Sovellusarkkitehtuurit (3 op)
Toteutuksen tunnus: LTD7011-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2022 - 30.04.2022
Ajoitus
29.08.2022 - 21.10.2022
Opintopistemäärä
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomi / Tietojenkäsittely (DD)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
10 - 70
Koulutus
- Tietojenkäsittelyn koulutus
Opettaja
- Petri Laitinen
Vastuuopettaja
Petri Laitinen
Ryhmät
-
TOP22_23Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2022-2023
-
DTNS21Tradenomi (AMK), Tietojenkäsittely, päivä, syksy, 2021
Tavoitteet
-
Sisältö
Nykyaikaiset sovellusarkkitehtuurit, kuten N-tier, MVC, palveluorientaatio, mikropalveluarkkitehtuuri.
Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri (EDA) ja hajautetun järjestelmän viestintämekanismit, kuten MQTT, ZeroMQ ja RabbitMQ.
Keskeiset suunnittelumallit.
Arkkitehtuurien mallintaminen: UML, ArchimateDocker-säiliöt.
Oppimateriaalit
Doom, Claude: Business Information Management, 2013.
Babar A., Brown A.W, Koskimies K., Mistrik I.: Agile Software Architecture: Aligning Agile Processes and Software Architectures. Elsevier Science & Technology, 2013.
Richards, M., Ford, H.: Fundamentals of Software Architecture. O'Reilly, 2020. (Saatavana opiskelijan kirjastopalveluista Safari O'Reillyn osiosta.)
Freeman E., Robson E.: Head First Design Patterns. O'Reilly. (Saatavana opiskelijan kirjastopalveluista Safari O'Reillyn osiosta.)
Opetusmenetelmät
Opintojakson tavoitteet
Opiskelija tuntee arkkitehtuurityön tarkoituksen ja keskeiset tehtävät.
Opiskelija tuntee nykyaikaiset sovellusarkkitehtuurimallit.
Opiskelija tuntee keskeiset sovellusten väliset liitosmekanismit ja niissä sovelletut tiedon esittämisen tavat.
Opiskelija tuntee keskeiset sovellusarkkitehtuureihin liittyvät standardit ja kehikot.
Opiskelija osaa soveltaa joitakin suunnittelumalleja ohjelmointityössä.
Opiskelija osaa tulkita arkkitehtuurimalleja ja mallintaa sovellusarkkitehtuurin Archimate® -kielellä tai UML-kielellä.
Opiskelija osaa kuvata omaan toimintaympäristöön liittyvän sovellusarkkitehtuurin.
Opiskelija osaa toteuttaa toimintaympäristöön liittyvän arkkitehtuurin kehittämistehtävän.
Sisältö
Unreal Engine -ympäristön sovellusarkkitehtuuri
Ohjelmointirajapintojen suunnittelusta: REST-arkkitehtuurityyli
Palvelukeskeinen arkkitehtuuri (Service-Oriented Architecture, SOA)
Tapahtumapohjainen arkkitehtuuri (EDA) ja hajautetun järjestelmän viestintämekanismit
Arkkitehtuurien mallintaminen: Archimate tai UML
Katsaus arkkitehtuuriin liittyviin standardeihin ja kehikoihin
Suunnittelumalleja
Arviointiasteikko
H-5