Mediakulttuuri (5 op)
Toteutuksen tunnus: HM10009-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.01.2023
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Medianomikoulutus (HM)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
- Media-alan koulutus
Opettaja
- Jari Kupiainen
Vastuuopettaja
Jari Kupiainen
Ryhmät
-
HMNS22Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee mediakulttuurin tutkimuksen peruskäsitteitä ja osaa käyttää niitä mediakulttuurin ilmiöiden tarkastelussa
- ymmärtää mediateknologian kehityksen avaamat uudet mahdollisuudet mediakulttuurin kehityksessä ja tutkimuksessa
- tuntee media-alan kotimaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön, toimijat ja julkaisukanavat
- osaa seurata ja jäsentää kriittisesti ajankohtaista mediakulttuurista käytävää keskustelua
- havaitsee mediakulttuurin vaikutuksia ympäristössään ja omassa toiminnastaan
- osaa kriittisesti arvioida mediakulttuurin, yhteiskunnan ja teknologian keskinäisiä suhteita ja ymmärtää mediakulttuurin muun todellisuuden osaksi.
Sisältö
Opiskelija perehtyy mediakulttuurin keskeiseen käsitteistöön, tutkimukseen ja ajankohtaisiin kysymyksiin. Pohdittavia aiheita ovat:
- mitä mediakulttuuri on
- miten sen osa-alueet ovat historiallisesti muotoutuneet
- miten mediakulttuuria tutkitaan ja käsitteellistetään kulttuuritieteissä
- miten mediakulttuuri muuttuu
- millaisia vaikutuksia muutoksella on mediaympäristöille ja mediasisällöille
Oppimateriaalit
Jukka Kortti 2016: Mediahistoria. Helsinki: SKS.
tai
Petri Saarikoski, Jaakko Suominen, Riikka Turtiainen & Sari Östman toim. 2009: Funetista Facebookiin. Internetin kulttuurihistoria. Helsinki: SKS.
tai
Seppänen, Janne & Esa Väliverronen 2017: Mediayhteiskunta. Tampere: Vastapaino.
Opetusmenetelmät
Luennot, kirjallisuus, itsenäinen työskentely, harjoitustehtävä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Media-alan osaaminen, luova osaaminen, oppimaan oppiminen, eettisyys, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus