Terveydenhoitajatyön kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: ST10012-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2025 - 31.10.2025
Ajoitus
07.08.2025 - 15.05.2026
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Terveydenhoitajakoulutus (ST)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus
Opettaja
- Hanne Timonen
- Tiina Parviainen
Vastuuopettaja
Hanne Timonen
Ryhmät
-
STNS22Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija:
- soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita ja tilastotietoa terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- toimii erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja hankkeissa sekä osaa vastata tiimin/ryhmän toiminnasta
- tekee päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen kehittämisessä
- omaa omaan työhönsä vaikuttavan talousseurannan perusteet ja toimii kustannustietoisesti
- viestii näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- seuraa tutkimustuloksia ja kehittämisideoita ja kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien
- tunnistaa ja toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden globaaleissa, kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana monialaisessa kehittämisessä palvelun tuottajien, käyttäjien ja sidosryhmien kanssa
- kehittää näyttöön perustuvaa ja laadukasta terveydenhoitajatyötä
- arvioi kehittämistoiminnan laatua, vaikutusta ja vaikuttavuutta
- hyödyntää ja soveltaa osana ryhmää näyttöön perustuvaa tietämystäsi työelämälähtöisessä kehittämistoiminnassa
Sisältö
- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- hanke- ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen
- tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä, megatrendit ja muutossignaalit
- palvelumuotoilu
- kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä
- laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- työskentely ryhmässä tai tiimissä terveyden edistämiseksi
- terveyden edistämisen johtamisen eri tasoilla: hyvinvointistrategiat ja -kertomukset kehittämisen työvälineenä
- verkostotyö ja toiminta terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa
- tiimin/työryhmän vastaavana toimiminen terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- työelämätaidot terveydenhoitajan työssä ja sen kehittämisessä
- oman työn johtaminen, itsensä johtaminen, tiedolla johtaminen, itsenäinen työskentely ja päätöksenteko
- aktiivisuus ja vaikuttaminen terveyden edistämisen ja terveydenhoitajatyön kehittämiseksi
Opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä kehittämistyön suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön aiheesta ja toteutuksesta laaditaan kirjallinen suunnitelma ja kokonaisuudesta kirjoitetaan julkaisu. Kehittämistyöprosessi esitetään seminaarissa.
Aika ja paikka
Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle (7. ja 8. lukukausi)
Oppimateriaalit
Opintojaksolla hyödynnetään opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen liittyviä materiaaleja.
Opetusmenetelmät
Opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä kehittämistyön suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön aiheesta ja toteutuksesta laaditaan kirjallinen suunnitelma ja kokonaisuudesta kirjoitetaan julkaisu. Kehittämistyöprosessi esitetään seminaarissa.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämistyö tehdään työelämän toimeksiantona ja työelämälähtöisesti
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakso ei sisällä tenttiä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Ei valinnaisia toteutustapoja
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on 5 opintopistettä, joka on 135 tuntia opiskelijan työaikaa. Opintojakson tunnit jakautuvat suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin kesken. Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.
Sisällön jaksotus
Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle (7. ja 8. lukukausi).
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmat opinnot: Opinnäytetyö tulee olla valmis ennen opintojakson aloittamista.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi toteutuu itsearviointina, vertaisarviointina ja opinnäytetyön kriteerien mukaisena arviointina.