Siirry suoraan sisältöön

Palveluiden markkinointi ja -myyntityö (6op)

Toteutuksen tunnus: MM10028-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2025 - 31.10.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
07.01.2026 - 31.05.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus (MM)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 60
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Ollipekka Hakonen
Daniel Bågeberg
Jyry Eronen
Vastuuopettaja
Daniel Bågeberg
Ryhmät
MMNS24
Metsätalousinsinööri (AMK), päivä, syksy, 2024
Opintojakso
MM10028

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson keskeisenä tavoitteena on, että osaat työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Lisäksi:
- Ymmärrät asiakaslähtöisen markkinoinnin ja laadukkaan myyntityön merkityksen liiketoiminnassa
- Tunnet markkinoinnin kilpailukeinot ja osaat käyttää niitä palveluiden markkinoinnin suunnittelussa ja toteutuksessa
- Tunnet palvelumarkkinoiden erityispiirteet ja asiakkaiden tarpeet
- Osaat luoda, ylläpitää ja kehittää asiakkuuksia
- Ymmärrät palvelun laadun merkityksen asiakastyytyväisyyteen
- Osaat tehdä kauppaa ja myydä palveluita asiakaslähtöisesti ja kannattavasti ymmärtäen sosiaalisten ja vuorovaikutustaitojen merkityksen asiakaskohtaamisessa
- Osaat ohjata myyntikeskustelua asiakkaan ja edustamasi organisaation kannalta parhaaseen ratkaisuun
- Ymmärrät sisäisen ja ulkoisen viestinnän merkityksen liiketoiminnassa eri kanavissa ja osaat suunnitella ja toteuttaa sisäistä ja ulkoista viestintää

Sisältö

Myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu. Lisäksi:

- Markkinaympäristö sekä palveluasiakkaiden palvelutarpeet ja ostokäyttäytyminen
- Markkinoinnin kilpailukeinot tuotteiden ja palveluiden markkinoinnissa
- Palvelutuotteen erityispiirteet ja laatu
- Markkinointiviestinnän muodot
- Asiakkuudenhallinta
- Myyntityö ja asiakaspalvelu

Aika ja paikka

Lähiopetus Wärtsilä-kampuksella helmikuu-huhtikuu 2026.

Oppimateriaalit

Ilmoitetaan opintojakson alkaessa kurssin Moodle-työtilassa.

Opetusmenetelmät

Kurssilla opetellaan työelämässä välttämättömiä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja. Keskeistä sisältöä myyntityön ja markkinoinnin perusteet, metsäinen markkinoinnin toimintaympäristö, puukaupan ja metsäpalvelumyynnin käytännön osto- ja myyntityö, metsäisten asiakkuuksien hallinta sekä myyntityössä tarvittavien ihmissuhdetaitojen harjoittelu.

Kurssin luennot lähiopetuksena, myyntisimulaatiot lähiopetuksena, tentti verkkotenttinä (yhdessä auditoriossa).

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssilla opetellaan välttämättömiä työelämässä tarvittavia myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun taitoja.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Ilmoitetaan opintojaksolla. Tenttiajankohdat tulevat lukujärjestyksiin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla ei ole vaihtoehtoisia suoritustapoja.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

6 op = 162 h työtä.
- Luennot 24 h
- Vierailijat 6 h (3 x 2 h kertaa)
- Myyntisimulaatiot 12 h (3 x 4 h kertaa)
- Tentti 2 h (uusintatentti 2 h)
- Itsenäinen opiskelu ja oppimispäiväkirjan tekeminen noin 118 h

Siirry alkuun