Siirry suoraan sisältöön

Viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: IE10010-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 30.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Kielten ja viestinnän opetus (KVO)

Toimipiste

Wärtsilä-kampus Karjalankatu 3 (WÄR)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Energia- ja ympäristötekniikan koulutus

Opettaja

  • Heli Juntunen

Vastuuopettaja

Heli Juntunen

Ryhmät

  • IENS24
    Insinööri (AMK), energia- ja ympäristötekniikka, päivä, syksy, 2024

Tavoitteet

Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistaan ja ymmärtää kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.

Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.

Sisältö

- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja SFS 2487 -standardiasiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.

- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.

Aika ja paikka

Wärtsilä-talo 1.9. - 30.4.

Oppimateriaalit

Kauppinen, A., Nummi, J. & Savola, T. 2012 tai uud. Tekniikan viestintä. Kirjoittamisen ja puhumisen käsikirja. Helsinki: Edita.

Lisäksi muu opettajan osoittama materiaali.

Opetusmenetelmät

Osaat tuottaa ohjeiden mukaisia, laadulliset kriteerit täyttäviä kirjallisia tehtäviä. Osaat arvioida viestintäosaamistasi ja ymmärrät kirjoitusviestinnän merkityksen osana oppimisprosessia ja ammattitaidon kehittämistä. Osaat hakea tarvitsemaasi tietoa ja arvioida lähteiden luotettavuutta.

Osaat toimia työyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa ja pystyt johtamaan tavoitteellisen keskustelun. Osaat hyödyntää tieto- ja viestintätekniikkaa oman alasi tehtävissä ja osaat raportoida tekemiäsi tutkimuksia ja selvityksiä ammattialasi tutkimusperinteen mukaisesti.

- Korkeakoulutasoisen kirjoittamisen periaatteet ja tekstin makrorakenteet.
- Opinnäytetyön kirjoitusohjeen ja asiakirjamallin mukainen raportointi.
- Raportointiin liittyvät merkinnät ja tekstilajit (mm. suora esitys, referaatti, tiivistelmä, viite- ja lähdemerkinnät).
- Tiedonhaku.
- Kielenhuolto.

- Tiimityöskentely, kokoukset ja neuvottelut.
- Oman osaamisen kehittäminen perehtymällä johonkin ammattialan erikoiskysymykseen ja aiheesta laadittu puhe-esitys.

Harjoitukset, luennot ja tentti.

Arviointiasteikko

H-5

Hylätty (0)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja, mutta selkeitä, pahoja puutteita on havaittavissa sekä kieliasussa että tekstin asemoinnissa. Opiskelija hallitsee heikosti argumentoivan viestinnän perusasiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat heikolla tasolla. Hän toimii ryhmän jäsenenä enimmäkseen passiivisesti; hän osallistuu kontaktiopetukseen ilman näkyvää syytä tai perustetta harvakseltaan, noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Läsnäoloprosentti on alle 30 %.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa tuottaa asiakirjoja ja raportteja, mutta selkeitä puutteitakin on. Opiskelija tuntee argumentoivaan viestintään liittyvät asiat. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat tyydyttävällä tasolla. Hän osallistuu kontaktiopetukseen passiivisesti, poissaolojen määrä on huomattava ilman perusteita tai selvää syytä, ja hän noudattaa huolimattomasti aikatauluja. Hän toimii ryhmän jäsenenä enimmäkseen passiivisesti. Läsnäoloprosentti on vähintään 30 %.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija tuottaa laadukkaita raportteja ja perusasiakirjoja. Opiskelija hallitsee hyvin argumentoinnin. Esitys- ja ryhmäviestintätaidot ovat kiitettävällä tasolla. Hänen ryhmäviestintätaitonsa ovat hyvällä tasolla, ja hän on valmis johtamaan palaveria tai ryhmää vetäjän roolissa. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja hänen läsnäolo-% on väh. 60 %. Opiskelija noudattaa aikatauluja ja tekee hyvin annetut tuntitehtävät. Hän myös toimii tiiminsä jäsenenä vastuullisesti ja itsenäisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija tuottaa laadultaan erinomaisia asiakirjoja ja raportteja. Hänen argumentointi-, esitys- ja ryhmäviestintätaitonsa ovat kiitettävällä tasolla, ja hän on valmis mm. johtamaan kokousta ja palaveria kokonaan tai toimimaan ryhmän vetäjänä. Hän osallistuu kontaktiopetukseen aktiivisesti ja yritteliäästi, noudattaa aikatauluja ja tekee huolellisesti ja ajallaan annetut tuntitehtävät. Hän toimii ryhmänsä jäsenenä vastuuntuntoisesti ja itsenäisesti. Läsnäoloprosentti oppitunneilla on väh. 80 %.