Ikäystävällinen yhteiskunta (5 op)
Toteutuksen tunnus: YI10001-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
YAMK / Ikäosaaminen (YIO)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 50
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan ylempi AMK, ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen
Opettaja
- Terhi Myller
- Anu Ihanus
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SIYS22Fysioterapeutti / Sairaanhoitaja / Sosionomi / Terveydenhoitaja (YAMK), Ikäosaamisen kehittäminen ja johtaminen, syksy, 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi osaat:
-hallita ikäosaamisen keskeiset käsitteet
-tunnistaa ikääntymisen kysymysten laaja-alaisuuden näkökulmia mikro-, meso- ja makrotasoilla
-arvioida laaja-alaisesti ja kokonaisvaltaisesti ikäihmisen yksilöllisiä tarpeita ja elämäntilanteita
-tarkastella kriittisesti ajankohtaista yhteiskunnallista keskustelua ikääntymisestä
-analysoida ikäihmisten toimintaympäristön kehittämistarpeita
-hallita ja kehittää monialaista yhteistyötä
Sisältö
Ikääntyvä yhteiskunta
- Ikä, ikääntyminen, ikääntymisteoriat
- Ikääntyvä yhteiskunta ja ikäystävällisyys
- Sukupolvi- ja elämänvaihenäkökulmat
- Ikääntymisen kysymykset eurooppalaisessa kontekstissa
- Moninainen ikäosaaminen
Ikäihmisten hyvinvointi ja osallisuus
- Ikäihmisten hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn tukeminen
- Säädökset, strategiat, kehittämistoiminta, sote- ja maakuntauudistus
- Ikäihmisten palvelujen kehittäminen: ajankohtaista
- Teknologian hyödyntäminen: ajankohtaista
Kohti ikäystävällistä yhteiskuntaa
- Ikäystävällinen yritys, ikäystävällinen kunta, ikäystävällinen yhteiskunta, ikäystävällinen maaseutu
- Työelämän ikämoninaisuus ja sen johtaminen
- Muistiystävällinen Suomi
- Monialainen kehittäminen
Aika ja paikka
Etä
Opetusmenetelmät
Orientaatio- ja ohjaustunnit etänä, pienryhmätyöskentelyä opiskelijoiden sopimalla tavalla, kokoavana tehtävänä itsenäisesti tehtävä essee.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
135 tuntia, josta 4-8 tuntia yhteistä verkkotyöskentelyä (orientaatio ja ryhmätyöskentely) ja loput itsenäistä opiskelua ja pienryhmätyöskentelyä verkossa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Numeraalinen arviointi, 1-5, hylätty