Liiketoimintasuunnitelma (4op)
Toteutuksen tunnus: LL10016-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 12.01.2026 - 20.03.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
- Toimipiste
- Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 90
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus
- Opettajat
- Ulla Kärnä
- Teppo Tarnanen
- Vastuuopettaja
- Ulla Kärnä
- Ryhmät
-
LLAS25Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2025
- Opintojakso
- LL10016
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Ymmärrät liiketoimintasuunnitelman merkityksen yritystoiminnan alkuvaiheessa ja liiketoiminnan kehittämisvaiheissa. Hyödynnät liiketoimintasuunnitelman laatimisessa Yritystoiminnan ja Markkinoinnin perusteet -opintojakson aikana laadittua toimeksiantoportfoliota. Kehität liiketoimintasuunnitelman sisältöön kuuluvaa juridista ja taloudellista osaamistasi. Jatkojalostat liikeideasi yritystoiminnan liiketoimintasuunnitelmaksi.
Sisältö
Liiketoimintasuunnitelman sisältö:
1. Liikeidea, innovaatio
2. Liiketoimintamalli
3. Tuote tai palvelu, arvolupaus
4. Asiakkaat, markkinaselvitys
5. Markkinatilanne ja kilpailijat
6. Myynti ja markkinointi: asiakassuhde, kanavat, viestintä, hinnoittelu
7. Tuotanto: tuotantoprosessit, toimitilat, sijainti, tuotantovälineet, pääoman tarve, tuotekehitys
8. Työvoima, yritysmuoto, yrityksen organisaatio ja johto, osaamisen kehittäminen
9. Henkilöstön hyvinvointi.
10..Kumppanit ja sidosryhmät
11. Tuotot ja kustannukset: alustava taloussuunnitelma sekä alustavat kannattavuus-, maksuvalmius-, investointi- ja rahoituslaskelmat
12. Riskit ja rajaukset
13. Itsearviointi: Oma osaaminen, SWOT-analyysi itsestä ja yrityksestä, johtopäätökset liiketoimintasuunnitelmasta.
Draamaesityksen valmennus ja toteutus
Opetusmenetelmät
Opintojakso valmentaa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja sen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskellaan liiketoiminnan eri osa-alueita ja syvennetään syksyn Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet -opintojaksolla (6 op) opittuja asioita.
Opiskelijat tuottavat ryhmässä liikeideastaan liiketoimintasuunnitelman. Lisäksi opiskelijat esittelevät liiketoimintasuunnitelmansa.