Siirry suoraan sisältöön

Asiakas aktiivisena toimijana sote-palveluissa I (3 op)

Toteutuksen tunnus: STP6007-3013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

12.02.2022 - 13.03.2022

Ajoitus

14.03.2022 - 29.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sairaanhoitajakoulutus (SH)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus

Opettaja

  • Heli Koponen
  • Helena Ikonen

Vastuuopettaja

Helena Ikonen

Ryhmät

  • SHIK22
    Sairaanhoitaja (AMK), monimuoto, kevät, 2022, Innovative Nurse
  • KAKK22
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2022

Tavoitteet

Tunnet sosiaali- ja terveyspalvelujen kokonaisuuden sekä ohjauksen ja valvonnan keskeiset periaatteet
Tunnet asiakkaan ja potilaan oikeuksia ja velvollisuuksia ohjaavaa lainsäädäntöä sekä muuta keskeistä lainsäädäntöä
Perehdyt monialaisen kirjaamisen lainsäädäntöön
Ymmärrät yhteiskunnallisen muutoksen asiakaslähtöisten palveluiden ja palvelujärjestelmän kehittymisessä
Ymmärrät tietoturva- ja tietosuojavaatimusten sekä eettisyyden merkityksen
Ymmärrät asiakkaan ja ammattilaisen roolin sähköisten palveluiden käytössä ja käytön ohjaamisessa
Osaat selvittää asiakkaan palvelutarpeita ja tarjolla olevia palveluja
Osaa selittää ja kuvata kirjaamiseen merkityksen asiakkaan/potilaan monialaisessa hoidossa, kuntoutuksessa ja palvelussa
Osaat selittää ja kuvata tiedon tuottamiseen ja käyttämiseen liittyvän lainsäädännön ja eri rekistereiden merkityksen
Osaat selittää ja kuvata lainsäädännön vaatimukset sosiaali- ja terveysalan kirjaamisessa

Sisältö

Sosiaali-, terveys- ja kuntoutuspalvelut
Palvelurakenteet, järjestämisvastuu
Keskeinen lainsäädäntö ja asiakasrekisterit
Sosiaali- ja terveysalan ohjaus ja valvonta
Sosiaali- ja terveyspolitiikka, ajankohtaiset toimenpideohjelmat ja strategiat
Asiakkaan oikeudet ja osallisuus palveluiden valinnassa
Asiakkaan palvelutarpeiden ja tarjolla olevien palveluiden selvittäminen
Asiakaslähtöisyys, monitoimijuus ja moniammatillisuus asiakkaan palvelussa
Sähköinen asiointi ja digitaaliset palvelut
Monialainen kirjaaminen

Arviointiasteikko

H-5