Skip to main content

Marketing Planning (5 cr)

Code: LTL6028-3002

General information


Enrollment
01.04.2021 - 30.04.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.08.2021 - 18.12.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual portion
3 cr
RDI portion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Campus
Wärtsilä Campus Karjalankatu 3
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 50
Degree programmes
Degree Programme in Business Economics
Teachers
Olli Hatakka
Teacher in charge
Olli Hatakka
Groups
LTLAS20
BBA, Business Economics, Blended Learning, Fall, 2020
Course
LTL6028

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

-Erillinen ryhmäohjelma/-aikataulu Peppi-järjestelmässä.

Objective

-

Content

-

Location and time

Monimuotosesti ryhmän LTLAS20 ohjelman mukaisesti (Peppi-järjestelmästä löytyy ajantasaisin info).

Materials

KURSSIN KIRJALLISUUS

(a) Materiaalit (PPT- ja muut materiaalit):
Ladataan Moodle- oppimisympäristöön.

(b) Taustalukemistoa:

(1) Ammatilliset lehdet/tietokannat/verkkosivut:
(i) Suomeksi:
• Kauppalehti
• Suomen Yrittäjät
• Talouselämä
• Yrityssuomi
• Markkinointi & Mainonta

(ii) Englanniksi:
• Harvard Business Review (HBR)
• Forbes
• The Economist

(2) Kirja(t):
(i) Suomeksi:
• Bergström, S., & Leppänen, A. (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Helsinki: Edita.

(ii) Englanniksi:
• Kotler, P., Armstrong, G., Harris, L., & Piercy, N. (2017). Principles of Marketing. Harlow: Pearson. 7th European ed.

Teaching methods

OPETTAJA

Olli Hatakka
Lecturer | Lehtori
M.A. Ed | KM
International Business Economics
Kansainvälinen liiketoiminta
Karelia-ammattikorkeakoulu www.karelia.fi
Puh. +358503373299
S-posti: olli.hatakka@karelia.fi


"Viimeisten 60 vuoden aikana markkinointi on muuttunut tuotekeskeisestä (Markkinointi 1.0) kuluttajakeskeiseksi (Markkinointi 2.0). Nykyään voidaan nähdä markkinoinnin jälleen muuntuvan vastauksena ympäristön uuteen dynamiikkaan. Nähdään yritysten laajentavan fokustaan tuotteista kuluttajiin ja ihmiskunnan laajuisiin asioihin. Markkinointi 3.0 on vaihe, jolloin yritykset siirtyvät kuluttajakeskeisyydestä ihmiskeskeisyyteen ja jossa tuottavuus on tasapainossa yritysvastuun kanssa."

- Philip Kotler et al. (2010)

VASTAANOTTOAIKA

Sopimuksen mukaan. Sähköpostia ja Moodleviestejä voi lähettää kurssin kestäessä ilman rajoitusta.

YLEISKUVAUS

Tällä kurssilla (monimuotototeutus) keskitymme sellaisten markkinointistrategioiden kehitykseen, toteutukseen ja hallinnointiin, jotka ovat oleellisia pyrittäessä saavuttamaan ja ylläpitämään organisaation kilpailuetua. Kurssilla esitellään ja läpikäydään tekniikoita, jotka auttavat kehittämään ja arvioimaan valittujen markkinointistrategioiden tehokkuutta, sekä käsitellään myös muita mielenkiintoisia ja ajankohtaisia kysymyksiä markkinoinnin käytännöissä. Opetusmenetelmiin kuuluvat mm. soveltuviin tapaustutkimuksiin tutustuminen ja strategisen markkinointisuunnitelman tekeminen ja kehittäminen.

TAVOITTEET

• Kehittää perustietoa, osaamista ja ymmärrystä kilpailukykyisten liiketoimintaympäristöjen luonteesta ja niihin oleellisesti liittyvästä strategisesta markkinoinnin suunnittelusta, toteuttamisesta ja johtamisesta.
• Muodostaa opiskelijoille kokonaiskuva strategisen markkinoinnin ja viestinnän merkityksestä liiketoiminnan keskeisenä elementtinä, sekä antaa käytännönläheisiä menetelmällisiä malleja onnistuneen markkinoinnin suunnittelun toteuttamiseksi.
• Tukea opiskelijoiden tietojen, taitojen, ymmärryksen ja ammattilaisuuden kehittymistä liiketaloudessa sekä siihen liittyvässä käytännön strategisessa markkinointiosaamisessa.

OPPIMISTAVOITTEET

Kurssin loppuun mennessä odotetaan, että opiskelija
• ymmärtää markkinoinnin suunnittelun perusperiaatteet, käsitteet, suunnitteluperiaatteet sekä niiden strategisen yhteyden organisaation liiketoimintaan ja markkinoinnin teoreettisiin perusteisiin
• tunnistaa ja käyttää soveltuvia metodeja ja työkaluja tiedonkeruuseen, markkinoinnin suunnitteluun, toteutukseen, seuraamiseen ja arviointiin sekä markkinoinnillisten kokonaisuuksien johtamiseen
• osaa käsitellä eettisesti arvolatautuneita kysymyksiä markkinointikäytäntöjen taustalla
• laatii ja esittää muodollisen strategisen markkinointisuunnitelman, josta käy ilmi kohteeksi valittu markkinoinnin sisällöllinen kokonaisuus tavoitteineen, toteutuksineen, menetelmineen ja budjetteineen
• osaa toteuttaa markkinoinnin suunnittelussa projektilähtöistä työryhmätyöskentelyä.


