Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninainen toimintakulttuuri (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10070-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 02.03.2025

Ajoitus

10.03.2025 - 18.05.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Avoimen AMK:n opinnot (AVOIN)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 90

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Antti Raekorpi

Vastuuopettaja

Antti Raekorpi

Ajoitusryhmät

  • Avoimen opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 20.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025

Pienryhmät

  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija osaa:
- vahvistaa varhaiskasvatuksen moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- tunnistaa, miten moninaisuus näyttäytyy varhaiskasvatuksessa
- tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien

Sisältö

Moninainen toimintakulttuuri
Inklusiivinen varhaiskasvatus
Moninaisuus varhaiskasvatuksessa
Lapsen ja perheen tukeminen

Opetusmenetelmät

Opintojakso suoritetaan itsenäisesti. Opintojaksolla perehdytään varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaan toimintakulttuurin sekä inklusiivisuuden käsitteeseen. Kuinka toimia sensitiivisesti, perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja kokonaisvaltaista hyvinvointia tukien varhaiskasvatuksessa. Opintojakso sisältää neljä aihekokonaisuutta, mitkä löytyvät Moodlen omilta välilehdiltä. Tarkemmat ohjeet aihekokonaisuuden opiskeluun sekä palautettavien oppimistehtävien ohjeistuksen löydät kunkin aihekokonaisuuden välilehdiltä.
Opintojakson päätteeksi tehdään myös oppimista kokoava koontitehtävä, jonka ohjeistus löytyy Moodlen välilehdeltä Opintojakson kokoava tehtävä.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

HYVÄKSYTTY:

- Opiskelija määrittelee selkeästi inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteet, toimintamuodot ja antaa konkreettisia esimerkkejä niiden soveltamisesta käytännön varhaiskasvatustyöhön. Hän osoittaa ymmärtävänsä, miten moninaisen varhaiskasvatuksen toimintakulttuuri periaatteet ja lapsen/ perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen liittyvät toisiinsa ja varhaiskasvatuksen kokonaisuuteen.

- Opiskelija tunnistaa selkeästi tunnistaa lapsen tuen tarpeet ja osaa soveltaa tuen menetelmiä ja käytäntöjä varhaiskasvatuksen arjessa. Hän osoittaa ymmärtävänsä inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteet ja osaa kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria.

- Opiskelija tunnistaa tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen varhaiskasvatuksen lähtökohtia, periaatteita ja menetelmiä osana varhaiskasvatuksen työkenttää. Hän tuo esille selkeitä esimerkkejä ja näyttää ymmärtävän tasa-arvoisen ja yhdenvertaisen toimintakulttuurin merkityksen varhaiskasvatuksessa.

HYLÄTTY:

- Opiskelija jättää kriittiset osat määrittelyssä puuttumaan, antaa epäselviä esimerkkejä tai ei kykene osoittamaan ymmärrystä siitä, miten nämä käsitteet liittyvät toisiinsa ja käytäntöön.

- Opiskelija ei kykene tunnistamaan selkeästi inklusiivisen varhaiskasvatuksen periaatteita tai tulkita sen sisältöjä käytännön esimerkeillä. Hän voi antaa virheellisiä tulkintoja tai puutteellisia vastauksia.

- Opiskelija ei pysty tunnistamaan tasa-arvoisen ja yhdenvertaisuuden teoreettisia lähtökohtia, periaatteita ja menetelmiä varhaiskasvatuksessa. Hän voi antaa puutteellisia tai virheellisiä esimerkkejä.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso on osa Varhaiskasvatuksen sosionomi lapsen ja perheen tukena 15 op - koulutuskokonaisuutta.

Koulutuskokonaisuuden kaksi muuta opintojaksoa ovat:

- Lapsen yhteisöllisyyden ja toimijuuden tukeminen -opintojakso (toteutuu aikavälillä 3.2. - 6.4.2025).

- Voimavaralähtöinen työote huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä -opintojakso (toteutuu aikavälillä 7.4. - 8.6.2025).

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty