Asiakaslähtöiset sähköiset sote-palvelut (5 op)
Toteutuksen tunnus: SH10073-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 26.01.2025
Ajoitus
03.02.2025 - 16.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
5 - 200
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Tiia Turunen
Vastuuopettaja
Helena Ikonen
Ajoitusryhmät
- Avoin AMK ja RIPA (Koko: 100. Avoin AMK: 100.)
- Tutkinto-opiskelijat (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Ryhmät
-
TOP24_25Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
-
KAKK25Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025
Pienryhmät
- Avoin AMK ja RIPA
- Tutkinto-opiskelijat
Tavoitteet
Opiskelijana
- saat kokonaiskuvan sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja sen tuomista mahdollisuuksista
- ymmärrät sähköisten palvelujen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tunnet millaisia sähköisiä palveluja on käytössä tai ollaan ottamassa käyttöön
- osaat ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti
- tiedät palvelujen toteuttamisen ja kehittämisen lainsäädännölliset ja tekniset reunaehdot sekä
- osaat ottaa huomioon eettiset kysymykset
- ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaat arvioida sähköisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden soveltuvuutta ja hyödyllisyyttä asiakastyön prosesseissa/ asiakastyössä
Sisältö
- sähköisten palvelujen käyttöä ohjaavat ja määrittävät tekijät: mm. asiakaslähtöisyys, lainsäädäntö, teknologia, turvallisuus, eettisyys,yritysyhteistyö ja toimintaympäristö
- erilaiset sähköiset palvelut terveydenhuollossa, kuntoutuksessa ja sosiaalialalla kansallisesti ja kansainvälisesti (mm. e ja m maailmat sähköisissä palveluissa, applikaatiot,pelit, puettava teknologia, sensorit, robotiikka)digitalisaatioon ja sähköisiin palveluihin liittyvä ICT ja ohjelmistotuotanto
- asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen innvointi, kehittäminen ja toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä
- asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen rooli ja osaaminen palvelujen kehittäjinä ja toteuttajina
- sähköisten palvelujen arviointi (käytettävyys, toimivuus, miten voidaan hyödyntää asiakastyössä, vaikuttavuusjne.)
Opetusmenetelmät
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina (135h). Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.
Opintojakso koostuu keskustelualuetehtävästä, vertaisarvioinnista ja kahdesta oppimistehtävästä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista.