Sosiaalipedagogisen asiakastyön prosessi ja dokumentointi (5 op)
Toteutuksen tunnus: SS10020-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Irmeli Stenberg-Louko
Vastuuopettaja
Sari Johansson
Ryhmät
-
SSAK24Sosionomi (AMK), monimuoto, kevät, 2024
Tavoitteet
Tunnistat metodisuuden, dialogisuuden ja suunnitelmallisuuden merkityksen sosiaalialan asiakastyössä Osaat selittää asiakastyön prosessin vaiheet ja sisällöt. Osaat ohjata ja arvioida asiakastyön prosessia.
Osaat tunnistaa sosiaalialan asiakastyön kirjaamisen periaatteet ja merkityksen ja ymmärrät määrämuotoisen kirjaamisen periaatteita. Osaat laatia asiakassuunnitelman yhteistyössä asiakkaan ja verkoston kanssa ja käyttää asiakassuunnitelmaa työvälineenä.
Sisältö
Sisältö:
Asiakastyön prosessin vaiheet, asiakassuunnitelman laatiminen, dokumentointi sosiaalialalla, määrämuotoinen ja rakenteinen kirjaaminen ja Aspotti-verkkokurssi
Aika ja paikka
Opintojaksolla on lähiopetusta Tikkarinteen kampuksella ja etäopetusta verkossa sekä erillinen verkkokurssi
Oppimateriaalit
Opintojakson materiaali löytyy moodlesta.
Opetusmenetelmät
Opintojaksolla opiskellaan sosiaalialan metodisuutta sekä dialogisuuden ja suunnitelmallisuuden merkitystä sosiaalialan asiakastyössä.
Opetuksessa perehdytään asiakastyön prosessin vaiheisiin ja sisältöihin.
Opintojaksolla opiskellaan sosiaalialan asiakastyön kirjaamisen periaatteita ja merkitystä. Lisäksi opetellaan asiakassuunnitelman laatimista yhteistyössä asiakkaan ja verkoston kanssa sekä opitaan käyttämään asiakassuunnitelmaa työvälineenä.
Opintojaksolla perehdytään rakenteiseen kirjaamiseen teoriassa.
Opintojaksoon sisältyy Aspotti kirjaamiskoulutus.
Opetus tapahtuu pääsääntöisesti verkko-opetuksena, lukuunottamatta orientaatio kertaa. Opetuskertojen välissä on välitehtäviä (luettavaa kirjallisuutta, kuunneltavia luentoja).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5op
1op on 27h
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla on arvioitavia tehtäviä
Tavoite/case tehtävä: Hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Prosessitehtävä: H-5
Aspotti: erillinen arviointi (Helena Ikonen)
Opintojakson arviointi määräytyy prosessitehtävän arvosanasta. Prosessitehtävän arviointikriteerit löytyvät moodlesta.