Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalalla (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS10004-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.04.2022 - 28.08.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 29.08.2022 - 31.12.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Sosionomikoulutus (SS)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 10 - 100
- Koulutus
- Sosionomikoulutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Opit tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
- Opit ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
- Ymmärrät turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
Sisältö
Haastavat asiakastilanteen sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksolla syvennät osaamistasi ja ymmärrystäsi haastavista asiakastilanteista, joita voit kohdata sosiaali- ja terveysaloilla. Perehdyt siihen mitkä asiat vaikuttavat tilanteiden taustalla sekä miten tilanteisiin voi valmistautua. Lisäksi opit organisaation eri tasojen vastuista ja rooleista haastavia tilanteita kohdattaessa.
Opintojakso on rakennettu neljän keskeisen teeman ympärille:
- Tilanteisiin vaikuttavat tekijät
- Tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen
- Tilanteessa toimiminen ja tilannetajun kehittäminen
- Haastavat asiakastilanteet työyhteisön ja organisaation näkökulmista
Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä.
Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.
Aika ja paikka
Verkkokurssi 29.8. - 31.12.2022
Oppimateriaalit
Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja saatavilla
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja saatavilla
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla
Muu suositeltava oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa
Opetusmenetelmät
Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
-Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
-Oman toiminnan säätely
- Ajattelun konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen
Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
-Tilanteiden ennakointi
-Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen
-Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu?
-Roolit ja niiden vaikutus
-Työntekijän vastuu tilanteissa
-Valmistautuminen
Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
-Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.
-Aina myös organisaation ja työyhteisön asia
-Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan?
-Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen
Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä.
Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.