Tutkin ja kehitän (5 op)
Toteutuksen tunnus: LUT6026-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus (PR)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Matkailun koulutus
Opettaja
- Tarja Kupiainen
Vastuuopettaja
Tarja Kupiainen
Ryhmät
-
PRNS21Restonomi (AMK), matkailu- ja palveluliiketoiminta, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija tiedostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaksi omaa ammattitaitoaan, ymmärtää etiikan merkitysksen tutkimis- ja kehittämistoiminnassa, tietää perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön erot ja yhtäläisyydet, omaksuu perustiedot erilaisista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmistä, osaa hankkia ja hyödyntää omaan alansa tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää sekä perustuvaa tietoa.
Sisältö
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat, kehittämistyön keskeiset menetelmät, erilaiset aineistot, tilastolukutaitotutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset kysymykset, tutkimus- ja kehittämistyön raportointi.
Opetusmenetelmät
Keskeinen sisältö:
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan lähtökohdat
Kehittämistyön keskeiset menetelmät
Erilaiset aineistot
Tilastolukutaito
Tutkimus- ja kehittämistoiminnan eettiset kysymykset
Tutkimus- ja kehittämistyön raportointi
Tavoitteena, että opiskelija
* tiedostaa tutkimus- ja kehittämistoiminnan osaksi omaa ammattitaitoaan.
* ymmärtää etiikan merkitysksen tutkimis- ja kehittämistoiminnassa.
* tietää perustutkimuksen, soveltavan tutkimuksen ja kehittämistyön erot ja yhtäläisyydet.
* omaksuu perustiedot erilaisista tutkimus- ja kehittämistoiminnan menetelmistä.
* osaa hankkia ja hyödyntää omaan alansa tutkimus- ja kehittämistoimintaan liittyvää sekä perustuvaa tietoa.
Kompetenssit:
oppimistaidot
eettinen osaaminen
innovaatio-osaaminen
Arviointiasteikko
H-5
Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa selittää, mitkä ovat tutkimus-, teoria- ja arkitiedon väliset suhteet.
Opiskelijalle on epäselvää, mitä tarkoitetaan perus- ja soveltavalla tutkimuksella tai kehittämistoiminnalla.
Tilastot vaikuttavat opiskelijasta vaikeilta ja hankalilta, eikä hän ymmärrä, mikä niiden logiikka on.
Opiskelija hakee sattumanvaraisesti tietoa tehtävän ratkaisemiseksi, eikä osaa hahmottaa, mihin tehtävässä oikeastaan haetaan ratkaisua.
Opiskelijan raportit ovat pääasiassa puhekielisiä ja tyyli sekavaa.
Opiskelija ei ymmärrä, mitä eettisillä periaatteilla tutkimus- ja kehittämistoiminnan yhteydessä tarkoitetaan.
Opiskelija ei ole tehnyt tehtäviä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija tietää, mitä ovat perustutkimus, soveltava tutkimus ja kehittämistoiminta.
Opiskelija osaa selittää tilastollisen päättelyn periaatteet ja tietää, mistä oman alan tilastotiedot löytyvät.
Opiskelija tietää kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen erot sekä niihin liittyvät erilaiset päättelyn suunnat.
Opiskelija tunnistaa erilaisia kehittämistyön menetelmiä ja tietää, millaista aineistoa niillä saadaan.
Opiskelija osaa hakea oman alansa tutkimustietoa tietyn tehtävän ratkaisemiseksi.
Opiskelija tunnistaa asiatyylisen tekstin ja osaa tuottaa sitä tyydyttävästi omissa raporteissaan.
Opiskelija tietää tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä sen, miksi niitä tarvitaan.
Opiskelija on suoriutunut tehtävistä, mutta ei ole noudattanut aikataulua.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa kertoa, mitä ovat perustutkimus, soveltava tutkimus ja kehittämistoiminta.
Opiskelija osaa selittää tilastollisen päättelyn periaatteet ja osaa hyödyntää oman alansa tilastotietoja.
Opiskelija tunnistaa kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen erot sekä niihin liittyvät erilaiset päättelyn suunnat.
Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia kehittämistyön menetelmiä ja tietää, millaista aineistoa niillä saadaan.
Opiskelija osaa hakea oman alansa tutkimustietoa tietyn tehtävän ratkaisemiseksi.
Opiskelija tunnistaa asiatyylisen tekstin ja osaa lähes virheettömästi tuottaa sitä omissa raporteissaan.
Opiskelija tunnistaa tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä ymmärtää, miksi niitä tarvitaan.
Opiskelija on suoriutunut tehtävistä hyvin ja tehnyt ne ajallaan.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää, mitä ovat perustutkimus, soveltava tutkimus ja kehittämistoiminta.
Opiskelija hallitsee tilastollisen päättelyn periaatteet ja osaa hyödyntää oman alansa tilastotietoja.
Opiskelija tunnistaa ja osaa perustella kvantitatiivisen ja kvalitatiivisen tutkimusotteen erot sekä niihin liittyvät erilaiset päättelyn suunnat.
Opiskelija osaa hyödyntää erilaisia kehittämistyön menetelmiä ja tietää, millaista aineistoa niillä saadaan.
Opiskelija osaa hakea oman alansa tutkimustietoa tietyn tehtävän ratkaisemiseksi.
Opiskelija tunnistaa asiatyylisen tekstin ja osaa kiitettävällä tasolla tuottaa sitä omissa raporteissaan.
Opiskelija sisäistää tutkimus- ja kehittämistyön eettiset periaatteet sekä ymmärtää, miksi niitä tarvitaan.
Opiskelija on suoriutunut tehtävistä erinomaisesti ja tehnyt ne ajallaan.