Siirry suoraan sisältöön

English for Mechanical Engineering (3 op)

Toteutuksen tunnus: IK10013-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

02.09.2024 - 20.12.2024

Opintopistemäärä

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

30 - 60

Koulutus

  • Konetekniikan koulutus

Opettaja

  • Liisa Sandvall

Vastuuopettaja

Johanna Nieminen

Ryhmät

  • IKNS24
    Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2024

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa käyttää yleisteknistä englannin kieltä
- hallitsee oman alansa perussanaston
- ymmärtää englannin kielen tarpeen työelämässä
- ymmärtää englanninkielisen viestinnän muodollisuuden eri asteet
- osaa kertoa itsestään ja opinnoistaan englanninkielisen työnhakumenettelyn yhteydessä suullisesti ja kirjallisesti
- selviytyy yleisimmistä jokapäiväisistä suullisista kielenkäyttötilanteista työssään
- osaa esitellä oman alansa teknisen tuotteen tai palvelun
- osaa viestiä asianmukaisesti asiakaspalvelutilanteissa suullisesti ja kirjallisesti
- osaa laatia ja esittää suullisia esityksiä
- hahmottaa lyhyiden raporttien laadinnan periaatteet englanniksi
- osaa apuneuvoja käyttäen tulkita ja tiivistää oman alansa tekstejä.

Sisältö

- Omasta itsestä ja opinnoista kertominen suullisesti ja kirjallisesti
- Opiskelustrategiat ja kielten apuvälineet kuten sanakirjat
- Mielipiteen ilmaisu
- Small talk
- Viestinnän tyylit ja rekisteri
- Insinöörin työtehtävät englannin kielellä
- Oman alan perussanastoon tutustuminen (materiaalit, muodot, mitat, yksiköt, tuote, palvelut
valmistus, menetelmät)
- Esitystaidot
- Asiakaspalvelutilanteet
- Puhelin- ja sähköpostiviestintä
- Työnhakumenettely, haastattelu, pitchaus ja asiakirjat
- Kulttuurienvälisen viestinnän perusasioita
- Lukutekniikat

Aika ja paikka

1. vuosi, Wärtsilä-kampus

Oppimateriaalit

Engineer your English, Edita (e-kirja tai perinteinen kirja). Ks. Editan verkkokauppa.
Lisäksi opettajan jakamaa materiaalia ja tehtäviä, mm. Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Kuvaus suomeksi:
Opintojaksolla opiskelija harjoittelee suullista ja kirjallista ammattiviestintää englanniksi. Suoritettuaan opintojakson opiskelija ymmärtää englanninkielisen viestinnän perusperiaatteet oman alansa ammattitilanteissa. Hän osaa käyttää yleisteknistä englannin kieltä, hallitsee oman alansa perussanaston, ymmärtää englannin kielen tarpeen työelämässä, osaa hakea töitä englanniksi ja kertoa itsestään, opinnoistaan ja alastaan englanninkielisen työnhakumenettelyn yhteydessä (hakemuskirje, CV ja työhaastattelu). Hän selviytyy insinöörin yleisimmistä jokapäiväisistä suullisista kielenkäyttötilanteista.
Hän ymmärtää vakuuttavan puheen perusteet ja osaa esitellä oman alansa teknisen tuotteen tai palvelun tai kertoa esim. tuotteen hyödyistä, ominaisuuksista ja materiaaleista, englanniksi.
Opiskelija ymmärtää viestinnän rekisterin merkityksen ja epämuodollisen ja muodollisen tyylin eron, ottaa kuulijan huomioon ja osaa viestiä asianmukaisesti suullisesti ja kirjallisesti. Hän osaa laatia ja esittää suullisia esityksiä. Hän hahmottaa lyhyiden englanninkielisten raporttien laadinnan periaatteet, ja ymmärtää asiakasviestinnän perusperiaatteet.

Opiskelija osaa myös etsiä tietoa sekä tulkita oman alansa tekstejä ja työelämän viestejä, osaa käyttää kielenoppijan apukeinoja, tuntee lukustrategiat ja osaa käyttää työkaluja, kuten sanakirjoja ja oikolukua. Opiskelija ymmärtää muodollisuuden erot (tyylierot) ja rekisterin englannin kielessä.

