Siirry suoraan sisältöön

Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi (3op)

Toteutuksen tunnus: SG10012-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Geronomikoulutus (SG)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Geronomikoulutus
Opettajat
Katri Palpatzis
Jonna Puustinen
Vastuuopettaja
Katri Palpatzis
Ryhmät
SGAK25
Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2025
Opintojakso
SG10012

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tällä opintojaksolla syvennät osaamistasi kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin menetelmissä ja moniammatillisessa työskentelyssä. Pääset harjoittelemaan, miten arvioidaan ikääntyneen terveyttä, hyvinvointia, toimintakykyä ja palveluntarvetta suhteessa hänen omiin voimavaroihinsa, elämänkulkuunsa ja arjessa selviytymiseensä. Samalla opit soveltamaan luotettavaa tietoa ja näyttöön perustuvia käytäntöjä ikäihmisen tukemisessa.

Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi -opintojakson jälkeen osaat:
• havainnollistaa kokonaisvaltaisen gerontologisen ja moniammatillisen arvioinnin periaatteet
• arvioida ja ennakoida ikäihmisen terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta kokonaisvaltaisesti suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen
• hyödyntää erilaisia toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmiä
• hyödyntää kokonaisvaltaisessa arvioinnissa luotettavaa tietoa huomioiden ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuus
• tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
• hyödyntää arviointitietoa ikääntyneen ihmisen tukemisessa

Sisältö

Iäkkäällä ihmisellä on toimintakyvyn heikentyessä oikeus saada asianmukaisia palveluja, jotka tukevat kotona asumista ja arjen askareista selviytymistä. Toimintakykyä voidaan vahvistaa niin elinympäristöön liittyvillä ratkaisuilla kuin läheisiltä, ammattilaisilta ja palveluista saatavalla tuella.

Hoidon ja palveluiden suunnittelu perustuu aina huolelliseen toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointiin. Tämä edellyttää ammattilaiselta laajaa osaamista sekä omalle alalle tyypillisistä arviointimenetelmistä että kykyä soveltaa tietoa asiakkaan parhaaksi. Asiakaslähtöisyys korostuu koko prosessissa – yksilöllisyys, itsemääräämisoikeus ja voimavarojen tunnistaminen ohjaavat arviointia ja suunnittelua.

Kun arvioinnissa todetaan hoidon tai palvelujen tarve, seuraava vaihe on kirjallisen hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen, joka kokoaa yhteen sovitut tavoitteet ja keinot asiakkaan tueksi.

Opintojakson aiheita ovat:
• Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
• Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät
• Näyttöön perustuvan tiedon ja arviointitiedon hyödyntäminen
• Moniammatillinen yhteistyö
• Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät (RAI)

Geronomin näkökulmasta arvioinnissa ja suunnittelussa korostuu erityisesti ikääntyneen ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi: fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn yhteys sekä arjen merkityksellisyys. Geronomi osaa yhdistää moniammatillista tietoa, tarkastella palveluja laaja-alaisesta näkökulmasta ja varmistaa, että ratkaisut tukevat sekä ikääntynyttä itseään että hänen läheisiään.

Oppimisen iloa kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin teemojen parissa!

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso toteutuu aikavälillä 7.1.2026-31.5.2026.

Oppimateriaalit

• Opintojakson Moodlen materiaalit
• Autti-Rämö I, Salminen A-L, Rajavaara M & Melkas S. 2022. Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Duodecim, Helsinki.
• Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A. (Toim.) 2022. Gerontologia. Tallinna: Kustannus Oy. DUODECIM.
• DUODECIM. Käypähoito-suositukset.
• DUODECIM. Terveysportti: TOIMIA-tietokanta ja ikääntyneiden toimintakyvyn arviointiin liittyvät suositukset, kuten:
• Finne-Soveri, H., Äijö, M., Tolonen, E., Rehula, P., Vähäkangas, P., Patro-
nen, M., Autio, T., Haimi-Liikkanen, S. & Havulinna, S. 2020. Iäkkäiden ihmisten toimintakyvyn mittaaminen palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. TOIMIA-suositus ID S028/11.6.2020.

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena. Työskentely sisältää Moodle-oppimisympäristön kautta tapahtuvaa etäohjausta, itsenäistä- ja tiimityöskentelyä sekä lähiopetusta Tikkarinne kampuksella. Opintojakso sisältää yhden työpajapäivän, joka edellyttää tiimityöskentelyä ja etukäteen valmistautumista työpajapäivässä toteutettavaan oppimistuokioon.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson suoritus 3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä, se sisältää:

- Lähiopetus (ohjaus 2h ja työpajapäivä 7h) = 9 h.

- Etäohjaus (info 2h, ohjaus 2h + palautetunti 1h) = 5 h

- Itsenäinen (47h, sis. tentin) ja tiimityöskentely (20h) = 67 h.

Lisätiedot

Tämä opintojakso on jatkoa "Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat", "Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen" ja "Gerontologiset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet -opintojaksoille.

Siirry alkuun