Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST10012-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2025 - 31.10.2025

Ajoitus

07.08.2025 - 15.05.2026

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Terveydenhoitajakoulutus (ST)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus

Opettaja

  • Hanne Timonen
  • Tiina Parviainen

Vastuuopettaja

Hanne Timonen

Ryhmät

  • STNS22
    Terveydenhoitaja (AMK), päivä, syksy, 2022

Tavoitteet

Opiskelija:
- soveltaa terveyden- ja hyvinvoinnin strategioita ja tilastotietoa terveydenhoitajatyön suunnittelussa, toteutuksessa, arvioinnissa ja kehittämisessä
- toimii erilaisissa työryhmissä, verkostoissa ja hankkeissa sekä osaa vastata tiimin/ryhmän toiminnasta
- tekee päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa ja toimintaympäristöissä
- kehittää työyhteisötaitojaan terveydenhoitajatyössä ja sen kehittämisessä
- omaa omaan työhönsä vaikuttavan talousseurannan perusteet ja toimii kustannustietoisesti
- viestii näyttöön perustuvasti terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä asioista
- tunnistaa oman kehittämis-, innovaatio- ja tutkimusosaamisensa ja vahvistaa niitä terveyden edistämisen asiantuntijatehtävässään
- seuraa tutkimustuloksia ja kehittämisideoita ja kehittää terveydenhoitajatyötä aloitteellisesti ja innovatiivisesti yhteiskunnan ja työelämän tarpeista lähtien
- tunnistaa ja toimia yhteistyössä etsittäessä ratkaisuja ja toimintatapoja tulevaisuuden globaaleissa, kansallisissa ja alueellisissa terveyden edistämisen haasteissa
- toimia terveyden edistämisen asiantuntijana monialaisessa kehittämisessä palvelun tuottajien, käyttäjien ja sidosryhmien kanssa
- kehittää näyttöön perustuvaa ja laadukasta terveydenhoitajatyötä
- arvioi kehittämistoiminnan laatua, vaikutusta ja vaikuttavuutta
- hyödyntää ja soveltaa osana ryhmää näyttöön perustuvaa tietämystäsi työelämälähtöisessä kehittämistoiminnassa

Sisältö

- näyttöön perustuvan terveydenhoitajatyön ja terveyden edistämisen kehittäminen  
- tutkimusten ja hankkeiden/ projektien tulosten sekä muun työyhteisön osaamisen hyödyntäminen terveydenhoitajatyön kehittämisessä
- hanke- ja projektitehtävien osa-alueet ja niissä toimiminen  
- tulevaisuuden lukutaito terveydenhoitajatyössä, megatrendit ja muutossignaalit 
- palvelumuotoilu
- kehittävä ja reflektiivinen työote terveydenhoitajan työssä 
- laatu ja sen kriteerit terveydenhoitajatyössä
- työskentely ryhmässä tai tiimissä terveyden edistämiseksi
- terveyden edistämisen johtamisen eri tasoilla: hyvinvointistrategiat ja -kertomukset kehittämisen työvälineenä
- verkostotyö ja toiminta terveydenhoitajatyön sidosryhmien kanssa 
- tiimin/työryhmän vastaavana toimiminen terveydenhoitajatyön kehittämisessä 
- työelämätaidot terveydenhoitajan työssä ja sen kehittämisessä  
- oman työn johtaminen, itsensä johtaminen, tiedolla johtaminen, itsenäinen työskentely ja päätöksenteko
- aktiivisuus ja vaikuttaminen terveyden edistämisen ja terveydenhoitajatyön kehittämiseksi

Opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä kehittämistyön suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön aiheesta ja toteutuksesta laaditaan kirjallinen suunnitelma ja kokonaisuudesta kirjoitetaan julkaisu. Kehittämistyöprosessi esitetään seminaarissa.

Aika ja paikka

Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle (7. ja 8. lukukausi)

Oppimateriaalit

Opintojaksolla hyödynnetään opinnäytetyöhön ja sen tekemiseen liittyviä materiaaleja.

Opetusmenetelmät

Opintojaksoon kuuluu ryhmässä tehtävä kehittämistyön suunnittelu, toteutus ja arviointi. Kehittämistyön aiheesta ja toteutuksesta laaditaan kirjallinen suunnitelma ja kokonaisuudesta kirjoitetaan julkaisu. Kehittämistyöprosessi esitetään seminaarissa.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kehittämistyö tehdään työelämän toimeksiantona ja työelämälähtöisesti

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakso ei sisällä tenttiä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Ei valinnaisia toteutustapoja

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopistettä, joka on 135 tuntia opiskelijan työaikaa. Opintojakson tunnit jakautuvat suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin kesken. Opintojakso vaatii itsenäistä työskentelyä ja ryhmätyöskentelyä.

Sisällön jaksotus

Opintojakso jakautuu kahdelle lukukaudelle (7. ja 8. lukukausi).

Lisätietoja opiskelijoille

Aiemmat opinnot: Opinnäytetyö tulee olla valmis ennen opintojakson aloittamista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi toteutuu itsearviointina, vertaisarviointina ja opinnäytetyön kriteerien mukaisena arviointina.