Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SG10004-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
24.10.2022 - 23.12.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Terhi Myller
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SGAS22Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus
Osaat kuvailla ikäystävällisen yhteiskunnan lähtökohtia
Osaat kuvailla taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet
Osaat nimetä kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja ohjelmat
Osaat kuvailla vanhustyöhön liittyvää lainsäädäntöä ja ammattieettistä ohjausta geronomin toiminnan lähtökohtana
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä
Osaat määritellä keskeiset eettisen ja asiakaslähtöisen vanhustyön lähtökohdat
Osaat määritellä ikääntyvän ihmisen itsemääräämisoikeutta ja oikeudellista toimintakykyä
Osaat kuvailla geronomin lakisääteiset oikeudet ja velvollisuudet vanhustyössä
Osaat perustella geronomin toimintaa lainsäädännön ja ammattieettisten periaatteiden näkökulmasta
Sisältö
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus
Ikäystävällinen yhteiskunta
Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet. Keskeinen lainsäädäntö ja ohjaavat asiakirjat
Vanhuspolitiikka ja vanhuspoliittiset strategiat ja suositukset
Geronomin ammattieettiset ohjeet
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä
Ikääntyvän ihmisen itsemääräämisoikeus ja oikeudellinen toimintakyky
Omaisten asema ja oikeudet
Geronomin velvollisuudet ja keinot puuttua esim. kaltoinkohtelun ja hyväksikäytön tilanteissa, palvelulaatuun liittyvissä kysymyksissä
Erilaiset ilmoitukset
Oikeudelliset ennakoinnin keinot geronomin työn näkökulmasta
Edunvalvonta
Aika ja paikka
Etätoteutus, verkossa online-ohjausta ja työskentelyä sekä itsenäistä opiskelua
Oppimateriaalit
A) osan materiaali on tarkoitettu tueksi opintojaksolle, se toimii oheismateriaalina.
Jämsèn & Kukkonen 2020. Ikäystävällinen yhteiskunta tukee aktiivista ikääntymistä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333296/B60.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus 6/1976 https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1976/19760006
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162455/STM_2020_29_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462
Geronomin ammattieettiset ohjeet https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi/ammattiettiset-ohjeet
Sosiaalialan ammattihenkilön ammattieettiset ohjeet https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista eli vanhuspalvelulaki (Finlex)
Sosiaalihuoltolaki (Finlex)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (Finlex)
Terveydenhuoltolaki (Finlex)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (Finlex)
B)
EOAK/4180/2020. Muistisairaan deliriumpotilaan rajoittaminen somaattisessa sairaanhoidossa. Eduskunnan oikeusasiamiehen ratkaisu. https://www.oikeusasiamies.fi/r/fi/ratkaisut/-/eoar/4180/2020
Ikääntyneiden henkilöiden oikeudet – keskeiset kansainväliset sopimukset ja kansallinen lainsäädäntö. Ihmisoikeuskeskuksen julkaisuja 1/2019. https://bin.yhdistysavain.fi/1586428/cZKLUW7eatBYEtgRauoX0UjBzZ/Ika%CC%88a%CC%88ntyneiden%20henkilo%CC%88iden%20oikeudet.pdf
Mäki-Petäjä-Leinonen Anna & Karvonen-Kälkäjä Anja. Vanhuusoikeuden perusteet. Almatalent. 2017. (kirja on myös sähköisenä versiona saatavilla)
Nikumaa Henna. Itsemääräämisoikeuden kunnioittaminen ja rajoittaminen muistisairaan hoidossa. Teoksessa Hallikainen, Immonen, Mönkäre & Pihlajakari (toim.) Muistisairaan hoito. Duodecim. 2019, s. 20–24. (kirja löytyy myös sähköisenä versiona mm. Duodecimiin Oppiportista)
Nikumaa Henna & Koponen Elina (toim.) Miten turvaan tahtoni toteutumisen? Opas oikeudelliseen ennakointiin. Suomen muistiasiantuntijat ry. 2021. https://sumut.fi/wp-content/uploads/2021/10/MIES_SUMU_Oikeudellinen_ennakointi_opas_2021.pdf
Koivisto Ida. Ohjattua vapautta? Itsemääräämisoikeus hallinnan välineenä. Lakimies 6/2018, s. 627–650. (löytyy Edilex-tietokannan Lakikirjastosta, jossa mm. suomalaiset juridiset lehdet)
Opetusmenetelmät
Opintojakso rakentuu kahdesta osakokonaisuudesta A)-osio ohjaustunneista ja tiimityöskentelystä, luentotallenteista, muusta opiskelumateriaaleista, itsenäisestä opiskelusta, oppimistehtävästä ja B)-osio luentotallenteista, itsenäisestä opiskelusta, teams-työpajasta marraskuussa 30.11.2022 klo 12.30-16.00 sekä monivalintaverkkotentistä Moodlessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Verkkotentti jakson lopussa, teams-työpajan jälkeen. Verkkotentti on auki viikon ja se sisältää 3 tenttiyritystä. Pakotetusti 48h viive tenttiyritysten välillä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 5 op, yhteensä 135 tuntia
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus 2 op, 54 h, josta 10 h ohjausta ja tiimityöskentelyä lukujärjestyksen mukaisesti v. 2022 ja 44 h itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä 3 op, yhteensä 81 h, josta 77h itsenäistä opiskelua (mm. luentotallenteet) ja 4 h teams-työpaja.
Pienryhmätyöskentelyn kukin ryhmä sopii keskenään ja itsenäisesti.
Sisällön jaksotus
A-osion opettaja, Terhi Myller
B-osion opettaja, Henna Nikumaa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso luo perustan geronomin lainsäädännölliselle osaamiselle ja perustuu gerontologisen, palvelujärjestelmäosaamisen sekä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan kompetensseihin.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Arviointi A) -osa hyv-hyl
Arviointi B) -osa 1-5