Opintojaksolla harjoitellaan englannin ammatillista viestintää taitotasolla B2 (CEFR). Taitotaso testataan ennen opintojakson alkua. Minimivaatimus on taitotaso B1. Jos taitotasosi on heikko, osallistuthan English Referesher -kertauskurssille.
Oppimateriaali (ks. alla) ja osallistuminen lähiopetukseen vaaditaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT
Aiemmin hankitun osaamisen hyväksilukeminen ja todistaminen opintojakson toteutuksen aikana:
Näyttö ammatillisesta kielitaidosta tehdään suullisesti ja kirjallisesti perustuen opintojakson tavoitteisiin ja sisältöön, mikäli opiskelijan taitotaso on tarpeeksi korkea (B2-C2) ja mikäli opiskelija on todistettavasti saavuttanut tarvittavat tiedot ja taidot muulla tavoin, esim. työssään.
HUOM: Ahotoinnista sovitaan aina ko. opettajan tai opintojakson vastuuopettajan kanssa tapauskohtaisesti ja opintojaksokohtaisesti. Ennen yhteydenottoa opiskelijan tulee tehdä englannin taitotasotesti Dialangin nettisivuilla https://dialangweb.lancaster.ac.uk/ ja merkitä itsellesi ylös tulokset ainakin sanastosta ja rakenteista. Testi on yleisenglannin testi, ja antaa suuntaa taitotasostasi. Huomaathan, että ammatillisen englannin opintojaksot käsittelevät ammatillista työelämän kieltä ja viestintää.

Ahotoinnin lähtökohta on alakohtaisen opintojakson sisältö (ks. sisällön kuvaus) ja opiskelijan tekemä suoritustavan ehdotus sekä hänen esittämänsä todisteet, joihin perustuen opettaja ja opiskelija sopivat näytön muodosta, tavasta ja ajankohdasta.

Hyväksiluku kokonaan tai osittain:
Opiskelija voi hakea opintojakson hyväksilukua, jos opiskelija on aiemmin hyväksyttävästi suorittanut sisällöllisesti ja laajuudeltaan vastaavat opinnot ammattikorkeakoulussa tai yliopistossa, ja mikäli ko. opinnoista on kulunut alle 10 vuotta. Jos opiskelijan tarvitsee suorittaa lisäksi esim. yhden opintopisteen verran opintoja saadakseen suorituksen koko opintojaksosta, hän sopii suoriustavasta yksilöllisesti opettajan kanssa. Suoritustapa voi olla esim. suullinen ja kirjallinen näyttö (esim. esitelmä), harjoitustyö, tentti tmv.
Jos opiskelija on suorittanut laajuudeltaan ja sisällöltään muutoin vastaavat opinnot korkeakoulussa hyväksyttävästi, mutta eri alalla, voi puuttuvan alakohtaisen osan korvata opettajan kanssa sovitulla tavalla, esim. tenttimällä oman alan sanastoa opettajan ohjeiden mukaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yhteensä 80h työtä. Aktiivinen osallistuminen lähiopetustunneille. Opetustunteja 28-30h, jonka lisäksi itsenäistä työskentelyä ryhmissä, pareittain tai yksilötyönä. Kirjalliset ja suulliset arvioitavat harjoitustyöt palautetaan Moodleroomsiin tai esitetään oppitunneilla. Mahdollisesti tentti tai alakohtaiset sanastokokeet.

Lisätietoja opiskelijoille

Mahdollisia verkkoluentoja ja harjoituksia varten tulee opiskelijalla olla toimiva mikrofoni, kuulokkeet ja verkkokamera. Tarvittaessa lähiopetus voidaan siirtää Collaborateen tai Teamsiin. Opintojaksolla edellytetään aktiivista osallistumista ja viestintää opiskelijoiden ja opettajan kanssa niin lähiopetuksessa kuin Moodlessakin.

Osaamiskompetenssit:
Oppimaan oppiminen, kansainvälisyys ja monikulttuurisuus, työelämäosaaminen

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi 0-5

Arviointiasteikko: 0-5, Eurooppalaisen taitotasoasteikon (CEFR) tasolla B2, sovellettuna ammattikorkeakoulun ammattillisen kieltenopetuksen vaatimuksiin.
1 = hyväksytty; 0 = hylätty
Taitotaso (A1-C2) testataan opintojen alussa, ja tarvittaessa opiskelija ohjataan kertauskurssille English Refresher, joka tukee tutkintoon johtavien opintojen suorittamista. kertauskurssin voi suorittaa myös saman aikaan kun tutkintoonjohtava englannin opintojakso toteutetaan.

