Siirry suoraan sisältöön

Kaupan toimintaympäristö ja kilpailukeinot (5 op)

Toteutuksen tunnus: LL10080-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 26.01.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Tradenomikoulutus / Liiketalous (LL)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

5 - 10

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus

Opettaja

  • Daniel Bågeberg

Vastuuopettaja

Daniel Bågeberg

Ajoitusryhmät

  • Avoimen opiskelijat (Koko: 10. Avoin AMK: 10.)
  • Tutkinto-opiskelijat (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Ryhmät

  • TOP24_25
    Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
  • KAKK25
    Karelia, avoin, kaikki, kevät, 2025

Pienryhmät

  • Avoimen opiskelijat
  • Tutkinto-opiskelijat

Tavoitteet

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Sisältö

Kauppa ja kauppiasyrittäjyys, kaupan asiakkaat, kauppa osana toimitusketjua, kaupan kilpailukeinot.

Aika ja paikka

Kevät 2025, verkko-opinnot - aikaan ja paikkaan sitomaton etätoteutus.

Oppimateriaalit

Oppimisympäristön materiaalit sekä muu kirjallisuus.

Opetusmenetelmät

Opintoteeman keskeinen tavoite on, että jokainen opiskelija muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta, sen roolista yhteiskuntavastuun kantajana, työllistäjänä ja veronmaksajana. Teemassa tutustutaan myös K-kauppiasyrittäjyyteen.

Kauppa on Suomen suurin toimiala työllisten määrällä mitattuna. Se tarjoaa mm. tradenomeille ja restonomeille hyvin monipuolisia työmahdollisuuksia. Monille nuorille kauppa on ensimmäinen työnantaja; kaupan työstä saadusta palkasta maksetaan ensimmäiset verot ja aloitetaan tulevien eläkerahojen tienaaminen.

Kauppa on elinkeinoelämän suurin toimiala myös bruttokansantuotteella mitattuna. Se muodostaa noin 10 prosenttia Suomen BKT:stä. Kaupalla on myös merkittävä rooli yhteiskuntavastuun kantajana ja vastuullisuus näkyy kaupan jokapäiväisessä arjessa. Toimiala rakentaa suomalaista hyvinvointia niin sosiaalisen, taloudellisen kuin ympäristövastuun kautta. (Kauppa.fi, 2020).

Teeman osaamistavoitteet:
- osaa muodostaa kokonaiskäsityksen kaupan alasta Suomessa
- osaa tulkita kaupan alan tilastotietoja
- ymmärtää yhteiskuntavastuun merkityksen kaupassa
- osaa analysoida ketjuyrittäjyyttä/kauppiasyrittäjyyttä
- ymmärtää digitaalisuuden merkityksen kaupan alalla
- ymmärtää kaupan roolin työllistäjänä ja veronmaksaja

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Käytännön harjoittelutehtävät.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

133,5 h

Lisätietoja opiskelijoille

Saat vastuuopettajalta opintojakson ohjeistuksen ja tunnukset sähköpostiisi.

Arviointiasteikko

H-5