Siirry suoraan sisältöön

Liiketoimintasuunnitelma (4op)

Toteutuksen tunnus: LL10016-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
12.01.2026 - 20.03.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
Liiketalouden koulutus
Opettajat
Ulla Kärnä
Teppo Tarnanen
Vastuuopettaja
Ulla Kärnä
Ryhmät
LLAS25
Tradenomi (AMK), liiketalous, monimuoto, syksy, 2025
Opintojakso
LL10016

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Ymmärrät liiketoimintasuunnitelman merkityksen yritystoiminnan alkuvaiheessa ja liiketoiminnan kehittämisvaiheissa. Hyödynnät liiketoimintasuunnitelman laatimisessa Yritystoiminnan ja Markkinoinnin perusteet -opintojakson aikana laadittua toimeksiantoportfoliota. Kehität liiketoimintasuunnitelman sisältöön kuuluvaa juridista ja taloudellista osaamistasi. Jatkojalostat liikeideasi yritystoiminnan liiketoimintasuunnitelmaksi.

Sisältö

Liiketoimintasuunnitelman sisältö:
1. Liikeidea, innovaatio
2. Liiketoimintamalli
3. Tuote tai palvelu, arvolupaus
4. Asiakkaat, markkinaselvitys
5. Markkinatilanne ja kilpailijat
6. Myynti ja markkinointi: asiakassuhde, kanavat, viestintä, hinnoittelu
7. Tuotanto: tuotantoprosessit, toimitilat, sijainti, tuotantovälineet, pääoman tarve, tuotekehitys
8. Työvoima, yritysmuoto, yrityksen organisaatio ja johto, osaamisen kehittäminen
9. Henkilöstön hyvinvointi.
10..Kumppanit ja sidosryhmät
11. Tuotot ja kustannukset: alustava taloussuunnitelma sekä alustavat kannattavuus-, maksuvalmius-, investointi- ja rahoituslaskelmat
12. Riskit ja rajaukset
13. Itsearviointi: Oma osaaminen, SWOT-analyysi itsestä ja yrityksestä, johtopäätökset liiketoimintasuunnitelmasta.
Draamaesityksen valmennus ja toteutus

Opetusmenetelmät

Opintojakso valmentaa liiketoimintasuunnitelman laatimiseen ja sen kehittämiseen. Opintojaksolla opiskellaan liiketoiminnan eri osa-alueita ja syvennetään syksyn Liiketoiminnan ja markkinoinnin perusteet -opintojaksolla (6 op) opittuja asioita.

Opiskelijat tuottavat ryhmässä liikeideastaan liiketoimintasuunnitelman. Lisäksi opiskelijat esittelevät liiketoimintasuunnitelmansa.

Siirry alkuun