Siirry suoraan sisältöön

Näkökulmana elinympäristö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SK10017-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2024 - 31.10.2024

Ajoitus

07.01.2025 - 01.06.2025

Opintopistemäärä

4 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Toimintaterapeuttikoulutus (SK)

Toimipiste

Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

25 - 35

Koulutus

  • Toimintaterapeuttikoulutus

Opettaja

  • Sanna Tiainen
  • Mikko Hirvonen

Vastuuopettaja

Johanna Åkerlund

Ryhmät

  • SKAS23
    Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023

Tavoitteet

Tavoitteet

1. Ymmärrät elinympäristön arvioinnin perusteet ja osaat analysoida elinympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan.
2. Osaat kuvata, mitä esteettömyys tarkoittaa julkisessa rakentamisessa ja asuinrakentamisessa. Sovellat alan viimeisintä tietoa asumisen ja kodin muutostöiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
3. Osaat edistää esteettömyyttä uudis- ja korjausrakentamisessa sekä löydät yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa ratkaisuja, jotka tukevat ihmisen toimintaa omassa elinympäristössään.

Sisältö

Sisältö

Teema 1. Elinympäristö - teemassa käsitellään asumisen ja kodin merkitystä ihmiselle ja yhteisöille. Aluksi määritellään, mitä teemaan liittyvillä käsitteillä tarkoitetaan tässä kurssissa ja rajataan sisältä koskemaan pääasiassa rakennettua ympäristöä ja saavutettavuutta.

Teema 2. Rakennettu ympäristö - teemassa paneudutaan asumisen ja ympäristön fyysisiin ominaisuuksiin, toteutuneisiin ratkaisuihin ja harjoitellaan käytännössä mittaamista ja suunnitelmien tulkintaa.

Teema 3. Elinympäristön arviointi - teema sisältää asumisen, esteettömyyden, aistiesteettömyyden ja julkisten tilojen arvioinnin teoriassa. Teemassa paneudutaan ekologisiin, yksilöllisiin ja pitkällä tähtäimellä myös taloudellisiin ratkaisuihin.

Teema 4. Viimeinen teema kokoaa aiempien teemojen sisällöt ja painottuu rakennuksen tai muun yhteisen rakennetun ympäristön suunnitteluun. Opiskelija toteuttaa tähän teemaan liittyvän arvioitavan oppimistehtävän, jossa toteuttaa käytännössä julkisen tilan esteettömyys- tai muun arvioinnin ja tekee suunnitelman toteutuksesta.

Opetusmenetelmät

Tavoitteet

1. Ymmärrät elinympäristön arvioinnin perusteet ja osaat analysoida elinympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan.
2. Osaat kuvata, mitä esteettömyys tarkoittaa julkisessa rakentamisessa ja asuinrakentamisessa. Sovellat alan viimeisintä tietoa asumisen ja kodin muutostöiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
3. Osaat edistää esteettömyyttä uudis- ja korjausrakentamisessa sekä löydät yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa ratkaisuja, jotka tukevat ihmisen toimintaa omassa elinympäristössään.


Sisältö

Teema 1. Elinympäristö - teemassa käsitellään asumisen ja kodin merkitystä ihmiselle ja yhteisöille. Aluksi määritellään, mitä teemaan liittyvillä käsitteillä tarkoitetaan tässä kurssissa ja rajataan sisältä koskemaan pääasiassa rakennettua ympäristöä ja saavutettavuutta.

Teema 2. Rakennettu ympäristö - teemassa paneudutaan asumisen ja ympäristön fyysisiin ominaisuuksiin, toteutuneisiin ratkaisuihin ja harjoitellaan käytännössä mittaamista ja suunnitelmien tulkintaa.

Teema 3. Elinympäristön arviointi - teema sisältää asumisen, esteettömyyden, aistiesteettömyyden ja julkisten tilojen arvioinnin teoriassa. Teemassa paneudutaan ekologisiin, yksilöllisiin ja pitkällä tähtäimellä myös taloudellisiin ratkaisuihin.

Teema 4. Viimeinen teema kokoaa aiempien teemojen sisällöt ja painottuu rakennuksen tai muun yhteisen rakennetun ympäristön suunnitteluun. Opiskelija toteuttaa tähän teemaan liittyvän arvioitavan oppimistehtävän, jossa toteuttaa käytännössä julkisen tilan esteettömyys- tai muun arvioinnin ja tekee suunnitelman toteutuksesta.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi tapahtuu viimeistään 28 vrk opintojakson päättymisen jälkeen.
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin.
Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-opppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.