Toimintakyvyn arviointi (8 op)
Toteutuksen tunnus: SK10003-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 20.12.2024
Opintopistemäärä
8 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Jatta Papunen
- Johanna Åkerlund
- Sanna Tiainen
- Laura Järvinen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS24Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024
Tavoitteet
1. Osaa nimetä ja käyttää hyödyksi toimintaterapia-arviointia ohjaavia teorioita ja ohjeistuksia.
2. Perehtyy asiakaskeskeisiin arviointimenetelmiin toimintaterapiassa ja osaa kertoa asiakaskeskeisistä elementeistä arvioinnissa.
3. Osaa muotoilla tavoitteen osana toimintakyvyn arviointia.
Sisältö
• Asiakaslähtöinen arviointiprosessi
• Arviointimenetelmät
• Tavoitteen asettaminen ja arvioinnin raportointi
• Raportoinnin perusteet toimintaterapia-arvioinnissa: Rakenteisen kirjaamisen ohjeistus ja toimintaterapianimikkeistö.
Oppimateriaalit
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Opetusmenetelmät
TAVOITTEET
1. Osaa nimetä ja käyttää hyödyksi toimintaterapia-arviointia ohjaavia teorioita ja ohjeistuksia.
2. Perehtyy asiakaskeskeisiin arviointimenetelmiin toimintaterapiassa ja osaa kertoa asiakaskeskeisistä elementeistä arvioinnissa.
3. Osaa muotoilla tavoitteen osana toimintakyvyn arviointia.
SISÄLTÖ
• Asiakaslähtöinen arviointiprosessi
• Arviointimenetelmät
• Tavoitteen asettaminen ja arvioinnin raportointi
• Raportoinnin perusteet toimintaterapia-arvioinnissa: Rakenteisen kirjaamisen ohjeistus ja toimintaterapianimikkeistö.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Työelämäkummin tervehdys
Yritysvierailu Pohjois-Karjalan alueella
Sisällön jaksotus
Opintojakso etenee kahden viikon mittaisissa teemoissa ja jokaiseen teemaan liittyy tuona aikana palautettava oppimistehtävä.
Lisätietoja opiskelijoille
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen (Ahot-näyttö)
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen lähtökohtana on opetussuunnitelma. Opetussuunnitelmassa on nimetty opintojakson osaamistavoitteet ja sisällöt. Voit hakea osaamisen tunnistamista aiemmin hankitulla työ- tai opintokokemuksella, mikäli saavutat näytössäsi nämä osaamistavoitteet ja opintojakson sisällöt.
Huomioi, että näistä alla olevista kriteereistä vähintään toinen täyttyy:
- Aiempien opinten tulee olla korkeakoulutasoa (AMK/yliopisto)
- Työelämäkokemuksesta tulee käydä ilmi toimintakyvyn arviointia koskevat työtehtävät.
Selvittääksesi mahdollisuutesi osaamisen tunnistamiseen ja tunnustamiseen (ahot-näyttöön), ole yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan sähköpostitse sanna.tiainen@karelia.fi
Otsikoi sähköposti: Toimintakyvyn arviointi Ahot-näyttö/oma nimesi ja opiskelijanumero
Kerro viestissä: Millaiseen työ- tai opintokokonaisuuteen perustuen arvioit saavuttaneesi opintojakson tavoitteet.
Hakemuksen liitteet: Lisää työkokemustasi ja/tai koulutustasi vastaavat liitteet, joilla osoitat ahot-näyttösi aiemman kokemuksen.
Lähetä osaamisen tunnistamisen ja tunnustamisen viestisi opintojakson alkuun mennessä vastuuopettajalle.
Saat vastaavalta opettajalta paluuviestin, jossa saat tiedon, onko sinun mahdollista tehdä ahot-näyttö tästä opintojaksosta. Saat vastausviestissä ohjeet kirjallisen ahot-näytön suorittamista varten. Mikäli et voi osoittaa osaamistasi ahot-näytöllä, saat tästä vastauksen opettajalta ja tulet mukaan opintojaksolle sen toteutusajankohtana.
Tarvittaessa lisätiedot osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta voit tiedustella opintojakson vastuuopettajilta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin. Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloä lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.