Siirry suoraan sisältöön

Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet (6 op)

Toteutuksen tunnus: LL10009-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 31.12.2022

Opintopistemäärä

6 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

34 % Lähiopetus, 66 % Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Ulla Kärnä
  • Teppo Tarnanen

Vastuuopettaja

Ulla Kärnä

Ryhmät

  • LLAS22
    Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle. Lisäksi ymmärrät toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Ymmärrät kuluttajakäyttäytymisen ja segmentoinnin sekä sidosryhmien merkityksen sekä vaikutuksen yrityksen toimintaan. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin ja tarvittaviin asiapapereihin sekä osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta, opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet ja tiimityöskentelyn perusteet.

Sisältö

Yritystoiminnan ja markkinoinnin keskeinen käsitteistö
Yritystoiminta ja yrittäjyys (liikeidean määrittely, yrityksen perustaminen ja yritystoiminnan organisointi)
Liiketoiminnan ja markkinoinnin toimintaympäristö
Yrityksen strateginen ajattelu- ja suunnittelu
Markkinoinnin ajattelutapojen vaiheet
4P, 4C ja 7P
Segmentointi, sisäiset ja ulkoiset asiakkuudet
Yrityksen perustamisen vaiheet

Aika ja paikka

Lähi- ja etäopetusta suunnitellun aikataulun mukaisesti

Oppimateriaalit

Bergström & Leppänen: Yrityksen asiakasmarkkinointi
Viitala & Jylhä: Johtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit.
Muu osoitettu materiaali.

Opetusmenetelmät

Ymmärrät yritystoiminnan merkityksen toimintalueelle ja yhteiskunnalle sekä toimivan liikeidean ja kannattavan liiketoiminnan sekä markkinoinnin merkityksen yrityksen alkuvaiheessa ja toiminnassa. Osaat keskeisimmän yritystoiminnan ja markkinoinnin käsitteistön ja pystyt hyödyntään käsitteistöä muissa opinnoissasi. Perehdyt yrityksen perustamisvaiheisiin, yritysmuotoihin ja liiketoiminnan riskeihin. Perehdyt markkinoinnin käsitteeseen, ajattelutapoihin ja kilpailukeinoihin. Saat myyntipuhevalmennusta ja opit viestimään keskeisimmät liikeidean ulottuvuudet. Osaat etsiä lisätietoa opintojakson aihealueista.

Opiskelu tapahtuu luennoilla ja itseopiskeluna. Opiskelijat laativat ryhmissä kehittämänsä liikeidean pohjalta portfoliota. Portfoliota hyödynnetään kevään Liiketoimintasuunnitelma-opintojaksolla.

Osaamisnäyttö tapahtuu tentillä ja ryhmän kokoamalla liikeidean portfoliolla.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tarkemmat tiedot opintojakson sisällöstä löydät toteutussuunnitelmasta.