Sociala kontakter (2 op)
Toteutuksen tunnus: IK10026-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
09.09.2024 - 29.11.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Merja Öhman
Vastuuopettaja
Merja Öhman
Ryhmät
-
IKNS23Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2023
Tavoitteet
Opiskelija osaa viestiä suullisesti ja kirjallisesti työelämän perusviestintätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan ja hän osaa markkinoida omaa osaamistaan. Opiskelija pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan ruotsinkielisiä medioita ja referoimaan niitä. Opiskelija pystyy itsenäiseen opiskeluun ja tiedonhankintaan ja hän osaa käyttää oman alan perussanastoa ja ruotsin kielen rakenteita työelämätilanteissa.
Sisältö
- Itsestäsi, koulutuksestasi ja työstäsi kertominen
- Ruotsiksi jutustelu työyhteisön sosiaalisissa tilanteissa
- Ruotsin kielellä toimiminen työhösi liittyvissä puhelinkeskusteluissa ja kirjallisissa tilanteissa
- Oman alan perusterminologia ja sen soveltaminen työhösi liittyvissä viestintätilanteissa
- Ruotsin perusrakenteiden käyttäminen työelämäviestinnässä
- Kulttuurien välisten erojen tunteminen kirjallisessa ja suullisessa työelämäviestinnässä
Aika ja paikka
Karelia ammattikorkeakoulu, Wärtsilä-talo 10.9.- 21.11.2024
Oppimateriaalit
Tolkki, j., Öhman M., Perspektiv Svenska för högskolestudenter. Sanoma Pro.Helsinki. ISBN-978-63-4187-3.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa kertoa itsestään, työstään ja opinnoistaan ja hän osaa kommunikoida suullisissa työelämätilanteissa. Hän tutustuu omaan alaansa ja ymmärtää, millaista ruotsin kielen osaamista työelämässä tarvitaan. Hän pystyy seuraamaan ajankohtaisia ja oman alan medioita ja referoida niitä. Opiskelija osaa käyttää oman alansa perussanastoa ja kieliopillisia rakenteita työelämätilanteissa.
Lähiopetus kirjalliset ja suulliset harjoitukset, pari- ja ryhmätyöskentely toiminnallinen oppiminen, pelillisyys.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Kirjallisen ja suullisen tentin sekä suullisen esityksen tarkempi ajankohta löytyy opintojakson oppimisympäristössä olevasta aikataulusta. Kirjallisen tentin uusiminen Exam-tenttiakvaariossa lukuvuoden syksyn 2024 aikana. Sekä kirjallinen että suullinen tentti pidetään opintojakson lopussa ja niitä voi uusia kaksi kertaa. Suullisen tentin uusiminen sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähitapaamiset 20 h
Ryhmätyöskentely 8 h
Oppimistehtävät 15 h
Itsenäinen tiedonhankinta 10 h
Arviointi ja palaute 1
Sisällön jaksotus
Opintojakso koostuu kahdesta kokonaisuudesta:
1) Omasta itsestä kertominen, työympäristö ja työelämä
2) Työelämän kirjalliset ja suulliset viestintätilanteet, oman alan ammattiterminologia
Opintojakson aikana pidetään sanakokeita ja opintojakson lopussa kirjallinen ja suullinen tentti.
Sisällön tarkempi jaksotus löytyy opintojakson Moodlerooms-ympäristössä olevasta aikataulusta
Lisätietoja opiskelijoille
Opiskelijalla tulee olla taitotaso B1 opintojaksolle tullessaan. Mikäli opiskelijan taitotaso on tätä alempi,on suositeltavaa, että opiskelija suorittaa ruotsin kielen kertaavat opinnot ennen Sociala kontakter i arbetslivet opintojaksoa, esim. suorittamalla Svensk klinik Rautalankaruotsia opintojakson ensimmäisen opiskeluvuoden aikana. Opettaja pitää päiväkirjaa osallistumisista oppitunneille ja ne vaikuttavat opintojakson arviointiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arvioinnin perustana ovat ruotsin suulliset ja kirjalliset taitotasokuvaukset.
Opintojakson suorittamisen kriteerit:
Osallistuminen lähitapaamisiin
Kaikkien harjoitustehtävien/kotitehtävien /palautusten suorittaminen
Sanakokeiden keskiarvo vähintään 1.
Kirjallisen ja suullisen kokeen suorittaminen vähintään arvosanalla 1
Suullsen esityksen arvosana vähintään 1
Hylätty (0)
Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1. Opiskelija ei ole osallistunut lähitapaamisiin.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti