Svenska för IT-branschen (2 op)
Toteutuksen tunnus: LTD6046-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 31.03.2023
Opintopistemäärä
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
50 - 100
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Merja Öhman
Vastuuopettaja
Merja Öhman
Ryhmät
-
DTNS21Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
Opiskelija osaa markkinoida omaa osaamistaan.
Hän tutustuu pohjoismaiseen elinkeinoelämään ja verkkokauppaan.
Hän osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota sekä tuotteita/palveluita mm. messuilla ja kirjoittaa omasta alan työhön liittyvän dokumentin.
Hän osaa toimia kokouksissa/neuvoitteluissa ruotsin kielellä ja laatia asialistan ja muistion.
Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston ja rakenteiden osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä työssään.
Hän tuntee pohjoismaista työelämäkulttuurin erityispiirteitä.
Sisältö
- Oman osaamisen markkinointi
- Verkkokauppa: keskeinen sanasto, yrittäjänäkökulma
- Pohjoismainen elinkeinoelämä ja yrityskulttuuri
- Oman alan pohjoismaisen yrityksen ja sen tuotteiden ja palveluiden esittely/oman projektin esittely
- Messuille osallistuminen
- Projektikokouksen pitäminen ja kokousasiakirjojen laatiminen ruotsiksi
- Oman alan uutuuksista lukeminen ja raportointi
Aika ja paikka
9.1-31.3.2023 Moodlerooms, opintojakson Collaborate-huone
Oppimateriaalit
Tolkki,J. Öhman, M. Perspektiv, Svenska för högskolestudenter. 2016. Sanoma Pro. Helsinki.
ISBN 978-952-63-4187-3, oman alan autenttinen ajankohtainen materiaali.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa markkinoida omaa osaamistaan.
Hän tutustuu pohjoismaiseen elinkeinoelämään ja verkkokauppaan.
Hän osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota sekä tuotteita/palveluita mm. messuilla
Hän osaa toimia kokouksissa/neuvoitteluissa ruotsin kielellä ja laatia asialistan ja muistion.
Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston ja rakenteiden osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä työssään.
Hän tuntee pohjoismaista työelämäkulttuurin erityispiirteitä.
Lähitapaamiset/opetusvideot, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, suullinen esitys, parityö, tiimityö.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen ja suullisen tentin ajankohdat, sekä opintojaksoon kuuluvan suullisen ajankohdat löydät opintojakson Moodlerooms-ympäristöstä. Kirjallinen tentti suoritetaan Wärtsilä kampuksella tai Exam-tenttiakvaariossa (jos kampukselle tulo on mahdotonta). Kirjallisen tentin uusinnat Exam-tenttiakvaariossa. Suullinen tentti suoritetaan kirjallisen tentin jälkeen, Molempia tenttejä voi uusia kaksi kertaa. Opiskelijan on suoritettava opintojaksoon liittyvät tehtävät ja harjoitustyöt ennen tentteihin osallistumista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
verkkotapaamiset 20h
- ryhmätyö 8h
- oppimistehtävät 17h
- tiedon hankinta 8h
- arviointi ja palaute, 1h
Sisällön jaksotus
Sisällön tarkempi jaksotus ja aikataulu löytyvät opintojakson Moodlerooms-ympäristöstä. Opettaja esittelee aikataulun ensimmäisellä tapaamiskerralla. Aikataulusta löytyvät harjoitustöiden palautusajankohdat ja tenttien päivämäärät.
Lisätietoja opiskelijoille
Tämä opintojakso on tarkoitettu suoritettavaksi Sociala kontakter opintojakson jälkeen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen virtuaalitapaamisiin,, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50 %, suulliset oppimistehtävät ja suullinen tentti 50 %, itsearviointi.
Hylätty (0)
Hylätty Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Englanniksi
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisest
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.