Ikäihmisen aktiivinen arki (5 op)
Toteutuksen tunnus: SF10042-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 30.04.2025
Ajoitus
01.06.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 70
Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus
Opettaja
- Anne Ryhänen
Vastuuopettaja
Anne Ryhänen
Ryhmät
-
KAKK25KEKarelia, avoin, kaikki, kesä, 2025
Tavoitteet
Tee vaikuttavaa työtä: Syvennä osaamistasi ikäihmisen toimintakyvyn tukemisessa! Tämä opintojakso antaa sinulle käytännönläheisiä työkaluja toimintakyvyn arviointiin ja asiakaslähtöiseen tukemiseen.
Opintojakson käytyäsi:
- Osaat kuvailla toimintakyvyn käsitteen ICF-viitekehyksessä.
- Osaat arvioida ikäihmisen toimintakykyä laadukkailla arviointimenetelmillä ja hyödyntää tuloksia tavoitteen asettelussa sekä muutosten seurannassa.
- Osaat laatia GAS-tavoitteet yhdessä asiakkaan kanssa.
- Tiedät keinoja asiakkaan arkiaktiivisuuden lisäämiseksi.
- Osaat kirjata toimintakyvystä asiakaslähtöisesti.
- Tiedät, kuinka verkostoja voi hyödyntää ikäihmisen toimintakyvyn tukemisessa.
Sisältö
Ikäihmisten toimintakyvyn tukeminen edistää itsenäistä arjessa selviytymistä, vähentää avun tarvetta ja ehkäisee tapaturmia. Se vähentää terveydenhuollon kustannuksia ja tukee ikäystävällistä yhteiskuntaa, jossa myös ikäihmiset ovat tasavertaisia toimijoita. Toimintakyvyn ylläpitäminen edistää mielenterveyttä, sosiaalista hyvinvointia ja antaa jokaiselle mahdollisuuden arvokkaaseen vanhuuteen. Pienilläkin teoilla, kuten liikunnan ja sosiaalisen tuen lisäämisellä, voidaan merkittävästi parantaa ikääntyvien elämänlaatua.
Opintojakson aiheita ovat mm.
- Ikäihmisen toimintakyky (ICF)
- Ikäihmisen toimintakyvyn arviointi
- GAS-tavoitteiden nimeäminen
- Keinot toimintakyvyn parantamiseksi/ylläpitämiseksi
- Asiakaslähtöinen toimintakykytiedon kirjaaminen
- Verkostot ikäihmisen toimintakyvyn tukena
Opintojakso sopii kaikille sote-alalla toimiville sekä sote-alan ammattiin valmistuville.
Aika ja paikka
Moodlessa 1.6.-31.7.2025. Myöhässä palautettuja tehtäviä ei arvioida.
Oppimateriaalit
Materiaali on moodlessa.
Opetusmenetelmät
Kehitä osaamistasi ikäihmisten toimintakyvyn arvioinnissa ja tukemisessa. Tämä innostava ja käytännönläheinen opintojakso tarjoaa monipuoliset työkalut ikäihmisten toimintakyvyn kattavaan arviointiin ja tukemiseen. Opintojakso on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, jolla perehdyt ikäihmisen toimintakyvyn arviointiin ja tukemiseen moodlessa olevan materiaalin; verkkosivujen, videoiden ja diaesitysten avulla.
Soveltavana tehtävänä tulkitset case-asiakkaalle tehdyt toimintakyvyn arvioinnin mittaustulokset sekä teet niiden pohjalta konkreettisen arkiaktiivisuuden suunnitelman. Lopuksi videoit reflektion opintojaksosta.
Opintojaksolla opit:
- Arvioimaan ikäihmisen toimintakykyä systemaattisesti ja asiakaslähtöisesti.
- Määrittämään yksilöllisiä GAS-tavoitteita toimintakyvyn edistämiseksi.
- Tunnistamaan ja hyödyntämään keinoja toimintakyvyn parantamiseksi ja ylläpitämiseksi.
- Kirjaamaan toimintakykytietoa selkeästi ja vaikuttavasti.
- Toimimaan verkostoissa, jotka tukevat ikäihmisten hyvinvointia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia suoritustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, mikä vastaa 135 h opiskelijan työtä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Hyväksytyn suorituksn vaatimukset:
- Kaikki annetut testitulokset on analysoitu: Mitä kunkin testin tulos kertoo case-asiakkaan toimintakyvystä?
- Case-asiakkaalle on laadittu 5-portaisen asteikon mukaisesti kaksi GAS-tavoitetta Kelan lomakkeelle
- Case-asiakkaalle on laadittu mittaustuloksiin ja GAS-tavoitteisiin perustuva arkiaktiivisuuden suunnitelma
- Kirjaamistehtävän kirjaukset on muutettu toimintakykyä kuvaaviksi
- Reflektiotehtävässä on vastattu annettuihin kysymyksiin asianmukaisesti
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan hyväksytty-hylätty -asteikolla palautetun loppuraportin ja reflektion pohjalta.