Siirry suoraan sisältöön

Ympäristöviestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: BIY6035-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2022 - 30.04.2022

Ajoitus

29.08.2022 - 16.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 50

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Juha Suomalainen

Vastuuopettaja

Juha Suomalainen

Ryhmät

  • BIYNS20
    Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2020

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä sekä käyttää neuvottelutaitoa vaikuttamiseen. Opiskelija osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.

Sisältö

Ympäristöraportit, lehtiartikkeleiden ja kurssijulkaisun laatiminen.

Aika ja paikka

Wärtsilätalo 1.9. - 31.12.

Oppimateriaalit

Huovila, T. 2010. Visuaalista viestisi. Helsinki: Infor.
Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2013 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää ympäristöraportoinnin ja verkkoviestinnän keinoksi parantaa ja vahvistaa myönteistä yrityskuvaa sekä vaikuttaa sidosryhmien asenteisiin. Hän osaa laatia ympäristöaiheisia lehtiartikkeleita ja vakuuttavia verkkotekstejä. Hän osaa arvioida kriittisesti ympäristötietoutta ja ympäristöaiheisia mediatekstejä.
Opiskelija ymmärtää digitaalisen viestintäkulttuurin merkityksen sosiaalisille kontakteille sekä yhteisöjen ja yritysten ulkoiselle ja sisäiselle viestinnälle. Opiskelija ymmärtää visuaalisen aineksen, typografian ja tekstilajien merkityksen vaikuttamisessa ja julkaisutoiminnan merkittäväksi vaikutuskeinoksi ja tiedotusväyläksi.

Luennot, harjoitustehtävät, esitykset ja pienlehden laatiminen parityönä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ahotointi tai hyväksiluku.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopiskelu 60 t, harjoitustehtävät 10 t, itsenäinen työskentely 15 t, kirjallisuuteen ja oppimateriaaliin perehtyminen 10 t.

Lisätietoja opiskelijoille

Tehtävänannoissa ja tehtävien palauttamisessa sekä lisäaineiston jakamisessa käytetään Moodlerooms-oppimisympäristöä ja -työtilaa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Aktiivisuus 30 %, harjoitustehtävät 30 % ja pienlehden lehtijuttu ja taitto 40 %.

Hylätty (0)

Opiskelijan osaamisen taso on vaatimattomalla tai heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenenä satunnaisesti ja osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan ja noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Opiskelija jättää tehtävänsä yleensä tekemättä. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelijan osaaminen on tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen ja tuntiharjoituksiin satunnaisesti tai passiivisesti, ja poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä. Opiskelija osaa kirjoittaa lehtijuttuja ja pitää esityksiä ja taittaa lehteä. Opiskelija noudattaa huolimattomasti aikatauluja ja toimii tehtävien laatimisessa eniemmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelijan osaaminen hyvällä tasolla. Opiskelija toimii harjoitustehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa hyvälaatuisia tekstejä ja esityksiä ja osaa taittaa lehteä. Hän osallistuu säännöllisesti kontaktiopetukseen, noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 60 % tai enemmän.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelijan osaaminen on erinomaisella tasolla. Opiskelija toimii harjoitustehtävien laatimisessa sekä yksin että ryhmänsä jäsenenä tasapuolisesti, vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Opiskelija tuottaa laadukkaita tekstejä ja esityksiä sekä osaa taittaa lehteä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee annetut tunti- ja harjoitustehtävät huolellisesti ja ajallaan. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on mielellään 80 % tai enemmän.