Tutkiva kehittäminen (7 op)
Toteutuksen tunnus: YS10003-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
7 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
YAMK / Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (YSJ)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 60
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus
Opettaja
- Pirjo Vesa
- Susanna Kinnunen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Susanna Kinnunen
Ryhmät
-
SSYS22Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Sosiaali- ja terveysalan kehittämisen ja johtamisen koulutus, syksy, 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Ymmärrät oman tieteenalasi paradigman ja osaat soveltaa laaja-alaisesti erityisosaamista vastaavia käsitteitä, joita käytetään itsenäisen ajattelun ja tutkimuksen perustana
- Hallitset hyvän tieteellisen käytännön ja siihen liittyvät vastuut ja erityispiirteet
- Osaat selittää ja perustella tutkimus- ja kehittämistyön keskeiset menetelmät ja prosessin vaiheet
- Osaat ratkaista vaativia työelämän haasteita soveltaen luovasti tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiomenetelmiä huomioiden kestävän kehityksen näkökulmat ja ammattieettiset periaatteet
- Osaat hakea tutkimustietoa kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä ja arvioida tiedon luotettavuutta, eettisyyttä, sovellettavuutta ja vaikuttavuutta kriittisesti
- Osaat uudistaa työelämää ja sen toimintatapoja asiakaslähtöisesti yksilö-, yhteisö- ja yhteiskuntatasoilla moninaisuutta ja tasa-arvoa edistäen
- Osaat viestiä hyvin kirjallisesti soveltaen tieteellisen kirjoittamisen ja raportoinnin periaatteita
- Osaat viestiä ja keskustella ilmiöistä suullisesti perustellen oman tieteenalasi näkökulmasta alasi sisällä sekä sen ulkopuolella
Sisältö
- Tieteen filosofiset lähtökohdat
- Tiedonlajit
- Tutkimusetiikka ja hyvä tieteellinen käytäntö
- Laadulliset ja määrälliset tutkimusmenetelmät ja kirjallisuuskatsaus
- Kehittämistyön menetelmät
- Tiedonhaku ja tiedon laadun arviointi
- Tieteellinen kirjoittaminen ja raportointiohjeiden käyttö
- Suullinen havainnollistava presentaatio
Aika ja paikka
Pääosin verkko-opetus
Oppimateriaalit
Osoitetaan opintojakson aikana, Moodle-materiaalit
Opetusmenetelmät
Tavoitteet:
- Harjaannut tieteellisessä ajattelussa ja osaat suhtautua kriittisesti tutkimuksiin ja artikkeleihin
- Harjaannut lukemaan erilaisia tutkimuksia ja ymmärrät tilastollisten analyysien perusteet
- Perehdyt hyvään tieteelliseen käytäntöön ja tutkimuseettisiin periaatteisiin
- Kehität valmiuksiasi soveltaa määrällisen ja laadullisen tutkimuksen menetelmiä (mukaan lukien kirjallisuuskatsaus) omassa työssä
- Ymmärrät tutkivan/tutkimuksellisen kehittämisen lähtökohdat ja keskeiset käsitteet
- Opit tarkastelemaan, mikä olisi tutkivaan/tutkimukselliseen kehittämiseen sopiva ja itseä motivoiva kehittämisilmiö, -kohde tai -idea
- Harjaannut innovatiivisuuden soveltamisessa omassa kehittämistoiminnassasi
- Harjaannut käyttämään tutkivassa/tutkimuksellisessa kehittämisessä tutkimustietoa ja tutkimusmenetelmiä sekä muita ei-tieteellisiä tarkoituksenmukaisia kehittämismenetelmiä
- Perehdyt kehittämisprosessin eri vaiheisiin ja kehittämistyösi vaikuttavuuteen
- Suunnittelet ja toteutat (teoreettisesti) tutkivan/tutkimuksellisen kehittämisprosessin eri vaiheineen työelämäkontekstissa
Sisältö:
- Arkitieto, uskomustieto ja tieteellinen tieto - vertailua
- Hyvä tieteellinen käytäntö ja tutkimuseettiset periaatteet
- Lähdekritiikki ja kuinka tieteellistä artikkelia luetaan
- Tilastojen lukutaito, määrällisen tutkimuksen analyysimenetelmien perusteet
- Laadullisen tutkimuksen periaatteet (aineistonkeruumenetelmät ja aineiston analyysi)
- Kirjallisuuskatsaus tutkimusmenetelmänä
- Tutkivan kehittämisen/tutkimuksellisen kehittämisen teoreettiset lähtökohdat ja käsitteet
- Innovatiivinen itseä kiinnostava kehittämisilmiö, -kohde tai idea
- Innovatiivisuus tutkivassa/tutkimuksellisessa kehittämisessä
- Tutkiva/tutkimuksellinen kehittämisprosessi eri vaiheineen ja erityisesti menetelmineen
- Tutkiva/tutkimuksellinen kehittämisprosessi suhteessa työelämäkontekstiin – vaikuttavuus tässä yhteydessä
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakso kytkeytyy työelämän kehittämiseen
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Aikaisemmat sisällöltään samanlaiset suoritukset hyväksytään AHOT-menettelyn kautta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Toteutus:
- Kontaktiopetusta verkossa 24 h
- Itsenäistä työskentelyä 165 h = välitehtävät, opintojakson lopussa vertaisarviointitehtävä, itsetiedonhaku, kirjallisuuteen perehtyminen
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen ja arviointi:
• Aktiivinen osallistuminen opetukseen
• Välitehtävien suorittaminen
• Opintojakson lopputehtävän suorittaminen
Arviointi: opintojakson lopullinen arvosana (1-5) pohjautuu opintojakson tehtävien hyväksyttyyn suorittamiseen ja välitehtävien ajallaan suorittamiseen.
Karelia-ammattikorkeakoulun osaamisen arviointikriteerit toimivat pohjana arvionnille