Lapsen, nuoren ja opiskelijan terveydenhoitajatyö (8 op)
Toteutuksen tunnus: STH6093-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2023 - 31.10.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 08.01.2024 - 26.05.2024
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 8 op
- Lähiosuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Terveydenhoitajakoulutus (ST)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
- Opettajat
- Satu Kinnunen
- Tiina Parviainen
- Anne Ryhänen
- Vastuuopettaja
- Tiina Parviainen
- Ryhmät
-
STTNK21Terveydenhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2021
- Opintojakso
- STH6093
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Osaat
-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsen, kouluikäisen ja nuoren kasvun ja kehityksen seurantaa
-suunnitella ja toteuttaa terveystarkastuksia
-toimia yhteistyössä lapsen, kouluikäisen ja nuoren vanhempien kanssa
-tukea lasta, kouluikäistä ja nuorta sekä opiskelijaa terveyttä edistäviin valintoihin
-tunnistaa lapsen, kouluikäisen ja nuoren sekä opiskelijan psykososiaalista hyvinvointia uhkaavat riskitekijät ja toimia niitä ehkäisevästi
-tukea ja ohjata terveyskäyttäytymiseen, ihmissuhteisiin ja opiskeluun liittyvissä asioissa
-ohjata mielenterveyttä ylläpitäviä ja edistäviä toimintamenetelmiä
-kannustaa perhettä vanhemmuudessa ja terveellisten elintapojen edistämisessä ja hyvinvoinnissa
-arvioida lapsen, kouluikäisen, nuoren ja hänen perheensä sekä opiskelijan erityisen tuen ja jatkohoidon tarpeen (monialainen toimintakulttuuri)
- ylläpitää ja edistää yhteistyössä perheiden ja eri sidosryhmien kanssa turvallista kasvuyhteisöä ja –ympäristöä
-etsiä ajantasaista ja näyttöön perustuvaa tietoa tietokannoista ja hyödyntää Neuko-tietokantaa asiakastyössä
Sisältö
Sisältö
-Lastenneuvolatoimintaa sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuoltoa ohjaava lainsäädäntö
ja palvelut
-Lapsen, kouluikäisen ja nuoren terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi
-Opiskelijan terveystarkastukset, terveyden seurantamenetelmät ja arviointi (mukaan lukien kutsuntaikäisen tarkastus)
-Turvallinen ja terveellinen koulu- ja opiskeluyhteisö ja –ympäristö
-Voimavarojen tukeminen ja perhelähtöisyys; voimavarainen vanhemmuus, perhe-elämän taidot, vanhempien terveys ja hyvinvointi
-Osallisuuden vahvistaminen, osallistavat terveyden edistämisen työmenetelmät ja digitaaliset menetelmät
- Elintapaohjaus, varhainen puuttuminen ja huolen puheeksi otto mm. koulukiusaaminen ja väkivalta, mielenterveys, painonhallinta, päihteet, seksuaali- ja lisääntymisterveys
-Erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen, pitkäaikaissairaan omahoidon tukeminen ja tarvittaessa jatkohoitoon ohjaaminen
-Oppilas- ja opiskelijahuoltotoiminta, monialainen yhteistyö
-Yhteistyö mm. lastensuojelun, nuorisotoimen ja järjestöjen kanssa
-näyttöön perustuvan tiedon hakeminen ja hyödyntäminen, Neuko-tietokanta