Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10020-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Irmeli Stenberg-Louko

Vastuuopettaja

Sari Johansson

Ryhmät

  • SSAK24
    Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024

Tavoitteet

Tunnistat metodisuuden, dialogisuuden ja suunnitelmallisuuden merkityksen sosiaalialan asiakastyössä Osaat selittää asiakastyön prosessin vaiheet ja sisällöt. Osaat ohjata ja arvioida asiakastyön prosessia.
Osaat tunnistaa sosiaalialan asiakastyön kirjaamisen periaatteet ja merkityksen ja ymmärrät määrämuotoisen kirjaamisen periaatteita. Osaat laatia asiakassuunnitelman yhteistyössä asiakkaan ja verkoston kanssa ja käyttää asiakassuunnitelmaa työvälineenä.

Sisältö

Sisältö:
Asiakastyön prosessin vaiheet, asiakassuunnitelman laatiminen, dokumentointi sosiaalialalla, määrämuotoinen ja rakenteinen kirjaaminen ja Aspotti-verkkokurssi

Aika ja paikka

Opintojaksolla on lähiopetusta Tikkarinteen kampuksella ja etäopetusta verkossa sekä erillinen verkkokurssi

Oppimateriaalit

Opintojakson materiaali löytyy moodlesta.

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla opiskellaan sosiaalialan metodisuutta sekä dialogisuuden ja suunnitelmallisuuden merkitystä sosiaalialan asiakastyössä.
Opetuksessa perehdytään asiakastyön prosessin vaiheisiin ja sisältöihin.

Opintojaksolla opiskellaan sosiaalialan asiakastyön kirjaamisen periaatteita ja merkitystä. Lisäksi opetellaan asiakassuunnitelman laatimista yhteistyössä asiakkaan ja verkoston kanssa sekä opitaan käyttämään asiakassuunnitelmaa työvälineenä.

Opintojaksolla perehdytään rakenteiseen kirjaamiseen teoriassa.

Opintojaksoon sisältyy Aspotti kirjaamiskoulutus.

Opetus tapahtuu pääsääntöisesti verkko-opetuksena, lukuunottamatta orientaatio kertaa. Opetuskertojen välissä on välitehtäviä (luettavaa kirjallisuutta, kuunneltavia luentoja).

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5op
1op on 27h

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä

Tavoite/case tehtävä: Hyväksytty / täydennettävä / hylätty

Prosessitehtävä: H-5

Aspotti: erillinen arviointi (Helena Ikonen)

Opintojakson arviointi määräytyy prosessitehtävän arvosanasta. Prosessitehtävän arviointikriteerit löytyvät moodlesta.