Skip to main content

Introduction to XR Technology (1 cr)

Code: HM10087-3002

General information


Enrollment
01.01.2025 - 02.03.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.03.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
1 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
1 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Open UAS
Campus
Tikkarinne Campus Tikkarinne 9
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 100
Degree programmes
Degree Programme in Media
Teachers
Pilvi Dufva
Teacher in charge
Pilvi Dufva
Scheduling groups
Avoin AMK ja RIPA (Size: 20 . Open UAS : 20.)
Tutkinto-opiskelijat (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Groups
TOP24_25
Other Complimentary Studies Group Semester 2024-2025
Small groups
Open UAS students and RIPA
Degree students
Course
HM10087

Evaluation scale

Approved/Rejected

Content scheduling

Suoritat opintojakson omassa tahdissasi 10.3.-31.5.2025. Etenet opintojaksolla osio kerrallaan järjestyksessä. Suoritettuasi osion tehtävät, sinulle aukeaa seuraava osio. Kaikkien opintojakson tehtävien tulee olla suoritettuna viimeistään 31.5.2025.

Objective

Tällä opintojaksolla saat tietoa eri laajennetun todellisuuden (XR) teknologioista. Ymmärrät lisätyn todellisuuden (AR), sekoitetun todellisuuden (MR) ja virtuaalitodellisuuden (VR) ominaispiirteitä ja eroja. Hahmotat eri teknologioiden soveltamismahdollisuuksia erilaisiin käyttötarkoituksiin.

Content

XR-teknologia sisältää virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja sekoitetun todellisuuden eri teknologiat. Kurssilla muodostat kuvan XR-teknologioiden perusteista, niiden eroista, ominaispiirteistä sekä soveltamisesta eri käyttökohteisiin. Kurssilla käydään läpi myös alan yleistä kehitystä ja tulevaisuuden näkymiä.

Location and time

10.3- 31.5.2025

Materials

Tekstit, kirjallisuus ja automatisoidut tehtävät. Opintojaksolla on myös lukuisia linkkejä aihetta syventäviin ja havainnollistaviin materiaaleihin.

Teaching methods

Kurssi tarjoaa johdatuksen XR-teknologioihin.

Opintojakson aiheita ovat:
• XR-teknologioiden perusteet: Tutustu virtuaalitodellisuuden, lisätyn todellisuuden ja sekoitetun todellisuuden eri teknologioihin. Miten teknologiat eroavat toisistaan ja mitkä ovat niiden erityispiirteet.
• Immersiiviset käyttäjäkokemukset: Mikä ja millainen on moniaistillinen immersiivinen kokemus ja miten teknologiat voivat muuttaa tapoja toimia, oppia ja kokea ympäröivää maailmaa.
• Soveltaminen käytännössä: Hahmota, miten eri XR-teknologioita voidaan hyödyntää erilaisissa käyttötarkoituksissa, kuten koulutuksessa, viihteessä ja teollisuudessa.
• Alan kehitys ja tulevaisuus: tutustu XR-teknologioiden kehitytykseen ja tulevaisuuden näkymiiin

Kurssilla pohditaan sitä miten teknologiat voivat muuttaa tapoja toimia, oppia ja kokea ympäröivä maailma. Aihetta lähestytään erityisesti käyttäjän näkökulmasta ja keskitytään teknologian sovelluksiin mm. tapahtumatuotantojen viitekehyksessä.

Opiskelet verkossa ajasta ja paikasta riippumatta itsenäisesti omaan tahtiin.
Opintojakso suoritetaan Moodle-oppimisympäristössä.
Perehdyt opetusmateriaaleihin, osallistut keskusteluun ja suoritat kurssin tehtävät.

Tavoitteet
Tämän opintojakson suoritettuasi
• Hallitset XR-teknologian liittyvät keskeiset käsitteet.
• Osaat erottaa eri XR-teknologiat toisistaan ja tunnistat niiden erityispiirteet ja käyttötarkoitukset.
• Ymmärrät, miten XR-teknologioita voidaan hyödyntää eri toimialoilla, kuten tapahtumatuotannossa, opetuksessa ja viihteessä.
• Ymmärrät, millainen on immersiivinen käyttäjäkokemus ja osaat analysoida käyttäjäkokemuksen merkitystä.
Näet teknologisen kehityksen mahdollisuudet ja saat välineitä ymmärtää sekä tarkastella vaikutuksia avoimesti ja uteliaasti.

Student workload

Keskimääräinen työaika on noin 27h
Kurssi materiaalit: 20h
Tehtävät 7h

Assessment criteria, approved/failed

Kaikki opintojakson tehtävät on suoritettu hyväksytysti.

Go back to top of page