Johtamisen perusteet (3 op)
Toteutuksen tunnus: LL10008-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.09.2022
Ajoitus
10.10.2022 - 31.12.2022
Opintopistemäärä
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Liiketalouden koulutus
Opettaja
- Hanna Vienonen
Vastuuopettaja
Hanna Vienonen
Ryhmät
-
LLNS22Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Tämän opintojakson avulla ymmärrät johtamisen merkityksen erilaisten organisaatioiden, ryhmien ja muiden operaatiokokonaisuuksien toiminnan organisoimisessa, ohjaamisessa ja toteuttamisessa.
Opintojakson jälkeen osaat perustiedot ja -taidot johtamisen ja esihenkilötyöskentelyn eri osa-alueista, joita ovat muun muassa:
1. (Liike)toimintastrategian toteuttamiseen ja varmistamiseen liittyvät tehtävät
2. Työyksikön johtamiseen liittyvät tehtävät
3. Osaamisen varmistamiseen liittyvät tehtävät
4. Rekrytointiin ja perehdyttämiseen liittyvät tehtävät
5. Työsuhdeasioihin liittyvät tehtävät
6. Haasteelliset ja yllättävät tehtävät
7. Muut johtamisen ja esihenkilötyön tehtävät
Sisältö
Opintojakso etenee vaihekokonaisuuksittain luentojen, harjoitusten ja omaehtoisen työskentelyn vuorotteluperiaatteella. Tehtävien tuloksia ja tuotoksia puretaan ja käsitellään harjoitustapaamisissa.
Opintojakso on mahdollista suorittaa AHOT-menettelyllä, tekemällä erillisen AHOT-näyttötehtävän. AHOT-menettely edellyttää aikaisempaa useamman vuoden esihenkilö- ja/tai johtamiskokemusta.
Aika ja paikka
Syyslukukausi, Karelia-ammattikorkeakoulu, Wärtsilä-kampus.
Oppimateriaalit
Opintojakson keskeisenä oppikirjana on Esimiesosaaminen Liiketoiminnan menestystekijä, Riitta Hyppänen, Edita 2007 - 2013 (julkaisu löytyy myös sähköisesti lainattavana Karelian kirjastosta). Muuna materiaalina käytetään laajasti internetissä olevaa materiaalia.
Opetusmenetelmät
Opintojakson pedagogisena menetelmänä käytetään (soveltuvin osin) käänteistä opetusta. Käänteinen opetus (tai käänteinen luokkahuone, engl. flipped classroom t. flipped learning) on monimuoto-opetuksen muoto, jossa käytetään apuna internetissä olevia opetusmateriaaleja, jolloin varsinaisella oppitunnilla jää enemmän aikaa opettajan ja opiskelijoiden väliselle vuorovaikutukselle.
Yleisimmin tämä tehdään antamalla opiskelijoille esitehtäväksi verkossa olevien videoiden (yms.) katsominen ja niihin perustuvien tehtävien tekeminen.
Käänteisen opetuksen tavoitteena on saada opiskelijat tutustumaan uuteen asiaan ensin itsenäisesti, minkä jälkeen asian käsittelyä jatketaan yhdessä oppitunnilla. Käänteinen opetus korostaa siten 1) opiskelijan omaa aktiivisuuta oppimisessa, 2) opiskelijoiden välistä vuorovaikutusta ja 3) teknologian ja internet-resurssien käyttöä opetuksessa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Voi sisältää työelämäyhteistyötä.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Moodle-tentti opintojakson lopussa. Uusintamahdollisuus noin kahden viikon sisällä opintojakson päättymisestä. Myöhemmät uusintamahdollisuudet sovitaan vastuuopettajan kanssa erikseen tapauskohtaisesti.
Tentin arviointi 0-5 (alle 50% = 0, alle 60% = 1, alle 70% = 2, alle 80% = 3, alle 90% = 4, 90-100% =5).
Kansainvälisyys
Voi sisältää KV-yhteyksiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
AHOT-menettely (soveltuvuus, kriteerit ja toteutustapa määritellään erikseen (vastuuopettaja)).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suorittaminen edellyttää useamman (pienryhmissä toteutettavan) tehtävän tekemistä hyväksytysti (hyväksytty/täydennettävä/hylätty). Tämä vaatii omaehtoista työskentelyä ja ajankäyttöä opintojaksolle osallistuvalta.
Työmäärä on kuitenkin kohtuullinen.
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee vaihekokonaisuuksittain luentojen, harjoitusten ja omaehtoisen työskentelyn vuorotteluperiaatteella. Tehtävien tuloksia ja tuotoksia puretaan ja käsitellään harjoitustapaamisissa.
Opintojakson päätteeksi suoritetaan Moodle-tentti.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on mahdollista suorittaa AHOT-menettelyllä, tekemällä erillisen AHOT-näyttötehtävän. AHOT-menettely edellyttää aikaisempaa useamman vuoden esihenkilö- ja/tai johtamiskokemusta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5. Ryhmätöihin ja muuhun tuntityöskentelyyn osallistuminen 40% ja Tentti 60%. Oikeus painotusten muuttamisen pidätetään (vastuuopettaja).
Hylätty (0)
Opintojakso on hylätty, mikäli ryhmätehtäviä ei ole tehty hyväksytysti tai tenttitulos on vähemmän kuin 50% (alle 50% = 0, alle 60% = 1, alle 70% = 2, alle 80% = 3, alle 90% = 4, 90-100% =5) tai muu osallistuminen (vastuuopettaja määrittelee) on ollut puutteellista.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Katso Karelia-ammattikorkeakoulun arviointikriteerit.