Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöiset sähköiset sote-palvelut (5 op)

Toteutuksen tunnus: SH10073-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 08.09.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2024 - 06.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 120
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus
Opettajat
Tiia Turunen
Vastuuopettaja
Helena Ikonen
Ajoitusryhmät
Avoin amk ja RIPA (Koko: 100 . Avoin AMK : 100.)
Ryhmät
TOP24_25
Täydentävän osaamisen opintojen ryhmä lv 2024-2025
Pienryhmät
Avoin amk ja RIPA
Opintojakso
SH10073

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Tavoitteet

Opiskelijana
- saat kokonaiskuvan sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisaatiosta ja sen tuomista mahdollisuuksista
- ymmärrät sähköisten palvelujen mahdollisuudet sosiaali- ja terveydenhuollossa
- tunnet millaisia sähköisiä palveluja on käytössä tai ollaan ottamassa käyttöön
- osaat ennakoida palvelujen kehityssuuntia kansallisesti ja kansainvälisesti
- tiedät palvelujen toteuttamisen ja kehittämisen lainsäädännölliset ja tekniset reunaehdot sekä
- osaat ottaa huomioon eettiset kysymykset
- ymmärrät asiakaslähtöisyyden merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- ymmärrät moniammatillisen yhteistyön merkityksen sähköisten palvelujen kehittämisessä ja toteuttamisessa
- osaat arvioida sähköisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta sekä niiden soveltuvuutta ja hyödyllisyyttä asiakastyön prosesseissa/ asiakastyössä

Sisältö

- sähköisten palvelujen käyttöä ohjaavat ja määrittävät tekijät: mm. asiakaslähtöisyys, lainsäädäntö, teknologia, turvallisuus, eettisyys,yritysyhteistyö ja toimintaympäristö
- erilaiset sähköiset palvelut terveydenhuollossa, kuntoutuksessa ja sosiaalialalla kansallisesti ja kansainvälisesti (mm. e ja m maailmat sähköisissä palveluissa, applikaatiot,pelit, puettava teknologia, sensorit, robotiikka)digitalisaatioon ja sähköisiin palveluihin liittyvä ICT ja ohjelmistotuotanto
- asiakaslähtöisten sähköisten palvelujen innvointi, kehittäminen ja toteuttaminen moniammatillisena yhteistyönä
- asiakkaan ja sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisen rooli ja osaaminen palvelujen kehittäjinä ja toteuttajina
- sähköisten palvelujen arviointi (käytettävyys, toimivuus, miten voidaan hyödyntää asiakastyössä, vaikuttavuusjne.)

Opetusmenetelmät

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina. Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnot suoritetaan itsenäisesti verkko-opintoina (135h). Opintojakson suorittaminen on mahdollista omaan tahtiin.

Opintojakso koostuu keskustelualuetehtävästä, vertaisarvioinnista ja kahdesta oppimistehtävästä.

Siirry alkuun