Siirry suoraan sisältöön

Business English (3 op)

Toteutuksen tunnus: LTL6020-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 31.10.2021

Ajoitus

10.01.2022 - 20.05.2022

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

1 op

Toteutustapa

67 % Lähiopetus, 33 % Etäopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 90

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Hanna Ronkainen
  • Johanna Nieminen

Vastuuopettaja

Johanna Nieminen

Ryhmät

  • LLNS21
    Tradenomi (AMK), liiketalous, päivä, syksy, 2021

Tavoitteet

Opiskelija osaa kertoa omasta koulutuksestaan ja työkokemuksestaan sekä markkinoida osaamistaan kansainvälisesti. Opintojakson päättyessä opiskelija tuntee keskeisimmän englanninkielisen liiketalouden käsitteistön ja osaa käyttää oppimaansa esitellessään yritystoimintaa suullisesti ja kirjallisesti.
Lisäksi hän pystyy hakemaan tietoa alan kansainvälisestä kirjallisuudesta, ymmärtää aineiston pääkohdat ja pystyy kertomaan keskeisen sisällön lukemastaan ja kuulemastaan omin sanoin.

Sisältö

Työnhaku ja oman osaamisen markkinointi kansainvälisessä ympäristössä (CV, hakemuskirje ja työhaastattelu)
Liiketalouden keskeinen käsitteistö englanniksi (mm. sanasto, joka liittyy yritysmuotoihin, organisaatiorakenteisiin, toimintoihin ja niiden uudelleenjärjestelyihin sekä kansainväliseen toimintaympäristöön)
Tiedonhaun ja raportoinnin perusteet (asiasanat, tiivistelmä)

Aika ja paikka

Wärtsilä

Oppimateriaalit

Niskanen, T., Vetter, J. & Urbom, R., 2015 (myös aiemmat käyvät). Business Express. Helsinki: WSOY. Lisäksi opettajan tarjoama oppimateriaali oppitunneilla ja Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Lähiopetus ja itsenäinen työskentely Moodlessa, yksilö- ja ryhmätyöt, harjoitustyöt ja mahdollinen koe tai sanakokeet (suull. ja kirjall.). Itsearviointi ja vertaisarviointi. Taitotaso B2 (Eurooppalaiset taitotasot, CEFR).

- Työnhaku englannin kielellä ja oman osaamisen markkinointi kansainvälisessä ympäristössä suullisesti ja kirjallisesti (CV, hakemuskirje, työhaastattelu, hissipuhe)
- Liiketalouden keskeinen käsitteistö englanniksi (mm. sanasto, joka liittyy yritysmuotoihin, organisaatiorakenteisiin, toimintoihin ja niiden uudelleenjärjestelyihin sekä kansainväliseen toimintaympäristöön)
- Työelämään ja työnhakuun liittyvää sanastoa
- Viestintä suullisissa esityksissä
- Tiedonhaun ja raportoinnin perusteet (asiasanat, tiivistelmä)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Harjoitustöiden suorittaminen opintojakson aikana;
Lopputentin (suull. tai kirjall.) voi uusia kahtena peräkkäisenä yleisenä tenttipäivänä tai opettajan ilmoittamana tenttipäivänä opintojakson päätyttyä. Exam -tentti mahdollinen kirjallisessa kokeessa. Mahdollinen verkkotentti.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT: ks. Pakista Kielten opiskelu ja Ahotointi, sekä Peppi eAHOT. Taitotaso väh. B2. Opiskelija ehdottaa ahotointitapaa perustuen opintojakson kuvaukseen ja sisältöön ja aiemmin hankittuun osaamiseen. Ahotointi sovitaan opettajan kanssa ja se sisältää suullisen ja kirjallisen osaamisen ja ammattialan viestinnän arvioinnin. Aiemmin hankittu osaaminen tulee todistaa/osoittaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Harjoitustunnit 30 t, verkossa olevat ryhmä-, pari- ja itsenäiset tehtävät 23 t, muu itsenäinen työskentely 20 t, arviointi ja palaute 7 t.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5
Arviointiin vaikuttavat aktiivinen osallistuminen ja viestintä, harjoitustyöt, tentti/näyttö.

Kirjoittaminen:
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
Puhuminen:
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutus puuttuu lähes täysin. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
Hylätty
0 = Opiskelija ei tee tehtävää tai hän ei ymmärrä tehtävänantoa. Opiskelija ei suorita tehtävää ohjeiden mukaisesti. / Opiskelija ei pysty viestimään tehtävänannon mukaisesti. Opiskelijan viesti ei välity kuulijalle tai lukijalle.

Arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle lähiopetuksessa ja Moodleroomsissa.

Esitietovaatimukset

Toisen asteen englannin kielen opinnot. Lähtötaso englannin kielessä vähintään B1 Eurooppalaisen viitekehyksen mukaan (CEFR). Lähtötaso testataan ensimmäisen vuoden opintojen alkaessa.