Miljösvenska (2 op)
Toteutuksen tunnus: IE10014-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 30.04.2023
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus / Energia- ja ympäristötekniikka (IE)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 40
Koulutus
- Energia- ja ympäristötekniikan koulutus
Opettaja
- Marita Suomalainen
Vastuuopettaja
Marita Suomalainen
Ryhmät
-
IENS22Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Osaat viestiä suullisesti ja kirjallisesti arki- ja työelämän viestintätilanteissa asiaankuuluvalla tyylillä. Kykenet keskustelemaan opiskelemastasi alasta ruotsiksi. Osaat tulkita ympäristöalan ruotsinkielisiä tekstejä apuvälineitä käyttäen. Pystyt tuottamaan ruotsinkielisen suullisen esityksen.
Sisältö
Opiskelu- ja oppimistaidot, itsestä ja opinnoista kertominen, småprat -tilanteet, sähköposti ja muu kirjallinen viestintä, oman alan työympäristö, ympäristötekniikan perussanastoa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Tentti viikolla 13.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
27 tuntia= 1 op.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi 0-5. Kirjallinen koe, suullinen esitys ja aktiivinen osallistuminen kontaktiopetukseen (80%)
Hylätty (0)
Osaaminen ei täytä arvosanan 1 kriteerejä.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Aihetta on käsitelty tehtävänannon mukaisesti, mutta melko suppeasti ja yksipuolisesti.
Teksti etenee ajoittain epäloogisesti ja lauseet ovat irrallisia.
Lukijan ja tilanteen huomioon ottaminen on vähäistä (tyyli ja ilmaisut).
Viesti välittyy, vaikka kielelliset ilmaisut ovat yksinkertaisia ja virheitä esiintyy.
Tekstin viimeistely on tehty tyydyttävästi (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena hyvin (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Aiheen käsittely vastaa tehtävänantoa.
Teksti etenee kohtalaisen loogisesti, mutta sidosteisuudessa (kappalejako, koheesio) on pieniä puutteita.
Pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Teksti on pääosin lukijaystävällistä, mutta aina oletetun lukijan osaamistasoa ei ole otettu huomioon (esim. termien määrittely)
Kieli on melko sujuvaa, selkeää ja melko virheetöntä. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa voi esiintyä virheitä. Lauserakenteet ja ammattisanasto riittävät viestin välittämiseen melko hyvin.
Teksti on viimeistelty hyvin (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Osaa hyödyntää apuvälineitä kirjoittamisen tukena erinomaisesti (sanakirjat, oikoluku).
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa ja vastaa täysin tehtävänantoa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista, sidosteista ja monipuolista.
Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä ja ottaa kohderyhmän huomioon.
Opiskelija osaa hyödyntää kirjallisia lähteitä tilanteen ja tehtävän vaatimalla tavalla oman tekstin tuottamisen tukena.
Opiskelijan oma kirjallinen tuotos on sujuvaa ja hän käyttää apuvälineitä harkitusti.
Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Lauserakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanaston hallinta on erinomaista. Satunnaisia virheitä voi esiintyä vaativimmissa rakenteissa ja ilmaisuissa, mutta ne eivät johda väärinymmärryksiin.
Teksti on viimeistelty erinomaisesti (oikoluku, asettelut, otsikointi, lähdeviitteet tarvittaessa).
Kirjoittaja pystyy vakuuttamaan lukijan asiantuntemuksestaan.