Mediakulttuuri (5op)
Toteutuksen tunnus: HM10009-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.10.2025 - 31.10.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 07.01.2026 - 31.05.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Medianomikoulutus (HM)
- Toimipiste
- Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Media-alan koulutus
- Opettajat
- Jari Kupiainen
- Olli Haapiainen
- Vastuuopettaja
- Jari Kupiainen
- Ryhmät
-
HMNS25Medianomi (AMK), päivä, syksy, 2025
-
HMNS25YMedianomi (AMK), päivä, syksy, 2025, Tiimioppiminen ja yrittäjyystaidot
- Opintojakso
- HM10009
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- tuntee mediakulttuurin tutkimuksen peruskäsitteitä ja osaa käyttää niitä mediakulttuurin ilmiöiden tarkastelussa
- ymmärtää mediateknologian kehityksen avaamat uudet mahdollisuudet mediakulttuurin kehityksessä ja tutkimuksessa
- tuntee media-alan kotimaisen ja kansainvälisen toimintaympäristön, toimijat ja julkaisukanavat
- osaa seurata ja jäsentää kriittisesti ajankohtaista mediakulttuurista käytävää keskustelua
- havaitsee mediakulttuurin vaikutuksia ympäristössään ja omassa toiminnastaan
- osaa kriittisesti arvioida mediakulttuurin, yhteiskunnan ja teknologian keskinäisiä suhteita ja ymmärtää mediakulttuurin muun todellisuuden osaksi.
Sisältö
Opiskelija perehtyy mediakulttuurin keskeiseen käsitteistöön, tutkimukseen ja ajankohtaisiin kysymyksiin. Pohdittavia aiheita ovat:
- mitä mediakulttuuri on
- miten sen osa-alueet ovat historiallisesti muotoutuneet
- miten mediakulttuuria tutkitaan ja käsitteellistetään kulttuuritieteissä
- miten mediakulttuuri muuttuu
- millaisia vaikutuksia muutoksella on mediaympäristöille ja mediasisällöille