnä
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
LLNS23
Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2023
Opintojakso
LL10009

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Virikeluennot pidetään tiistaisin ja keskiviikkoisin verkko-opintoina Moodlen Collaboratessa. Dialogit pidetään torstaisin lähitapaamisissa Wärtsilä-kampuksella.

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Liiketoimintaosaaminen

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Noudatamme opiskelussa tiimipedagogiikkaa ja opiskelijat työskentelevät tiimeissä. Opiskelijoita valmentavat vastuuopettajien lisäksi alansa asiantuntijat virikeluennoilla, Virikeluentojen yhteydessä vastuuopettajat antavat toimeksiannon, joka puretaan seuraavan viikon dialogissa. Opiskelijat keräävät toimeksiannoista portfoliota, jota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja liikeidean pitchauksella.

Siirry alkuun