Siirry suoraan sisältöön

Haastavat asiakastilanteet sosiaali- ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10004-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 28.08.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
Sosionomikoulutus
Opettajat
Lauri Saarelainen
Vastuuopettaja
Lauri Saarelainen
Opintojakso
SS10004

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuasi:

- Opit tunnistamaan omaa toimintaa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
- Opit ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
- Ymmärrät turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.

Sisältö

Haastavat asiakastilanteen sosiaali- ja terveysalalla -opintojaksolla syvennät osaamistasi ja ymmärrystäsi haastavista asiakastilanteista, joita voit kohdata sosiaali- ja terveysaloilla. Perehdyt siihen mitkä asiat vaikuttavat tilanteiden taustalla sekä miten tilanteisiin voi valmistautua. Lisäksi opit organisaation eri tasojen vastuista ja rooleista haastavia tilanteita kohdattaessa.

Opintojakso on rakennettu neljän keskeisen teeman ympärille:
- Tilanteisiin vaikuttavat tekijät
- Tilanteiden ennakointi ja niihin valmistautuminen
- Tilanteessa toimiminen ja tilannetajun kehittäminen
- Haastavat asiakastilanteet työyhteisön ja organisaation näkökulmista

Opintojakson jälkeen osaat selittää mitä eri tasoja haastavista asiakastilanteista on tunnistettavissa, mistä haastavat tilanteet koostuvat ja miten vastuu tilanteista jakautuu yksikön, työyhteisön ja organisaation välillä.

Opit myös tunnistamaan oman toimintasi vaikutuksen haastavien tilanteiden muodostumiseen sekä ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavien tilanteiden syntymistä.

Aika ja paikka

Verkkokurssi 29.8. - 31.12.2022

Oppimateriaalit

Gustafsberg, H. ja Sallinen, S. 2021. Taktinen neuvottelu. Hallitse haastavat kohtaamiset. Otava. /e-kirja saatavilla
Kivinummi, J. ja Alatupa, S. 2016. Kun ei suju. Selviytymisopas haastaviin asiakastilanteisiin. /e-kirja saatavilla
Rantaeskola, S., Hyyti, J., Kauppila, J. & Koskelainen, M. 2015, Haastavat asiakastilanteet. Väkivalta työssä. /e-kirja saatavilla

Muu suositeltava oppimateriaali ilmoitetaan Moodlessa

Opetusmenetelmät

Opiskelija oppii tunnistamaan omaa toimintaansa ja sen vaikutusta haastavissa asiakastilanteissa.
-Omien toimintatapojen ja ajatusmallien tunnistaminen.
-Oman toiminnan säätely
- Ajattelun konstruktionistinenmalli / Aikaisempien tapahtumien ja kokemusten vaikutus tähän hetkeen


Opiskelija oppii ennakoimaan ja sitä kautta ehkäisemään haastavia asiakastilanteita.
-Tilanteiden ennakointi
-Valmistautuminen ja tilannetajun kehittäminen
-Mitä vuorovaikutustilanteessa tapahtuu?
-Roolit ja niiden vaikutus
-Työntekijän vastuu tilanteissa
-Valmistautuminen


Opiskelija ymmärtää turvallisuuskulttuurin merkityksen työhyvinvoinnin kannalta.
-Haastavat tilanteet organisaation ja työyhteisön näkökulmasta.
-Aina myös organisaation ja työyhteisön asia
-Miten valmistautuminen ja varautuminen hoidetaan?
-Tilanteista oppiminen ja tuen tarjoaminen

Työskentely tapahtuu verkkoympäristössä.
Opettaja rakentaa kurssille Moodlen, joka toimii oppimisalustana ja oppimistehtävien palautuspaikka. Moodleen rakennetaan jokaiselle sisältökokonaisuudelle oma sivunsa, josta löytyy tarvittava opiskelumateriaali ja tehtävien palautusalue.

Siirry alkuun