Safe, Aesthetic and Accessible Environment (4cr)
Code: SG10014-3005
General information
- Enrollment
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Registration for introductions has not started yet.
- Timing
- 07.01.2026 - 31.05.2026
- The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Geronomikoulutus (SG)
- Campus
- Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Applied Gerontology
- Teachers
- Katri Palpatzis
- Riitta Räsänen
- Jonna Puustinen
- Riitta Muhonen
- Teacher in charge
- Katri Palpatzis
- Groups
-
SGAK25Degree Programme in Applied Gerontology, Blended Learning, Spring, 2025
- Course
- SG10014
Evaluation scale
H-5
Objective
• You are able to define factors that enhance safety, aesthetics, accessibility, and usability in the living environment of older adults
• You can identify care, support, and rehabilitation solutions to promote the well-being of older adults in various living environments
• You are able to identify various communication aids and utilize them when interacting with older adults
• You are able to develop the prevention, recognition, and management of threatening and violent situations
Content
- Safety, aesthetics, accessibility, and availability
- Rural and urban environments
- Built environment and natural surroundings
- Green care
- Various living environments, memory-friendly housing
- Home, home care, and other long-term care settings
- Services delivered from home and returning home
- Solutions for long distances
- Fall prevention
- Accessibility assessment, home modifications, and assistive device evaluation as part of a multidisciplinary team
- AVEKKI training
Location and time
Opintojakso toteutetaan 23.2-30.5.2026.
Verkko-ohjaukset Moodlen Zoomissa ja lähiopetus Tikkarinne kampuksella.
Opintokäynti Joensuussa.
Materials
Autti-Rämö, I., Salminen, A-L., Rajavaara, M. & Melkas, S. 2022. Kuntoutuminen.
Haavisto, M., Kakko, K., Mäkimartti, P. & Pikkarainen, L. (toim.). 2023. Vanhuksen hoidon hyvät käytännöt. Löytyy myös Duodecimin Terveysportin tietokannasta.
Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A. (Toim). 2022. Gerontologia.
Verkkojulkaisut löytyvät Moodleympäristöstä.
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena. Työskentely sisältää Moodle-oppimisympäristön kautta tapahtuvaa etäohjausta ja itsenäistä työskentelyä sekä lähiopetusta Tikkarinne kampuksella. Opintojakso sisältää yhden työpajapäivän, joka edellyttää etukäteen valmistautumista työpajapäivässä toteutettavaan oppimistuokioon.
Opintojakso sisältää yhden opintovierailun ja loppuseminaarin.
Opintojaksolla teet itsenäisesti oppimistehtävän: valitsemallesi ikääntyneelle henkilölle tai pariskunnalle esteettömyys, saavutettavuus ja esteettisyys kartoituksen ja sen raportoinnin. Loppusemaanissa esittelet kartoituksesi ydinasiat.
Opintojakso sisältää AVEKKI-perusteet (0,5op), joka sisältää itsenäistä opiskelua ja pakollisen työpajapäivän (6h).
Employer connections
Opintojakso sisältää työelämässä tehtävän oppimistehtävän ja yhteisesti tehtävän opintokäynnin.
Student workload
A. Avekki = 0,5 op.
B. Turvallinen, esteettinen ja saavutettava ympäristö 3,5 op. = 94,5h.
Kontakti =16 h.
Itsenäinen ja (tiimityöskentely) = 78,5h.