OPPIMINEN JA OPETUS

Sarja luentoja ja ryhmälähtöistä omaehtoista toimintaa. Tämä kurssi perustuu tutkivan ja kokemuksellisen oppimisen prosessiin, sekä aktiiviseen, omaehtoiseen tekemällä oppimiseen. Tiedonhankintaa ja oppimista tuetaan mahdollisuuksien mukaan teknologian avulla ja opiskelijoita rohkaistaan omaehtoiseen oppimisympäristöriippumattomaan oppimiseen (esim. flipped learning).
Opintojaksossa on mm. seuraavanlaisia osia:
(1) luennot auditoriossa (2) omaehtoinen makro- ja pienryhmätyöskentely markkinointisuunnitelmatyön tukena (3) muut pienryhmä- ja yksilötoiminnot sen ulkopuolella (4) omaehtoiset ja itse organisoidut yritysvierailut kohdeyrityksiin markkinointisuunnitelmatyön eri vaiheissa (5) Omaehtoinen pienryhmätyömarkkinointisuunnitelman laatimiseksi ja valmiin markkinointisuunnitelman esittäminen muille (6) Kurssin vetäjään voi olla yhteydessä sähköisesti Moodle:n tai sähköpostin avulla. Lisäaineistoa ja muuta materiaalia lisätään ympäristöön tarpeen mukaan.

Luennot, makro- ja pienryhmätyöskentely luokassa, sekä ryhmä- ja yksilötoiminnot luokan ulkopuolella:
• Opiskelijat osallistuvat luennoille ja ryhmälähtöisen oppimisen (TBL) tapaamisiin lukujärjestyksen mukaisesti.
• Opiskelijoiden edellytetään tutustuvan aihealueeseen liittyviin lukemistoihin ja muuhun aineistoon kurssin aikana.
• Ymmärryksen varmistamiseksi asioita kerrataan ja sovelletaan eri tapaamisten yhteydessä (monimuotototeutuksessa lyhyesti).
• Opiskelijoiden on osallistuttava ryhmälähtöisen oppimisen keskusteluihin ja tarvittaessa raportoitava niitä sovitussa laajuudessa (oppimispäiväkirja). Nämä vaikuttavat lopulliseen arvosanaan rajatapauksissa parantavasti ja antavat palautetta projektista osallistujille ja kurssin opettajalle.
• Näiden erilaisten ryhmä- ja muiden työskentelytapaamisisten, kuten myös vuorovaikutteisen etäopiskelun, tehtävänä on kehittää myös henkilökohtaisia taitoja, kuten ryhmätyötaitoja ja julkisen puhumisen, sekä argumentoivan esiintymisen taitoja.

(2) Kohdeyritystutustumiset ja markkinointisuunnitelman suunnittelu, toteutus ja esittäminen
• Kurssin aikana tuotetaan pienryhmissä muodollinen strateginen markkinointisuunnitelma valitsemallenne kohteelle. Valmis suunnitelma esitellään kurssin loppuvaiheessa muille (viimeiset kaksi tapaamiskertaa).
• Suunnitelman tekemisen tarkoituksena on harjoitella käytännössä niitä asioita ja kysymyksiä, joita markkinointia suunniteltaessa nousee eteen.
• Luennot ja ryhmälähtöisen oppimisen tapaamiset tuottavat tietoa, joka auttaa suunnitelman laatimisessa. Monimuotototeutuksessa merkittävä rooli on ryhmien omaehtoisella vuorovaikutuksella, joka voidaan toteuttaa jonkin sähköisen neuvotteluympäristön, ryhmäpuhelinneuvottelujen tai face-to-face -tapaamisten avulla.
▪ Suunnitelmat esitetään (näillä näkymin) joulukuun 2021 ryhmätapaamisessa. Kaikki ryhmät esittävät suunnitelmansa koko kurssin muille osallistujille.
▪ Huom: Oletamme sinun käyttävän tiedonhakutaitojasi löytääksesi kattavasti myös muuta materiaalia, tutkimustietoa, kuvia ja muuta mielenkiintoista markkinointisuunnitelmasi tueksi. Kirjallisuutta ja lisämateriaalia kannattaa etsiä myös osoitteesta https://karelia.finna.fi/

Employer connections

-Vuorovaikutus markkinointisuunnitelman kohdeyrityksen kanssa.

Exam schedules

-Esitykset joulukuussa 2021.
-Laaja markkinointisuunnitelmaraportti, palautus joulukuussa 2021.
-Ei tenttiä.

International connections

-Varsinaisia kurssispesifejä KV-yhteyksiä ei ole.

Completion alternatives

-Ei ole.

Student workload

-5 opintopistettä vastaa 133 tuntia opiskelijatyötä.

Go back to top of page