Siirry suoraan sisältöön

Sensomotorinen näkökulma ihmisen toiminnassa (3 op)

Toteutuksen tunnus: SK10032-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 30.04.2025

Ajoitus

02.06.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

3 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

10 - 20

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Laura Järvinen

Vastuuopettaja

Laura Järvinen

Ajoitusryhmät

  • Avoin AMK ja Ripa (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • KAKK25KE
    Karelia, avoin, kaikki, kesä, 2025
  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025

Pienryhmät

  • Avoin AMK ja Ripa
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojaksolla:

- Opit ymmärtämään, mitä on sensomotoriikka
- Tiedostat, miten sensomotoriikan vaikeudet näkyvät arjessa ja ihmisen toiminnassa
- Opit keinoja, joilla tukea henkilöä, jolla on sensomotoriikan vaikeuksia

Sisältö

Haluatko laajentaa ymmärrystäsi sensomotoriikan vaikutuksesta ihmisen toimintaan?

Sensomotoriikka on yksi tärkeä osa ihmistä, ja vaikuttaa moneen osa-alueeseen ihmisen toiminnassa. Opintojaksolla opit sensomotoriikan peruskäsitteitä ja ihmisen sensomotorista kehitystä. Ymmärrät, että haasteet sensomotoriikassa näyttäytyvät ulospäin eri tavoin, ja että esimerkiksi käyttäytymisen säätelyn pulmat voivat juontaa juurensa sensomotoriikan kypsymättömyydestä. Huomaat sensomotoriikan vaikutuksia arjen osa-alueisiin. Opit, miten ihmistä voi tukea ja toiminnallisuutta lisätä hyödyntäen tietoa sensomotoriikasta.

Opintojakson aiheita ovat:

- Sensomotoriikan peruskäsitteet
- Sensomotoriikan haasteet arjessa
- Sensomotorinen näkökulma ohjaamisessa

Opintojaksolla perehdyt oppimateriaaliin itsenäisesti ja osoitat oppimistasi monipuolisilla, oppimista edistävillä oppimistehtävillä. Opintojakson voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti annetun ajanjakson sisällä.

Oppimateriaalit

Ahonen, T., Aro, M., Aro, T., Lerkkanen, M.-K., & Siiskonen, T. (toim.). (2019). Oppimisen vaikeudet. Niilo Mäki Instituutti.

Ayres, A. J. (2008). Aistimusten aallokossa: Sensorisen integraation häiriö ja terapia (L. Tapola, Suom.). PS-kustannus. (Alkuperäinen teos julkaistu 2005).
Puustjärvi, A. (toim.). (2024). Aistitiedon käsittelyn vaikeudet. Santalahti-kustannus.

Lisäksi muu Moodle-opiskelualustalla ilmoitettava oppimateriaali.

Opetusmenetelmät

Opiskelet verkossa. Perehdyt oppimateriaaliin itsenäisesti ja osoitat oppimistasi monipuolisilla, oppimista edistävillä oppimistehtävillä. Opintojakson voi suorittaa oman aikataulun mukaisesti annetun ajanjakson sisällä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Arviointi tapahtuu viimeistään 28 vrk opintojakson päättymisen jälkeen.

Opiskelija osoittaa osaamisensa ja oppimateriaaliin perehtymisensä oppimistehtävillä.
Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.

Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja niiden hyväksyttyä suorittamista.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty