Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi (3op)
Toteutuksen tunnus: SG10012-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Geronomikoulutus (SG)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Geronomikoulutus
- Opettajat
- Katri Palpatzis
- Jonna Puustinen
- Vastuuopettaja
- Katri Palpatzis
- Ryhmät
-
SGAK25Geronomi (AMK), monimuoto, kevät, 2025
- Opintojakso
- SG10012
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Tällä opintojaksolla syvennät osaamistasi kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin menetelmissä ja moniammatillisessa työskentelyssä. Pääset harjoittelemaan, miten arvioidaan ikääntyneen terveyttä, hyvinvointia, toimintakykyä ja palveluntarvetta suhteessa hänen omiin voimavaroihinsa, elämänkulkuunsa ja arjessa selviytymiseensä. Samalla opit soveltamaan luotettavaa tietoa ja näyttöön perustuvia käytäntöjä ikäihmisen tukemisessa.
Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi -opintojakson jälkeen osaat:
• havainnollistaa kokonaisvaltaisen gerontologisen ja moniammatillisen arvioinnin periaatteet
• arvioida ja ennakoida ikäihmisen terveyttä, hyvinvointia ja toimintakykyä sekä palvelutarvetta kokonaisvaltaisesti suhteessa yksilön voimavaroihin, yksilölliseen elämään ja omassa ympäristössä selviytymiseen
• hyödyntää erilaisia toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmiä
• hyödyntää kokonaisvaltaisessa arvioinnissa luotettavaa tietoa huomioiden ikäihmisten hyvinvointia edistävien toimintojen vaikuttavuus
• tiedottaa ikäihmisten terveyteen ja hyvinvointiin liittyvistä tekijöistä
• hyödyntää arviointitietoa ikääntyneen ihmisen tukemisessa
Sisältö
Iäkkäällä ihmisellä on toimintakyvyn heikentyessä oikeus saada asianmukaisia palveluja, jotka tukevat kotona asumista ja arjen askareista selviytymistä. Toimintakykyä voidaan vahvistaa niin elinympäristöön liittyvillä ratkaisuilla kuin läheisiltä, ammattilaisilta ja palveluista saatavalla tuella.
Hoidon ja palveluiden suunnittelu perustuu aina huolelliseen toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointiin. Tämä edellyttää ammattilaiselta laajaa osaamista sekä omalle alalle tyypillisistä arviointimenetelmistä että kykyä soveltaa tietoa asiakkaan parhaaksi. Asiakaslähtöisyys korostuu koko prosessissa – yksilöllisyys, itsemääräämisoikeus ja voimavarojen tunnistaminen ohjaavat arviointia ja suunnittelua.
Kun arvioinnissa todetaan hoidon tai palvelujen tarve, seuraava vaihe on kirjallisen hoito- ja palvelusuunnitelman laatiminen, joka kokoaa yhteen sovitut tavoitteet ja keinot asiakkaan tueksi.
Opintojakson aiheita ovat:
• Kokonaisvaltainen gerontologinen arviointi
• Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät
• Näyttöön perustuvan tiedon ja arviointitiedon hyödyntäminen
• Moniammatillinen yhteistyö
• Toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin menetelmät (RAI)
Geronomin näkökulmasta arvioinnissa ja suunnittelussa korostuu erityisesti ikääntyneen ihmisen kokonaisvaltainen hyvinvointi: fyysisen, psyykkisen, kognitiivisen ja sosiaalisen toimintakyvyn yhteys sekä arjen merkityksellisyys. Geronomi osaa yhdistää moniammatillista tietoa, tarkastella palveluja laaja-alaisesta näkökulmasta ja varmistaa, että ratkaisut tukevat sekä ikääntynyttä itseään että hänen läheisiään.
Oppimisen iloa kokonaisvaltaisen gerontologisen arvioinnin teemojen parissa!
Aika ja paikka
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina Moodle-oppimisympäristössä. Opintojakso toteutuu aikavälillä 7.1.2026-31.5.2026.
Oppimateriaalit
• Opintojakson Moodlen materiaalit
• Autti-Rämö I, Salminen A-L, Rajavaara M & Melkas S. 2022. Kuntoutuminen. 2. uudistettu painos. Duodecim, Helsinki.
• Rantanen, T., Kokko, K., Sipilä, S. & Viljanen, A. (Toim.) 2022. Gerontologia. Tallinna: Kustannus Oy. DUODECIM.
• DUODECIM. Käypähoito-suositukset.
• DUODECIM. Terveysportti: TOIMIA-tietokanta ja ikääntyneiden toimintakyvyn arviointiin liittyvät suositukset, kuten:
• Finne-Soveri, H., Äijö, M., Tolonen, E., Rehula, P., Vähäkangas, P., Patro-
nen, M., Autio, T., Haimi-Liikkanen, S. & Havulinna, S. 2020. Iäkkäiden ihmisten toimintakyvyn mittaaminen palvelutarpeen arvioinnin yhteydessä. TOIMIA-suositus ID S028/11.6.2020.
Opetusmenetelmät
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opetuksena. Työskentely sisältää Moodle-oppimisympäristön kautta tapahtuvaa etäohjausta, itsenäistä- ja tiimityöskentelyä sekä lähiopetusta Tikkarinne kampuksella. Opintojakso sisältää yhden työpajapäivän, joka edellyttää tiimityöskentelyä ja etukäteen valmistautumista työpajapäivässä toteutettavaan oppimistuokioon.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson suoritus 3 op = 3 x 27 h = 81 h opiskelijan työtä, se sisältää:
- Lähiopetus (ohjaus 2h ja työpajapäivä 7h) = 9 h.
- Etäohjaus (info 2h, ohjaus 2h + palautetunti 1h) = 5 h
- Itsenäinen (47h, sis. tentin) ja tiimityöskentely (20h) = 67 h.
Lisätiedot
Tämä opintojakso on jatkoa "Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen lähtökohdat", "Aktiivisen, terveen ja toimintakykyisen ikääntymisen tukeminen" ja "Gerontologiset, farmakologiset ja lääkehoidon perusteet -opintojaksoille.