Palveluiden markkinointi ja myyntityö (6 op)
Toteutuksen tunnus: BIM6034-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.10.2021
Ajoitus
09.02.2022 - 08.04.2022
Opintopistemäärä
6 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus (MM)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Metsätalouden koulutus
Opettaja
- Daniel Bågeberg
- Ollipekka Hakonen
- Jyry Eronen
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Ryhmät
-
BIMNS20Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2020
Tavoitteet
Opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että osaat työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Lisäksi:
- Ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin ja laadukkaan myyntityön merkityksen liiketoiminnassa
- Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat käyttää niitä palveluiden markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa
- Tunnet palvelumarkkinoiden erityispiirteet ja asiakkaiden tarpeet
- Osaat luoda, ylläpitää ja kehittää asiakkuuksia
- Ymmärrät palvelun laadun merkityksen asiakastyytyväisyyteen
- Osaat tehdä kauppaa ja myydä palveluita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti ymmärtäen sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen merkityksen asiakaskohtaamisessa
- Osaat ohjata myyntikeskustelua asiakkaan ja edustamasi organisaation kannalta parhaaseen ratkaisuun
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen liiketoiminnassa eri kanavissa ja osaat suunnitella ja toteuttaa sisäistä ja ulkoista viestintää
Sisältö
Myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu. Lisäksi:
- Markkinaympäristö sekä palveluasiakkaiden palvelutarpeet ja ostokäyttäytyminen
- Markkinoinnin kilpailukeinot tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa
- Palvelutuotteen erityispiirteet ja laatu
- Markkinointiviestinnän muodot
- Asiakkuudenhallinta
- Myyntityö ja asiakaspalvelu
Aika ja paikka
Lähiopetus wärtsiläkampuksella. Verkko-opetus teams- ja moodleverkkotyökaluilla.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan myöhemmin kurssin työtilassa.
Opetusmenetelmät
Kurssilla opetellaan työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Keskeistä sisältöä myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu.
Kurssin luennot etänä, mahdolliset vierailijat etänä, myyntisimulaatiot lähiopetuksena, tentti lähitenttinä.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kurssilla opetellaan välttämättömiä työelämässä tarvittavia myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Ilmoitetaan opintojaksolla. Tenttiajankohdat tulevat lukujärjestyksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Kurssilla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
6 op = 162 h työtä.
- Luennot 24 h
- Vierailijat 6 h (3 x 2 h kertaa)
- Myyntisimulaatiot 12 h (3 x 4 h kertaa)
- Tentti 2 h (uusintatentti 2 h)
- Itsenäinen opiskelu ja oppimispäiväkirjan tekeminen noin 118 h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Kurssi arvostellaan asteikolla 1 - 5.
Tentin painoarvo kurssin arvosanasta 2/3
Oppimispäiväkirjan painoarvo kurssin arvosanasta 1/3