Siirry suoraan sisältöön

Community Work (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS10033-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 30.04.2024

Ajoitus

12.08.2024 - 18.10.2024

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Sosionomikoulutus (SS)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi
  • Englanti

Paikat

15 - 60

Koulutus

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kirsi Autio
  • Maria Korkatti

Vastuuopettaja

Kirsi Autio

Ryhmät

  • SSAS22
    Sosionomi (AMK), monimuoto, syksy, 2022

Tavoitteet

Learning objectives:

You understand how civil society works and what is the role of civil society in democratic societies. You recognize what the main challenges and future possibilities are in terms of citizen and community participation. You understand the theory and practice of community work as part of social and educational work. You recognize the ways to support communities in terms of social justice, equity, and inclusion. You can utilize and apply participatory methods and community work practices.

Sisältö

Content:
-The basics of community work and community development, especially in the context of civil society
- Community work as a socio-pedagogical practice
- The concept of inclusion is examined in relation to civil rights, active citizenship, communities, social justice, and equity
- The participatory and inclusive working methods as an essential part of the community work approach, both in theory and practice

Aika ja paikka

Kurssi toteutetaan pääosin verkko-opiskeluna. Kurssi sisältää kaksi yhteistä työskentelysessiota kampuksella.

Kurssi alkaa viikolla 33 (12.8. alkaen) itseopiskelulla.
Kurssilla on yhteistä online-työskentelyä. Opiskelija voi valita, osallistuu yhteiseen etätyöskentelyyn vai opiskeleeko käsitellyt asiat itsenäisesti tallenteiden ja korvaavien tehtävien avulla.

Joint learning sessions:
Week 34 wed 21st Aug (21.8.) 4h Orientation + visitors, Tikkarinne campus
Week 36, Wed 4th Sep (4.9.) 4 h online workshop (together with SSNS22 + Savonia students)
Week 38, Wed 18th Sep (18.9.) 4h online workshop (together with SSNS22 + Savonia students)
Week 40 Wed or Thu 2.-3.10. 4 h Community work forum, Tikkarinne campus

Oppimateriaalit

Kurssimateriaalit löytyvät opintojakson Moodle-alustalta.

Opetusmenetelmät

Hei!
Opintojakso toteutetaan syksyn ensimmäisen jakson aikana viikkojen 34-42 välillä.
. Kurssilla opiskellaan pääosin itsenäisesti opetusvideoiden ja muun materiaalin avulla. Kurssi sisältää myös opetusta, työpajoja ja ohjausta lukujärjestykseen merkittynä ajankohtana sekä kampuksella että verkossa.

Kurssilla käsitellään teoriassa ja käytännössä seuraavia asioita:
- mikä on kansalaisyhteiskunta ja sen merkitys yhteisötyössä
- yhteisötyön ja yhteisösosiaalityön teoriaa, tavoitteita ja merkitystä sosiaalialla
- Osallisuuden ja vaikuttamisen merkitystä ja menetelmiä yhteisötasolla
- yhteisötyön orientaatioita kuten sosiokulttuurinen innostaminen
- yhteisötyön menetelmiä ja työkaluja sovellettavaksi käytäntöön


Kurssin aikana toteutat yhteisötyöhön liittyvän jalkautumistehtävän yksin tai parin kanssa esimerkiksi järjestössä, oppilaitoksessa tai sosiaalialan organisaatiossa. Opintojaksolla saat ehdotuksia ja vaihtoehtoja tehtävän toteuttamiseen, mutta voit hyödyntää myös omaa työpaikkaasi tai verkostojasi.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kurssin aikana toteutat yhteisötyöhön liittyvän jalkautumistehtävän yksin tai parin kanssa esimerkiksi järjestössä, oppilaitoksessa tai sosiaalialan organisaatiossa. Opintojaksolla saat ehdotuksia ja vaihtoehtoja tehtävän toteuttamiseen, mutta voit hyödyntää myös omaa työpaikkaasi tai verkostojasi.

Lisäksi kurssilla on vierailijoita.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojakson suorittaminen edellyttää kurssialustalla olevaan opetusmateriaaliin perehtymistä ja tehtävien tekemistä.

Opintojakson eteneminen on porrastettu pienempiin tehtäviin. Kuten pienimuotoiset Moodletentit ja keskustelualuetehtävät.
Opintojakson yhteisötyöhön liittyvästä jalkautumistehtävästä laaditaan posteri tai muu esitys, joka esitellään viikolla 40 ja palautetaan viikolla 41.

Kansainvälisyys

Opintojakso tukee etenkin kotikansainvälistymistä. Opintojakson jalkautumistehtävä voidaan sovitusti toteuttaa myös opintomatkana tms., mikäli sopiva kohde ulkomailta löytyy.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

AHOT:
Aiemman koulutuksen perusteella: Opintojakso on mahdollista ahotoida, jos olet suorittanut yhteisötyön tai yhteisösosiaalityön opintoja korkeakoulussa.
Työkokemuksen perusteella: Sinulla on yli vuoden työkokemus yhteisötyöstä ja/tai -kehittämisestä siten että tehtäviisi on kuulunut vastuuta kehittämistyöstä ja yhteisöllisten työtapojen vahvistamisesta. Esimerkiksi olet toteuttanut sosiokulttuurisen innostamisen prosesseja. Työkokemuksen pohjalta tehty AHOT vaatii osaamisen näytön.

Jos koet, että sinulla on edellä kuvattua osaamista, ota yhteyttä vastuuopettajaan AHOT-mahdollisuuden arvioimiseksi.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 5 opintopisteen laajuinen. Se tarkoittaa opiskelijan työnä 135 tuntia.
Opintojakso on suunniteltu etenemään askeleittain tietyssä tahdissa, mikä kannattaa huomioida oman työskentelyn kalenteroinnissa. Jalkautumistehtävä ajoittuu syyskuulle ja sen valmisteluun ja toteutukseen kannattaa varata kalenterissa tilaa ennakkoon.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakson opetuskieli on englanti. Kurssi ei ole kuitenkaan kielikurssi ja tarkoituksena on rohkaista käyttämään englantia ammatillisissa tilanteissa matalalla kynnyksellä. Esimerkiksi online opetuksen yhteydessä on varattu aikaa ohjaukselle, jota voi saada myös suomen kielellä. Myös kurssin materiaaleissa keskeistä sanastoa on avattu suomenkielellä.

Opintojaksolla ei arvioida osallistujien englanninkielen taitoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti 0-5.
Opintojakson arviointi rakentuu sekä sisällöllisille että teknisille kriteereille. Sisällölliset arviointikriteerit on muodostettu opintojakson tavoitteiden pohjalta. Teknisillä kriteereillä tarkoitetaan opiskelijan etenemisen seurantaa (esim. tehtävien tekeminen aikataulussa ja materiaaleihin perehtyminen Moodlessa).