Toiminta toimintaterapiassa (9 op)
Toteutuksen tunnus: SK10002-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
15.08.2024 - 30.09.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 20.10.2024
Opintopistemäärä
9 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Jatta Papunen
- Johanna Åkerlund
- toimintaterapia 2 Virtuaalihenkilö
- Laura Järvinen
Vastuuopettaja
Sanna Tiainen
Ryhmät
-
SKAS24Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2024
Tavoitteet
KOKONAISTAVOITTEET
1. Tunnistaa ja osaa nimetä toimintaterapian keskeisiä malleja- ja viitekehyksiä sekä näihin liittyviä keskeisiä käsitteitä.
2. Osaa määritellä mitä toiminnan analyysi tarkoittaa sekä toteuttaa toiminnan analyysia.
3. Osaa määritellä ihmisen toimintakokonaisuuksia sekä nimetä toiminnan eri ulottuvuuksia sekä määritellä osallisuutta ja toimijuutta.
Sisältö
Osallisuus, toimijuus ja toimintakyky:
- Keskeinen käsitteistö yleisestä, kuntoutuksen ja toimintaterapian näkökulmasta
Toimintaterapian mallit- ja viitekehykset:
- Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM)
- Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO)
- Model of Human Occupation (MOHO)
- Canadian Model of Performance and Engagement (CMOP-E)
- KAWA
Toiminnan analysoinnin soveltaminen ja porrastaminen:
- Toiminnan analyysin tasot
- Toiminnan analyysin harjoittelu ja raportointi
Toiminnan monet ulottuvuudet:
- Asiakkaan osallistuminen ja toiminnallisuus
- Toimintakokonaisuudet, taidot ja valmiudet sekä ympäristö
- Tutustuminen ICF-viitekehyksen ja toimintaterapianimikkeistön toimintakyvyn ja toiminnan ulottuvuuksien määrittelyyn
Oppimateriaalit
Opintojaksolla ilmoitettava materiaali
Opetusmenetelmät
• Tunnistaa ja osaa nimetä toimintaterapian keskeisiä malleja- ja viitekehyksiä sekä näihin liittyviä keskeisiä käsitteitä.
• Osaa määritellä mitä toiminnan analyysi tarkoittaa sekä toteuttaa toiminnan analyysia.
• Osaa määritellä ihmisen toimintakokonaisuuksia sekä nimetä toiminnan eri ulottuvuuksia sekä määritellä osallisuutta ja toimijuutta.
SISÄLTÖ
Osallisuus, toimijuus ja toimintakyky:
- Keskeinen käsitteistö yleisestä, kuntoutuksen ja toimintaterapian näkökulmasta
Toimintaterapian mallit- ja viitekehykset:
- Occupational Therapy Intervention Process Model (OTIPM)
- Transaktionaalinen toiminnan malli (TMO)
- Model of Human Occupation (MOHO)
- Canadian Model of Performance and Engagement (CMOP-E)
- KAWA
Toiminnan analysoinnin soveltaminen ja porrastaminen:
- Toiminnan analyysin tasot
- Toiminnan analyysin harjoittelu ja raportointi
Toiminnan monet ulottuvuudet:
- Asiakkaan osallistuminen ja toiminnallisuus
- Toimintakokonaisuudet, taidot ja valmiudet sekä ympäristö
- Tutustuminen ICF-viitekehyksen ja toimintaterapianimikkeistön toimintakyvyn ja toiminnan ulottuvuuksien määrittelyyn
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu viimeistään 28 vrk opintojakson päättymisen jälkeen.
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin.
Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-oppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.