Siirry suoraan sisältöön

Toiminta toimintaterapiassa (9 op)

Toteutuksen tunnus: SK10002-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

15.08.2024 - 30.09.2024

Ajoitus

19.08.2024 - 20.10.2024

Opintopistemäärä

9 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Jatta Papunen
  • Johanna Åkerlund
  • toimintaterapia 2 Virtuaalihenkilö
  • Laura Järvinen

Vastuuopettaja

Sanna Tiainen

Ryhmät

  • SKAS24
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024

Tavoitteet

KOKONAISTAVOITTEET
1. Tunnistaa ja osaa nimetä toimintaterapian keskeisiä malleja- ja viitekehyksiä sekä näihin liittyviä keskeisiä käsitteitä.
2. Osaa määritellä mitä toiminnan analyysi tarkoittaa sekä toteuttaa toiminnan analyysia.
3. Osaa määritellä ihmisen toimintakokonaisuuksia sekä nimetä toiminnan eri ulottuvuuksia sekä määritellä osallisuutta ja toimijuutta.

Sisältö

Osallisuus, toimijuus ja toimintakyky:
- Keskeinen käsitteistö yleisestä, kuntoutuksen ja toimintaterapian näkökulmasta

Toimintaterapian mallit- ja viitekehykset:
- Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM)
- Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO)
- Model of Human Occupation (MOHO)
- Canadian Model of Performance and Engagement (CMOP-E)
- KAWA

Toiminnan analysoinnin soveltaminen ja porrastaminen:
- Toiminnan analyysin tasot
- Toiminnan analyysin harjoittelu ja raportointi

Toiminnan monet ulottuvuudet:
- Asiakkaan osallistuminen ja toiminnallisuus
- Toimintakokonaisuudet, taidot ja valmiudet sekä ympäristö
- Tutustuminen ICF-viitekehyksen ja toimintaterapianimikkeistön toimintakyvyn ja toiminnan ulottuvuuksien määrittelyyn

Oppimateriaalit

Opintojaksolla ilmoitettava materiaali

Opetusmenetelmät

• Tunnistaa ja osaa nimetä toimintaterapian keskeisiä malleja- ja viitekehyksiä sekä näihin liittyviä keskeisiä käsitteitä.
• Osaa määritellä mitä toiminnan analyysi tarkoittaa sekä toteuttaa toiminnan analyysia.
• Osaa määritellä ihmisen toimintakokonaisuuksia sekä nimetä toiminnan eri ulottuvuuksia sekä määritellä osallisuutta ja toimijuutta.

SISÄLTÖ
Osallisuus, toimijuus ja toimintakyky:
- Keskeinen käsitteistö yleisestä, kuntoutuksen ja toimintaterapian näkökulmasta


Toimintaterapian mallit- ja viitekehykset:
- Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM)
- Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO)
- Model of Human Occupation (MOHO)
- Canadian Model of Performance and Engagement (CMOP-E)
- KAWA


Toiminnan analysoinnin soveltaminen ja porrastaminen:
- Toiminnan analyysin tasot
- Toiminnan analyysin harjoittelu ja raportointi


Toiminnan monet ulottuvuudet:
- Asiakkaan osallistuminen ja toiminnallisuus
- Toimintakokonaisuudet, taidot ja valmiudet sekä ympäristö
- Tutustuminen ICF-viitekehyksen ja toimintaterapianimikkeistön toimintakyvyn ja toiminnan ulottuvuuksien määrittelyyn

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu viimeistään 28 vrk opintojakson päättymisen jälkeen.

Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin.
Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.

Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.