Svenska för maskiningenjörer (2 op)
Toteutuksen tunnus: IK10042-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 30.04.2024
Ajoitus
26.08.2024 - 25.10.2024
Opintopistemäärä
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kielten ja viestinnän opetus (KVO)
Toimipiste
Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
- Konetekniikan koulutus
Opettaja
- Merja Öhman
Vastuuopettaja
Merja Öhman
Ryhmät
-
IKNS22Insinööri (AMK), Konetekniikka, päivä, syksy, 2022
Tavoitteet
Opiskelija osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota sekä tuotteita ja palveluja mm. messuilla ja osaa luoda niissä tarvittavia kirjallisia dokumentteja. Hän osaa toimia kokouksissa ruotsin kielellä ja laatia niissä vaadittavat dokumentit. Opiskelija syventää oman alan ammattisanaston osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä.
Sisältö
- Pohjoismaisten yritysten ja työelämäkulttuurin tunteminen
- Oman alan yrityksen/organisaation projektin sekä yrityksen tuotteiden/palveluiden esitteleminen
- Kokouksen jäsenenä ja puheenjohtajana toimiminen ja esityslistan ja muistion kirjoittaminen
- Alan ammattisanastoa, alaan liittyvien medioiden ymmärtäminen ja niiden hyödyntäminen ammatillisesti
Aika ja paikka
Lähiopetus 4.9-31.10.2024, Karelia ammattikorkeakoulu, Wärtsilä-talo
Oppimateriaalit
Tolkki,J, Öhman M. Perspektiv, Svenska för högskolestudenter. SanomaPro 2016. ISBN 978-052-63-4187-3 oman alan autenttinen materiaali sekä muu verkkomateriaali Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opiskelija osaa esitellä oman alan yritystä, projektia tai organisaatiota ja tuotteita ja palveluja mm. messuilla suullisesti ja kirjallisesti. Opiskelijaa syventää oman alan ammattisanaston osaamista ja hän pystyy seuraamaan oman alan medioita ja hyödyntämään niitä. Opiskelija osaa käyttää passiivia ja partisiippeja. Opiskelija tietää, mitä eroavaisuuksia ruotsalaisessa ja suomalaisessa työelämäkulttuurissa on.
Lähiopetus, kirjalliset ja suulliset harjoitukset, pari- ja ryhmätyöskentely, itsenäinen työskentely, toiminnallisuus ja pelillisyys
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Opintojakson palautettavien harjoitustöiden, sekä kirjallisen ja suullisen kokeen ajankohdat löytyvät opintojakson Moodle-ympäristön ryhmäkohtaisesta aikataulusta. Kirjallinen koe suoritetaan ennen suullista koetta. Molempia kokeita voi uusia kaksi kertaa. Kirjallinen koe uusitaan Exam-tenttiakvaariossa. Suullisen kokeen uusinnasta sovitaan opettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus 20 h
Ryhmätyöskentely, oppimistehtävät ja itsenäinen tiedonhankinta 34 h
Arviointi ja palaute 1h
Lisätietoja opiskelijoille
Sociala kontakter opintojakso suoritettava ennen tätä opintojaksoa. Opettaja pitää oppitunneilla päiväkirjaa osallistumista, sillä aktiivinen osallistuminen vaikuttaa arviointiin.
Kun opiskelija on suorittanut hyväksytysti sekä Sociala kontakter että Svensk för maskinteknik opintojaksot, opiskelja saa Peppiin merkinnän suullisen ja kirjallisen virkamiesruotsin hyväksytystä suorituksesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Taitotasokuvaukset ja osaamiskuvaukset ammattikorkeakouluille, kirjalliset oppimistehtävät ja kirjallinen koe 50%, suulliset oppimistehtävät ja suullinen koe 50%, itsearviointi , aktiivinen osallistuminen lähitunneille.
Arvioitavien harjoitustöiden keskiarvo vähintään 1
Kirjallisen kokeen arvosana vähintään 1
Suullisen kokeen arvosana vähintään 1
Hylätty (0)
Hylätty Suoritus ei ole tehtävänannon mukainen ja/tai ei yllä tasolle 1.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
1 Opiskelija pystyy pääosin ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti yksinkertaisissa ja rutiininomaisissa työtehtävissä ja muissa tilanteissa. Opiskelija ymmärtää keskeiset sisällöt tuttuja aiheita käsittelevästä selkeästä puheesta ja tekstistä. Hän hallitsee riittävästi kielen perusrakenteita ja sanastoa, jotta viesti välittyy. Opiskelijan ääntämisensä taso riittää viestin pääsisällön välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
2 Opiskelija pystyy ymmärrettävästi viestimään suullisesti ja kirjallisesti tutuissa ja tavanomaisissa työtehtävissä ja tilanteissa, vaikka viestintä on paikoin hidasta ja epäyhtenäistä. Opiskelija ymmärtää selkeää puhetta ja tekstiä, joka koskee tuttuja aiheita. Hän hallitsee kielen perusrakenteet. Opiskelijan sanavarasto riittää selviytymiseen jokapäiväiseen elämään liittyvissä tilanteissa ja kohtalaisesti oman alan perustilanteissa. Hänen ääntämisen taso riittää viestin välittymiseen. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
3 Opiskelija selviää hyvin suullisesti ja kirjallisesti työtehtävissä sekä muissa jokapäiväisissä tilanteissa. Opiskelija pystyy kirjoittamaan sisällöllisesti yhtenäisen kokonaisuuden. Hän ymmärtää normaalitempoista puhetta, mutta harvinaisemmat aiheet ja ei-yleiskielinen puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää jo oman alansa vaativiakin tekstejä, vaikka yksityiskohtia voi jäädä epäselviksi. Hän osaa käyttää rakenteita monipuolisesti eivätkä virheet estä viestin välittymistä. Opiskelijan sanavarasto riittää viestimään keskeiset asiat vaativammissakin tehtävissä ja tilanteissa. Hän ääntää ymmärrettävästi.Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
4 Opiskelija osaa viestiä sujuvasti eri kielenkäyttötilanteissa tuottaen selkeää ja sujuvaa kieltä asianmukaisella tyylillä. Hän ymmärtää ja tuottaa vaikeuksitta työelämässä tarvittavaa tekstiä ja puhetta, vaikka yleiskielestä poikkeavat ilmaisut aiheuttavat jonkin verran vaikeuksia. Opiskelija hallitsee hyvin kielen käytön, mutta satunnaisia ongelmia voi silti esiintyä. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Opiskelija osaa viestiä erittäin sujuvasti ja aktiivisesti osallistuen sekä oppimaansa monipuolisesti soveltaen vaativissa työelämän kielenkäyttötilanteissa sopivaa tyyliä käyttäen. Hän ymmärtää vaikeuksitta erilaisia kielenkäyttäjiä, vaikka hienot vivahteet ja merkittävästi yleiskielestä poikkeava puhe voivat tuottaa vaikeuksia. Opiskelija ymmärtää ja tuottaa sisällöllisesti vaativaa puhetta ja tekstiä. Hänen kielen käytössään ei ole juurikaan puutteita. Opiskelija toimii vastuullisesti ja sovittujen toimintatapojen mukaisesti.