Neurologinen fysioterapia II (8 op)
Toteutuksen tunnus: STF6086-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2022 - 31.10.2022
Ajoitus
09.01.2023 - 28.05.2023
Opintopistemäärä
8 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anne Ryhänen
- Anu Pukki
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
STFNK21Fysioterapeutti (AMK), päivä, kevät, 2021
Tavoitteet
Osa A: Osaat kuvailla lastenneurologisia sairauksia ja häiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen kehitykseen ja toimintaan. Osaat arvioida ja edistää lapsen kokonaiskehitystä ja sen poikkeamia. Osaat huomioida lastenneurologisiin sairauksiin ja häiriöihin liittyviä erityispiirteitä fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat ja kuvailet lapsilähtöisyyden, perhekeskeisyyden ja monitoimijuuden periaatteet lapsen kuntoutuksessa.
Osa B: Osaat kuvailla psykofyysisen fysioterapian keskeiset teoriat ja menetelmät. Osaat käyttää psykofyysisiä menetelmiä osana kokonaisvaltaista fysioterapiaa.
Osa C: Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa.
Sisältö
Osa A: Lasten neurologinen fysioterapia - yhteensä 2 op
Lastenneurologia (kirja) 0,5 op
Lapsen kokonaiskehityksen arviointi
Viivästynyt sensomotorinen kehitys, poikkeavat asento- ja liikemallit, keskosuuteen liittyvät erityiskysymykset, kehityksellinen koordinaatiohäiriö DCD, sensorisen integraation ongelmat, meningomyelocele ja hydrokefalus, CP, Duchennen dystrofia ja näihin liittyvät fysioterapian erityispiirteet
Osa B: Psykofyysinen fysioterapia - yhteensä 2 op
Psykiatria, Neuropsykiatria (lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt) 0,5 op
Psykofyysisen fysioterapian käsitteet
Psykofyysisen fysioterapian menetelmät
Green Care menetelmän pedagogiset perusteet
Voimavaralähtöinen luontoliikunta
Osa C: Soveltava liikunta - yhteensä 4 op
Soveltavan liikunnan käsitteet, toimintamallit ja menetelmät
Soveltavan liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Srukturoitu opetus ja muut pedagogiset menetelmät
Motorisen oppimisen periaatteiden soveltaminen erityisen tuen tarpeessa oleville
Valtti-toiminta 1 op
Ulko- ja luontoliikunnan apuvälineet (Honkalampi-yhteistyö) 0,5 op
Aika ja paikka
Opintojakso toteutuu koko lukukauden ajan Tikkarinteen kampuksella, Honkalampikeskuksella ja Nepenmäen koululla. Paralympiakomitean Valtti-toiminta toteutuu lasten ja nuorten kotona ja harrastuspaikoissa.
Oppimateriaalit
Kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opintojakson aikana perehdyt lasten neurologiseen fysioterapiaan, soveltavaan liikuntaan ja psykofyysiseen fysioterapiaan. Osa opintojaksosta toteutuu yhteistyössä Paralympiakomitean, Honkalampikeskuksen ja Maliken kanssa.
Osa A: Osaat kuvailla lastenneurologisia sairauksia ja häiriöitä sekä niiden vaikutuksia lapsen kehitykseen ja toimintaan. Osaat arvioida ja edistää lapsen kokonaiskehitystä ja sen poikkeamia. Osaat huomioida lastenneurologisiin sairauksiin ja häiriöihin liittyviä erityispiirteitä fysioterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Tunnistat ja kuvailet lapsilähtöisyyden, perhekeskeisyyden ja monitoimijuuden periaatteet lapsen kuntoutuksessa.
Osa B: Osaat kuvailla psykofyysisen fysioterapian keskeiset teoriat ja menetelmät. Osaat käyttää psykofyysisiä menetelmiä osana kokonaisvaltaista fysioterapiaa.
Osa C: Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida soveltavaa liikuntaa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäyhteistyö Siun soten (Honkalampikeskus) kanssa
Työelämäyhteistyö Paralympiakomitean kanssa
Työelämäyhteistyö Nepenmäen koulun kanssa
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojaksoon kuuluu ennen opintojen alkua suoritettava ennakkotehtävä.
Lastenneurologiasta exam-tentti
Jatkuva arviointi
Kansainvälisyys
Ei ole suunniteltuja kv-yhteyksiä
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei ole valinnaisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Osa A: Lasten neurologinen fysioterapia 2 op
Lastenneurologia (kirja) 0,5 op
Lapsen kokonaiskehityksen arviointi
Viivästynyt sensomotorinen kehitys, poikkeavat asento- ja liikemallit, keskosuuteen liittyvät erityiskysymykset, kehityksellinen koordinaatiohäiriö DCD, sensorisen integraation ongelmat, meningomyelocele ja hydrokefalus, CP, Duchennen dystrofia ja näihin liittyvät fysioterapian erityispiirteet
Liikuntatuokion suunnittelu ja ohjaus erityisen tuen tarpeessa oleville lapsille (työelämäyhteistyö Nepenmäen koulun kanssa)
Osa B: Psykofyysinen fysioterapia 2 op
Psykiatria, Neuropsykiatria (lasten ja nuorten neuropsykiatriset häiriöt) 0,5 op
Psykofyysisen fysioterapian käsitteet
Psykofyysisen fysioterapian menetelmät
Green Care menetelmän pedagogiset perusteet
Voimavaralähtöinen luontoliikunta
Osa C: Soveltava liikunta 4 op
Soveltavan liikunnan käsitteet, toimintamallit ja menetelmät
Soveltavan liikunnan suunnittelu, toteutus ja arviointi
Srukturoitu opetus ja muut pedagogiset menetelmät
Motorisen oppimisen periaatteiden soveltaminen erityisen tuen tarpeessa oleville
Valtti-toiminta 1 op
Ulko- ja luontoliikunnan apuvälineet (Honkalampi-yhteistyö) 0,5 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojaksoon kuuluu ennen opintojen alkua suoritettava ennakkotehtävä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Verkkotentti
Jatkuva arviointi
Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja käytännön soveltamiseen.
Oppimistehtävien (liikunta- ja terapiatuokioiden tuntisuunnitelmat, vertaisarvioinnit, kirjalliset työt) suorittaminen hyväksytysti.
Hyväksytyn oppimistehtävän kriteerit:
Huomioit tehtävissä toimintakyvyn säilyttämisen ja edistämisen tavoitteet
Käytät tehtävissä asiantuntevasti ammattikäsitteitä
Analysoit, vertailet, yhdistät ja valitset tietoa sekä esität vaihtoehtoisia toimintatapoja
Sovellat teoreettisia periaatteita käytännön toteutuksessa
Analysoit ja arvioit kriittisesti omaa osaamistasi ja ammattialasi toimintatapoja hankkimasi tiedon avulla
Perustelet päätökset ja toiminnan osa-alueet selkeästi
Käytät lähteinä tutkittua tietoa
Kirjaat asiakastyöskentelyn kirjaamisohjeiden mukaisesti
Esitietovaatimukset
Opintojaksoon kuuluu ennen opintojen alkua suoritettava ennakkotehtävä.
Aiemmat ammatilliset opinnot tulee olla suoritettuna hyväksytysti ennen opintojakson lähiopetuksen alkua.