Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat (5 op)
Toteutuksen tunnus: SG10001-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
22.08.2022 - 16.10.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Katri Palpatzis
- Jonna Puustinen
- Marika Lappalainen
Vastuuopettaja
Katri Palpatzis
Ryhmät
-
SGAS22Geronomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuasi:
- Osaat kuvata ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet ja tietoperustan
- Osaat selittää aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohtia
- Osaat tunnistaa ikäihmisen inhimillisiä tarpeita ja yksilöllisiä voimavaroja
- Osaat määritellä hoito- ja kuntoutustyön prosessin vaiheet
- Tunnistat ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen näyttöön perustuvana toimintana
- Osaat hakea tarkoituksenmukaista gerontologista tietoa luotettavista tiedonlähteistä
Sisältö
- Ikääntyneiden hoitotyön ja kuntoutuksen keskeiset käsitteet
- Aktiivinen, terve ja toimintakykyinen ikääntyminen
- Ennakoiva ja ennaltaehkäisevä vanhustyö
- Voimavaralähtöinen ajattelu
- Hoitotyön ja kuntoutuksen prosessi
- Näyttöön perustuva toiminta ja keskeisiä tiedonlähteitä
- Aseptisen työskentelyn periaatteet ja henkilökohtainen hygienia
- Turvallisen ja ergonomisen työskentelyn periaatteet
Oppimateriaalit
Kulmala J. (toim) 2019. Hyvä vanhuus. Menetelmiä aktiivisen arjen tukemiseen. Otavan kirjapaino Oy, Keuruu.
Kelo, S. ym. 2015 tai uudempi. Ikääntynyt ihminen ja hoitotyö. 1. painos tai uudempi. Sanoma Pro Oy. Saatavilla myös e-kirjana Finnan ja Ellibsin kautta
Käypä hoito-, HOTUS- ja kuntoutussuositukset.
Muu materiaali ilmoitetaan opintojakson aikana, opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan pääasiallisesti verkossa (pl. info ja työpajatunnit), opintojakson Moodle-verkko-oppimisympäristössä Flipped-learning menetelmällä.
Etäohjaukset Moodle-oppimisympäristössä Collaboratessa (sis.seminaaritunnit)
Lähiopetus Tikkarinne-kampuksella: info ja työpaja-tunnit
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. valmistautuminen etukäteen ohjauksiin, oppimistehtävät)
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 5 op = 5 x 27 h = 135 h opiskelijan työtä, se sisältää:
Etäohjaus (sis. seminaari- ja palautetunnit) 18 h
Lähiohjaus Info 2h ja Työpaja-tunnit 6 h, yhteensä 8h
Itsenäinen ja tiimityöskentely (sis. oppimistehtävät) 109 h
Sisällön jaksotus
Opintojakso toteutetaan 1. jaksolla
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Aktiivinen osallistuminen etäohjauksiin ja lähiopetukseen (työpaja- ja seminaaripäivä 100% osallistuminen).
Oppimistehtävien (itsenäinen opiskelu) hyväksytty suorittaminen.
Kokoavan tiimitehtävän laatiminen ja esittäminen sekä vertaisarviointi seminaaripäivässä (tiimityöskentely) hyväksytysti.