Neurologinen fysioterapia I (6 op)
Toteutuksen tunnus: STF6081-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
08.08.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Fysioterapeuttikoulutus (SF)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 40
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Juha Jalovaara
- Anne Ryhänen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
STFNK21Fysioterapeutti (AMK), päivä, kevät, 2021
Tavoitteet
Neurologinen fysioterapia, aikuiset
- Tiedät yleisimpien neurologisten sairauksien (AVH, MS, Parkinson, SY-vammat, lihassairaudet) patofysiologian ja tyypilliset vaikutukset kuntoutujan toimintakykyyn, liikkumiseen ja hyvinvointiin.
- Osaat tutkia ja arvioida neurologisen kuntoutujan toimintakykyä ja liikkumista, sekä kuntoutumisen voimavaroja ICF-viitekehyksen mukaisesti tarkoituksenmukaisia mittareita hyödyntäen.
- Osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida neurologisen kuntoutujan fysioterapiaprosessin yhteistyössä asiakkaan, hänen omaistensa ja/tai muiden asiaankuuluvien tahojen kanssa.
- Tiedostat moniammatillisuuden merkityksen neurologisen asiakkaan kuntoutuksessa.
Sisältö
- Neurologia
- Neurologisen kuntoutujan toimintakyvyn ja liikkumisen tutkiminen ja arviointi sekä ft-suunnitelman laatiminen (kl.päättely)
- Neurologisen kuntoutujan näyttöön perustuva toimintakyvyn ja liikkumisen harjoittaminen
- Neuropsykologia ja moniammatillisuus neurologisessa kuntoutuksessa
Aika ja paikka
8.8.-16.12.2022
Oppimateriaalit
Kauranen, K. 2017. Fysioterapeutin käsikirja. S. 299-422.
Kauranen, K. 2011. Motorikan säätely ja oppiminen.
Mehrholz, J. with contributions by Janet H. Carr ... [et al.]. Physical therapy for the stroke patient : Early stage rehabilitation. Stuttgart ; New York : Thieme, cop. 2012.
Magill R.A. Motor Learning and control. 2011. New York: Mc Graw- Hill Higher.
Stokes, M. &Stack, E. (toim.) 2011. Physical Management for Neurological Conditions. 2011. Edinburgh: Elsevier Churchill Livingstone.
Carr J. & Shepherd R. Neurological Rehabilitation. Optimizing Motor Performance. 2011. Edinburgh: Elsevier Churchill Living.
Opetusmenetelmät
Tiimioppimisen pedagogiikkaa hyödyntäen tietojen syventäminen työpajoissa.
Verkko-ohjaus
Käytännön tentti (Riippuu korona tilanteesta)
Jatkuva arviointi
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kokemuskouluttajat
Respectan esittely neurologisen asiakkaan pyörätuoleista
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Jatkuva oppiminen/arviointi -> verkkotentit teemoista ennen työpajoja
Käytännön tentti
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Käytännön tentti
Verkkotentit ennen työpajoja
Kiinnostus aihealuetta kohtaan (jatkuva arviointi)
Erillinen arviointikriteeristö
Hylätty (0)
Et tiedä yleisimpien neurologisten sairauksien (AVH, MS, parkinson, SY-vammat, lihassairaudet ja ALS) patofysiologiaa ja tyypillisiä vaikutuksia asiakkaan toimintakykyyn, liikkumiseen ja hyvinvointiin.
Et osaa tutkia, etkä arvioida neurologisen asiakkaan toimintakyvyn ja liikkumisen edellytyksiä ja rajoituksia, sekä kuntoutumisen voimavaroja ICF-viitekehyksen mukaisesti.
Et osaa soveltaa motorisen oppimisen periaatteita neurologisen asiakkaan fysioterapiassa.
Et osaa hankkia näyttöön perustuvaa ja erityisesti neurologiseen fysioterapiaan soveltuvaa tietoa. Raportista puuttuu neurologiseen fysioterapiaan soveltuva tieto.
Et tiedä aktivoivan ja tehtäväkeskeisen fysioterapian perusteita.
Et ymmärrä, mitä psykofyysinen lähestymistapa tarkoittaa.
