Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS10070-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 02.03.2025
Ajoitus
10.03.2025 - 18.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 90
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Antti Raekorpi
Vastuuopettaja
Antti Raekorpi
Ajoitusryhmät
- Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoimen opiskelijat
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- vahvistaa varhaiskasvatuksen moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- tunnistaa, miten moninaisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
Sisältö
Moninainen toimintakulttuuri
Inklusiivinen varhaiskasvatus
Moninaisuus varhaiskasvatuksessa
Lapsen ja perheen tukeminen
Opetusmenetelmät
Opintojakso suoritetaan itsenäisesti. Opintojaksolla perehdytään varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaan toimintakulttuurin sekä inklusiivisuuden käsitteeseen. Kuinka toimia sensitiivisesti, perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien varhaiskasvatuksessa. Opintojakso sisältää neljä aihekokonaisuutta, mitkä löytyvät Moodlen omilta välilehdiltä. Tarkemmat ohjeet aihekokonaisuuden opiskeluun sekä palautettavien oppimistehtävien ohjeistuksen löydät kunkin aihekokonaisuuden välilehdiltä.
Opintojakson päätteeksi tehdään myös oppimista kokoava koontitehtävä, jonka ohjeistus löytyy Moodlen välilehdeltä Opintojakson kokoava tehtävä.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
HYVÄKSYTTY:
- Opiskelija määrittelee selkeästi inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteet, toimintamuodot ja antaa konkreettisia esimerkkejä niiden soveltamisesta käytännön varhaiskasvatustyöhön. Hän osoittaa ymmärtävänsä, miten moninaisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri periaatteet ja lapsen/ perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen liittyvät toisiinsa ja varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen.
- Opiskelija tunnistaa selkeästi tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä varhaiskasvatuksen arjessa. Hän osoittaa ymmärtävänsä inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteet ja osaa kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria.
- Opiskelija tunnistaa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen lähtökohtia, periaatteita ja menetelmiä osana varhaiskasvatuksen työkenttää. Hän tuo esille selkeitä esimerkkejä ja näyttää ymmärtävän tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toimintakulttuurin merkityksen varhaiskasvatuksessa.
HYLÄTTY:
- Opiskelija jättää kriittiset osat määrittelyssä puuttumaan, antaa epäselviä esimerkkejä tai ei kykene osoittamaan ymmärrystä siitä, miten nämä käsitteet liittyvät toisiinsa ja käytäntöön.
- Opiskelija ei kykene tunnistamaan selkeästi inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteita tai tulkita sen sisältöjä käytännön esimerkeillä. Hän voi antaa virheellisiä tulkintoja tai puutteellisia vastauksia.
- Opiskelija ei pysty tunnistamaan tasa-arvoisen ja yhdenvertaisuuden teoreettisia lähtökohtia, periaatteita ja menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hän voi antaa puutteellisia tai virheellisiä esimerkkejä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.
Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:
- Lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukeminen -opintojakso (toteutuu aikavälillä 3.2. - 6.4.2025).
- Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä -opintojakso (toteutuu aikavälillä 7.4. - 8.6.2025).
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty