Ikäystävällisen yhteiskunnan lainsäädännöllinen ja ammattieettinen ohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: SG10004-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
07.03.2022 - 31.05.2022
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 30
Koulutus
- Geronomikoulutus
Opettaja
- Ikäosaaminen YAMK Virtuaalihenkilö
- Terhi Myller
Vastuuopettaja
Terhi Myller
Ryhmät
-
SGAK22Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2022
Tavoitteet
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus
Osaat kuvailla ikäystävällisen yhteiskunnan lähtökohtia
Osaat kuvailla taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet
Osaat nimetä kansalliset ja keskeiset kansainväliset vanhuspoliittiset strategiat ja ohjelmat
Osaat kuvailla vanhustyöhön liittyvää lainsäädäntöä ja ammattieettistä ohjausta geronomin toiminnan lähtökohtana
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä
Osaat määritellä keskeiset eettisen ja asiakaslähtöisen vanhustyön lähtökohdat
Osaat määritellä ikääntyvän ihmisen itsemääräämisoikeutta ja oikeudellista toimintakykyä
Osaat kuvailla geronomin lakisääteiset oikeudet ja velvollisuudet vanhustyössä
Osaat perustella geronomin toimintaa lainsäädännön ja ammattieettisten periaatteiden näkökulmasta
Sisältö
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus
Ikäystävällinen yhteiskunta
Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset oikeudet. Keskeinen lainsäädäntö ja ohjaavat asiakirjat
Vanhuspolitiikka ja vanhuspoliittiset strategiat ja suositukset
Geronomin ammattieettiset ohjeet
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä
Ikääntyvän ihmisen itsemääräämisoikeus ja oikeudellinen toimintakyky
Omaisten asema ja oikeudet
Geronomin velvollisuudet ja keinot puuttua esim. kaltoinkohtelun ja hyväksikäytön tilanteissa, palvelulaatuun liittyvissä kysymyksissä
Erilaiset ilmoitukset
Oikeudelliset ennakoinnin keinot geronomin työn näkökulmasta
Edunvalvonta
Aika ja paikka
Etätoteutus, verkossa online-ohjausta ja työskentelyä sekä itsenäistä opiskelua.
Oppimateriaalit
Jämsèn & Kukkonen 2020. Ikäystävällinen yhteiskunta tukee aktiivista ikääntymistä. https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/333296/B60.pdf?sequence=2&isAllowed=y
Taloudellisia, sosiaalisia ja sivistyksellisiä oikeuksia koskeva kansainvälinen yleissopimus 6/1976 https://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1976/19760006
Laatusuositus hyvän ikääntymisen turvaamiseksi ja palvelujen parantamiseksi 2020–2023 : Tavoitteena ikäystävällinen Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/162455/STM_2020_29_J.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Kansallinen ikäohjelma vuoteen 2030 : Tavoitteena ikäkyvykäs Suomi https://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/162462
Geronomin ammattieettiset ohjeet https://www.suomengeronomiliitto.fi/geronomi/ammattiettiset-ohjeet
Sosiaalialan ammattihenkilön ammattieettiset ohjeet https://talentia.e-julkaisu.com/2017/eettiset-ohjeet/docs/Talentia_Etiikkaopas_2017.pdf
Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista eli vanhuspalvelulaki (Finlex)
Sosiaalihuoltolaki (Finlex)
Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (Finlex)
Terveydenhuoltolaki (Finlex)
Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (Finlex)
Opetusmenetelmät
Opintojakso rakentuu kahdesta osakokonaisuudesta A)-osio ohjaustunneista ja tiimityöskentelystä, luentotallenteista, muusta opiskelumateriaaleista, itsenäisestä opiskelusta, oppimistehtävästä ja B)-osio luentotallenteista, itsenäisestä opiskelusta, työpajasta huhtikuussa 27.4.2021 sekä monivalintaverkkotentistä Moodlessa.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Huhtikuun työpajan jälkeen kolme yritystä tenttiä, tentti sulkeutuu toukokuun 2022 toisella viikolla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan työmäärä 5 op, yhteensä 135 tuntia
A) Ikäystävällinen yhteiskunta ja ammattieettinen ohjaus 2 op, 54 h, josta 10 h ohjausta ja tiimityöskentelyä lukujärjestyksen mukaisesti maalis-huhtikuussa 2022 ja 44 h itsenäistä opiskelua ja oppimistehtävän tekemistä.
B) Lainsäädännöllinen ohjaus geronomin työssä 3 op, yhteensä 81 h, josta 77h itsenäistä opiskelua (mm. luentotallenteet) ja 4 h teams-työpaja.
Pienryhmätyöskentelyn kukin ryhmä sopii keskenään ja itsenäisesti.
Sisällön jaksotus
A) -osio opettaja Terhi Myller
B)-osio opettaja Henna Nikumaa
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso luo perustan geronomin lainsäädännölliselle osaamiselle ja perustuu gerontologisen, palvelujärjestelmäosaamisen sekä johtamisen, kehittämisen ja laadunhallinnan kompetensseihin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
A-osio: hyv-hyl-tyäd. 70 % oppimistehtävän vastauksista oltava yväksytysti suoritettu, jotta oppimistehtävän on hyväksytty.
B-osio: arvosana numeraalinen. 50% hylätyn raja, 60% oikein =1, 70% oikein = 2, 80%= 3, 90%=4, 100%=5.
Hylätty (0)
Monivalintatentissä alle puolet vastauksista oikein.
Lisätiedot
Arviointi A) -osa hyv-hyl
Arviointi B) -osa 1-5