Olet tiimissä mukana ”vapaamatkustajana”. Et osaa antaa palautetta kollegoiden toiminnasta, etkä ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastasi. Sinulta puuttuu moniammatillinen toimiminen.
Et tiedä teknologian mahdollisuuksia neurologisen asiakkaan fysioterapiassa, etkä osaa soveltaa teknologiaa käytännön tentissä.
Et pysty osoittamaan käytännön tentissä opintojakson tavoitteiden (1-9) toteutumista. Et kykene realistiseen itsearviointiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Osaat tutkia ja arvioida neurologisen asiakkaan toimintakyvyn ja liikkumisen edellytyksiä ja rajoituksia, sekä kuntoutumisenvoimavaroja ICF-viitekehyksen mukaisesti. Tämän pohjalta osaat suunnitella, toteuttaa ja arvioida neurologisen kuntoutujan fysioterapiaprosessin GAS-menetelmää hyödyntäen yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Osaat soveltaa motorisen oppimisen periaatteita neurologisen asiakkaan fysioterapiassa.
Osaat hankkia näyttöön perustuvaa tietoa, perustella tekemiäsi valintoja sekä arvioida neurologisen fysioterapian toteutusta.
Tiedät aktivoivan ja tehtäväkeskeisen fysioterapian perusteet.
Ymmärrät, mitä psykofyysinen lähestymistapa on ja pyrit huomioimaan ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena.
Osallistut tiimityöskentelyyn ja tiedostat moniammatillisuuden merkityksen neurologisen asiakkaan yksilöterapian suunnittelussa ja toteutuksessa. Et osaa antaa kehittävää palautetta kollegoiden toiminnasta, etkä ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastasi.
Tiedät teknologian mahdollisuuksia neurologisen asiakkaan fysioterapiassa ja käytät tarkoituksenmukaisesti teknologiaa käytännön tentissä.
Osoitat tentissä opintojakson (1-8) tavoitteiden toteutumisen tällä (1) tasolla. Itsearviointikykysi on puutteellinen.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Osaat soveltaa tietoasi (opintojakson käsittelemien yleisimpien neurologisten sairauksien: AVH, MS, parkinson, SY-vammat, lihassairaudet ja ALS) patofysiologiasta ft-prosessissa.
Osaat tutkia ja arvioida neurologisen asiakkaan toimintakyvyn ja liikkumisen edellytyksiä ja rajoituksia, sekä kuntoutumisenvoimavaroja ICF-viitekehyksen mukaisesti käyttäen joitakin tarkoituksenmukaisia mittareita. Osaat analysoida ja hyödyntää mittaustuloksia ft:n suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osaat laatia tavoitteet GAS-menetelmää hyödyntäen yhteistyössä asiakkaan kanssa.
Osaat soveltaa motorisen oppimisen periaatteita neurologisen asiakkaan fysioterapiassa yksilöllisesti sekä historia/elämänkaaren huomioiden.
Osaat hankkia näyttöön perustuvaa tietoa kohdennetusti, perustella tekemiäsi valintoja monipuolisesti sekä arvioida neurologisen fysioterapian toteutusta kriittisesti. Raportissa on useita tieteellisiä tutkimuksia kuntoutuksen vaikutuksista ko. asiakasryhmällä.
Tiedät aktivoivan ja tehtäväkeskeisen fysioterapian perusteet sekä osaat soveltaa niitä neurologisen asiakkaan fysioterapiassa.
Ymmärrät, mitä psykofyysinen lähestymistapa on ja pyrit huomioimaan ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena sekä sovellat psykofyysisen fysioterapian menetelmiä asiakastyössä.
Osallistut aktiivisesti tiimityöskentelyyn, osaat tuoda omaa tietoasi muiden hyödynnettäväksi ja toteutat moniammatillista yhteistyötä. Et osaa antaa palautetta kollegoiden toiminnasta, mutta osaat ottaa vastaan palautetta omasta toiminnastasi.
Tiedät teknologian mahdollisuuksia neurologisen asiakkaan fysioterapiassa ja käytät jotakin teknologista välinettä perustellusti sekä hyödynnät mittaustuloksia käytännön tentissä.
Osoitat raportissa opintojakson (1-8) tavoitteiden toteutumisen tällätasolla (3).
