Mielenterveys-, päihde- ja kriisihoitotyö (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH10028-3012
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2024 - 31.10.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 01.06.2025
Opintopistemäärä
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sairaanhoitajakoulutus (SH)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus
Opettaja
- Satu Kinnunen
- Juha Pesonen
- Eini Hyppönen
- Petri Ronkainen
- Riitta Muhonen
- Tarja Ruokonen
Vastuuopettaja
Minna Lappalainen
Ryhmät
-
SHNK24Sairaanhoitaja (AMK), päivä, kevät, 2024
Tavoitteet
Ymmärrät asiakkaan/ potilaan ja hänen läheisensä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
Tunnistat mielenterveys- ja päihdetyön eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavan keskeisen lainsäädännön.
Sovellat ammatillisen ja hoidolliseen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan sekä hänen läheisensä tarpeita ja soveltaa ohjausmenetelmiä voimavaralähtöisesti.
Osaat tukea akuutissa kriisissä olevaa.
Osaat käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä.
Ymmärrät oman persoonan merkityksen työvälineenä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä ja osaat hakea tukea ammatillisen kehittymiseesi. Ymmärrät Avekki-toimintatapamallin periaatteet
Motivoidut ja saat valmiuksia Avekki-toimintatapamallin mukaiseen toimintaan uhkaavien ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa.
Perehdyt Lapset puheeksi – menetelmään ja harjoittelet sen käyttöä.
Sisältö
Yhteistyösuhde ja hoidollinen vuorovaikutus asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
Päihteiden käyttäjän tunnistaminen ja päihteiden puheeksiotto
Henkisen tuen tarpeen tunnistaminen ja kriisissä olevan kohtaaminen
Tavallisimpien mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettävät menetelmät
Oppimateriaalit
Moodlessa oleva oppimateriaali sekä muut soveltuvat lähteet
Opetusmenetelmät
Tavoitteet
Ymmärrät asiakkaan/ potilaan ja hänen läheisensä oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana.
Tunnistat mielenterveys- ja päihdetyön eettisiä kysymyksiä ja ymmärrät mielenterveys- ja päihdetyötä ohjaavan keskeisen lainsäädännön.
Sovellat ammatillisen ja hoidolliseen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdehoitotyössä.
Osaat arvioida asiakkaan/ potilaan sekä hänen läheisensä tarpeita ja soveltaa ohjausmenetelmiä voimavaralähtöisesti.
Osaat tukea akuutissa kriisissä olevaa.
Osaat käyttää mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä varhaisen puuttumisen keskeisiä menetelmiä.
Ymmärrät oman persoonan merkityksen työvälineenä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä ja osaat hakea tukea ammatillisen kehittymiseesi. Ymmärrät Avekki-toimintatapamallin periaatteet
Motivoidut ja saat valmiuksia Avekki-toimintatapamallin mukaiseen toimintaan uhkaavien ja väkivaltatilanteiden ennaltaehkäisyssä ja hallinnassa.
Perehdyt Lapset puheeksi – menetelmään ja harjoittelet sen käyttöä.
Sisältö
Yhteistyösuhde ja hoidollinen vuorovaikutus asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa
Päihteiden käyttäjän tunnistaminen ja päihteiden puheeksiotto
Henkisen tuen tarpeen tunnistaminen ja kriisissä olevan kohtaaminen
Tavallisimpien mielenterveyden häiriöiden ja psykiatristen sairauksien hoidossa käytettävät menetelmät
Opetusmenetelmät
Flipped classroom
Lähiopetus 31 t (lähitunnit, seminaarit, simulaatiot ja harjoitukset)
Itsenäinen opiskelu 77 t
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Lähiopetus 31 t
Itsenäinen opiskelu yksin ja ryhmässä 77 t
Lisätietoja opiskelijoille
AHOT (osaamisen näyttö) Lapset puheeksi 0.5 op osuudesta: mikäli olet suorittanut aiemmin Lapset puheeksi menetelmäkoulutuksen (18 h) ja sinulla on siitä kouluttajan antama virallinen todistus, laita se sähköpostilla tiedoksi opintojakson opettajalle (Tarja Ruokonen tai Satu Kinnunen)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Hyväksytty suoritus edellyttää valmistautumista lähitunneille ja osallistumista opetukseen (75%).
Seminaarit, simulaatiot, avekki ja lapset puheeksi tunnit edellyttävät 100 % läsnäoloa.
Oppimispäiväkirjan palaute 0-5 sekä kirjallinen palaute.
Seminaarityöskentelyllä (josta suullinen palaute ryhmälle) voi vaikuttaa rajatapauksissa arviointia nostavasti tai laskevasti.
Lisätiedot
Edeltävät opinnot: hoitotaito, lääkehoidon perusteet ja farmakologia,