Näkökulmana elinympäristö (4 op)
Toteutuksen tunnus: SK10017-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Toimintaterapeuttikoulutus (SK)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
25 - 35
Koulutus
- Toimintaterapeuttikoulutus
Opettaja
- Sanna Tiainen
- Mikko Hirvonen
Vastuuopettaja
Johanna Åkerlund
Ryhmät
-
SKAS23Toimintaterapeutti (AMK), monimuoto, syksy, 2023
Tavoitteet
Tavoitteet
1. Ymmärrät elinympäristön arvioinnin perusteet ja osaat analysoida elinympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan.
2. Osaat kuvata, mitä esteettömyys tarkoittaa julkisessa rakentamisessa ja asuinrakentamisessa. Sovellat alan viimeisintä tietoa asumisen ja kodin muutostöiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
3. Osaat edistää esteettömyyttä uudis- ja korjausrakentamisessa sekä löydät yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa ratkaisuja, jotka tukevat ihmisen toimintaa omassa elinympäristössään.
Sisältö
Sisältö
Teema 1. Elinympäristö - teemassa käsitellään asumisen ja kodin merkitystä ihmiselle ja yhteisöille. Aluksi määritellään, mitä teemaan liittyvillä käsitteillä tarkoitetaan tässä kurssissa ja rajataan sisältä koskemaan pääasiassa rakennettua ympäristöä ja saavutettavuutta.
Teema 2. Rakennettu ympäristö - teemassa paneudutaan asumisen ja ympäristön fyysisiin ominaisuuksiin, toteutuneisiin ratkaisuihin ja harjoitellaan käytännössä mittaamista ja suunnitelmien tulkintaa.
Teema 3. Elinympäristön arviointi - teema sisältää asumisen, esteettömyyden, aistiesteettömyyden ja julkisten tilojen arvioinnin teoriassa. Teemassa paneudutaan ekologisiin, yksilöllisiin ja pitkällä tähtäimellä myös taloudellisiin ratkaisuihin.
Teema 4. Viimeinen teema kokoaa aiempien teemojen sisällöt ja painottuu rakennuksen tai muun yhteisen rakennetun ympäristön suunnitteluun. Opiskelija toteuttaa tähän teemaan liittyvän arvioitavan oppimistehtävän, jossa toteuttaa käytännössä julkisen tilan esteettömyys- tai muun arvioinnin ja tekee suunnitelman toteutuksesta.
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
1. Ymmärrät elinympäristön arvioinnin perusteet ja osaat analysoida elinympäristön vaikutuksia ihmisen toimintaan.
2. Osaat kuvata, mitä esteettömyys tarkoittaa julkisessa rakentamisessa ja asuinrakentamisessa. Sovellat alan viimeisintä tietoa asumisen ja kodin muutostöiden suunnittelussa ja toteutuksessa.
3. Osaat edistää esteettömyyttä uudis- ja korjausrakentamisessa sekä löydät yhteistyössä muiden ammattilaisten kanssa ratkaisuja, jotka tukevat ihmisen toimintaa omassa elinympäristössään.
Sisältö
Teema 1. Elinympäristö - teemassa käsitellään asumisen ja kodin merkitystä ihmiselle ja yhteisöille. Aluksi määritellään, mitä teemaan liittyvillä käsitteillä tarkoitetaan tässä kurssissa ja rajataan sisältä koskemaan pääasiassa rakennettua ympäristöä ja saavutettavuutta.
Teema 2. Rakennettu ympäristö - teemassa paneudutaan asumisen ja ympäristön fyysisiin ominaisuuksiin, toteutuneisiin ratkaisuihin ja harjoitellaan käytännössä mittaamista ja suunnitelmien tulkintaa.
Teema 3. Elinympäristön arviointi - teema sisältää asumisen, esteettömyyden, aistiesteettömyyden ja julkisten tilojen arvioinnin teoriassa. Teemassa paneudutaan ekologisiin, yksilöllisiin ja pitkällä tähtäimellä myös taloudellisiin ratkaisuihin.
Teema 4. Viimeinen teema kokoaa aiempien teemojen sisällöt ja painottuu rakennuksen tai muun yhteisen rakennetun ympäristön suunnitteluun. Opiskelija toteuttaa tähän teemaan liittyvän arvioitavan oppimistehtävän, jossa toteuttaa käytännössä julkisen tilan esteettömyys- tai muun arvioinnin ja tekee suunnitelman toteutuksesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi tapahtuu viimeistään 28 vrk opintojakson päättymisen jälkeen.
Opiskelija osoittaa osaamisensa oppimistehtävillä ja osallistumalla aktiivisesti lähikontakiopetukseen sekä etäohjauksiin.
Opintojakson tehtävien arviointiperusteet kerrotaan opintojakson verkko-opppimisympäristössä.
Hyväksytty suoritus edellyttää läsnäoloa lähikontaktiopetuksessa sekä opintojaksojen oppimistehtävien palauttamista ohjeistetussa aikataulussa ja hyväksyttyä suorittamista.