Osaat arvioida omaa osaamistasi kriittisesti ja rakentavasti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Osaat soveltaa tietoasi asiakaslähtöisesti neurologisen asiakkaan ft.prosessissa ja tiedostat käytettävissä olevat resurssit kokonaisprosessissa sekä ymmärrät fysioterapian merkityksen osana neurologisen sairauden hoitoa ja kuntoutusta
Osaat tutkia ja arvioida neurologisen asiakkaan toimintakyvyn ja liikkumisen edellytyksiä ja rajoituksia, sekä kuntoutumisenvoimavaroja asiakaslähtöisesti, ICF-viitekehyksen mukaisesti sekä fysioterapia- ja käypä hoito –suositusten mukaisia mittareita toimintakyvyn eri osa-alueilta hyödyntäen
Osaat analysoida ja hyödyntää mittaustuloksia ft:n suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osaat laatia tavoitteet GAS-menetelmää hyödyntäen yhteistyössä asiakkaan, hänen omaistensa ja/tai muiden asiaankuuluvien tahojen kanssa.
Osaat tuoda esille fysioterapian merkityksen (mittarit, dokumentointi).
Osaat soveltaa motorisen oppimisen periaatteita neurologisen asiakkaan fysioterapiassa yksilöllisesti huomioiden asiakkaan kognitiiviset ongelmat ja nepsy-oireet.
Osaat tutkia ja arvioida neurologisen asiakkaan toimintakyvyn ja liikkumisen edellytyksiä ja rajoituksia, sekä kuntoutumisenvoimavaroja asiakaslähtöisesti, ICF-viitekehyksen mukaisesti sekä fysioterapia- ja käypä hoito –suositusten mukaisia mittareita toimintakyvyn eri osa-alueilta hyödyntäen
Osaat analysoida ja hyödyntää mittaustuloksia ft:n suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Osaat laatia tavoitteet GAS-menetelmää hyödyntäen yhteistyössä asiakkaan, hänen omaistensa ja/tai muiden asiaankuuluvien tahojen kanssa.
Osaat tuoda esille fysioterapian merkityksen (mittarit, dokumentointi).
Osaat soveltaa motorisen oppimisen periaatteita neurologisen asiakkaan fysioterapiassa yksilöllisesti huomioiden asiakkaan kognitiiviset ongelmat ja nepsy-oireet.
Osaat hankkia näyttöön perustuvaa tietoa kohdennetusti ja perustella tekemiäsi valintoja monipuolisesti. Osaat soveltaa hankkimaasi tietoa asiakkaan fysioterapiassa ja arvioit toteutusta kriittisesti. Raportissa on useita tieteellisiä tutkimuksia kuntoutuksen vaikutuksista ko. asiakasryhmällä. Osaat tehdä vertailua ja yhteenvetoja tutkimuksista.
Olet syventynyt aktivoivaan ja tehtäväkeskeiseen fysioterapiaan sekä osaat soveltaa sitä yksilöllisesti neurologisen asiakkaan fysioterapiassa.
Olet sisäistänyt mitä psykofyysinen lähestymistapa on ja huomioit ihmisen psykofyysisenä kokonaisuutena. Sovellat monipuolisesti psykofyysisen fysioterapian menetelmiä neurologisen asiakkaan fysioterapiassa.
Hyödynnät tiimityöskentelyssä sekä neurologisen asiakkaan ft. prosessissa moniammatillisuutta ja viestit moniammatillisen tiimin ja asiakkaan läheisten kanssa ammattimaisesti. Annat kollegoillesi monipuolisesti palautetta ja osaat myös vastaanottaa itse palautetta hyödyntäen sitä omassa toiminnassasi.
Tiedät teknologian mahdollisuuksia neurologisen asiakkaan fysioterapiassa ja käytät useampaa teknologista välinettä perustellusti sekä hyödynnät monipuolisesti (ft:n suunnittelu, arviointi, asiakkaan motivointi, ft:n hyöty) mittaustuloksia käytännön tentissä.
Osoitat käytännön tentissä opintojakson (1-8) tavoitteiden toteutumisen tällä tasolla (5). Osaat arvioida ja reflektoida omaa oppimistasi, osaamistasi ja toimintatapojasi kriittisesti, syvällisesti ja rakentavasti.
Englanniksi