Arvosanakuvaukset:

Kirjoittaminen, englanti (B2):
Arvosana 5
Aiheen käsittely on monipuolista ja taitavaa vastaten täysin tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti hyvin selkeää, loogista ja monipuolista. Siirtymät ovat sidosteisen sujuvia. Opiskelija osaa välittää viestin luontevasti asiaankuuluvalla tyylillä. Kieli on erittäin sujuvaa ja monipuolista. Rakenteet ovat vaihtelevia ja ammattisanasto on laaja.
Arvosana 3-4
Aiheen käsittely on melko monipuolista ja se vastaa tehtävänantoa moninaisissa ammatillisissa tilanteissa. Teksti on rakenteellisesti selkeää ja loogista tai kohtalaisen loogista. Teksti on sidosteista, pieniä puutteita voi esiintyä. Tyyli on asiaankuuluvaa, pieniä tyylivirheitä voi esiintyä. Kieli on sujuvaa ja selkeää ja melko virheetöntä. Rakenteet ja ammattisanasto ovat hallussa ja riittävät viestin välittämiseen melko hyvin. Vaativimmissa rakenteissa ja ilmauksissa ilmenee joitakin puutteita.
Arvosana 1-2
Aiheen käsittely moninaisissa ammatillisissa tilanteissa on melko suppeaa ja yksipuolista. Teksti vastaa puutteellisesti tehtävänantoon eikää etene aivan loogisesti. Teksti sisältää joitakin vaikeasti ymmärrettäviä kohtia. Sidosteisuudessa on puutteita ja teksti ei täysin vastaa tyylikonventioita tai on tyylikonventioiden vastaista. Kieli on tyydyttävää. Se sisältää joitakin yksinkertaisia rakenteita ja perussanastoa ja niiden käytössä ilmenee jonkin verran virheitä. Aiheita on käsitelty suppeasti ja yksipuolisesti. Teksti etenee usein epäloogisesti ja kieli sisältää melko paljon yksinkertaisia ilmaisuja, ja niissä esiintyy virheitä.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Mekittävä osa tehtävästä jää tekemättä. Opiskeijan välittämä viesti (puhe/teksti) ei mene perille, tekstiä tai puhetta on mahdoton seurata.

Puhuminen, englanti (B2):
Arvosana 5
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista erinomaisesti. Puhe on tavoitteellista, erittäin johdonmukaista, osuvaa ja loogista. Siirtymät ovat erittäin sujuvia. Vuorovaikutus on erittäin taitavaa, nonverbaalinen viestintä tukee tehokkaasti puhetta. Kieli (puhe, ääntäminen ja intonaatio) on sujuvaa, selkeää, täsmällistä ja normaalitempoista.
Arvosana 3-4
Opiskelija osaa puhua moninaisista oman alan aiheista hyvin. Puhe on loogista ja johdonmukaista ja sidosteista. Vuorovaikutus on taitavaa ja nonverbaalinen viestintä tukee puhetta. Kieli on pääosin sujuvaa ja selkeää, puhuja onnistuu hyvin. Puhetta on helppo seurata, vaikkei se ole aina johdonmukaista. Sidosteisuudessa on joitakin puutteita. Opiskelija saa kontaktin puhekumppaniinsa/kuulijoihin, ja hän osaa käyttää nonverbaalin viestinnän keinoja. Kieli on sujuvaa ja selkeää, vaikka katkoja, epäröintiä ja ääntämisvirheitä saattaa esiintyä.
Arvosana 1-2
Opiskelija osaa puhua keskeisistä oman alan aiheista kohtalaisesti tai tyydyttävästi. Puhetta ei ole aina helppo seurata, sidosteisuudessa on huomattavia puutteita tai se puuttuu lähes täysin. Esitys on epävarmaa ja vuorovaikutus on puutteellista. Kieli on melko hidasta, yksinkertaista ja epäröivää. Opiskelija pystyy välittämään viestin, vaikka virheet rakenteissa ja ääntämisessä haittaavat joskus ymmärrettävyyttä. Puheen jäsentely ja johdonmukaisuus puuttuvat. Sidosteisuus puuttuu lähes täysin. Vuorovaikutuksessa on vielä puutteita. Kieli on melko takeltelevaa, tauot ovat melko pitkiä ja ääntäminen häiritsee joskus puheen ymmärrettävyyttä. Opiskelija käyttää perusrakenteita yksipuolisesti ja osin virheellisesti.
0= Opiskelija ei tee tehtävää tai ymmärrä tehtävänantoa. Merkittävä osa annetusta tehtävästä jää tekemättä. Opiskelija jättää tehtävän kesken. Opiskelijan välittämä viesti ei mene perille. Tekstiä tai puhetta on erittäin vaikeaa tai mahdotonta seurata.

Opintojakson arviointikriteerinä ovat myös mahdollisen kokeen sekä harjoitustehtävien hyväksytty suoritus ja aktiivinen osallistuminen opintojaksolle sekä lähiopetuksessa että Moodlessa.

Lisätiedot

Lähtötaso B1, Arvioinnin taitotaso B2 (CEFR)