Työelämälähtöinen kehittämistehtävä (10 op)
Toteutuksen tunnus: SS10073-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.04.2024 - 24.05.2024
Ajoitus
08.10.2024 - 20.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Sosionomikoulutus (SS)
Toimipiste
Tikkarinne-kampus Tikkarinne 9 (TIK)
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
15 - 30
Koulutus
- Sosionomikoulutus
Opettaja
- Katja Sorjonen
- Jaana Kurki
Vastuuopettaja
Katja Sorjonen
Ryhmät
-
KSES24MOMonialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä erikoistumiskoulutus
Tavoitteet
Kehittämistehtävä tehdään monitoimijaisessa yhteistyössä kansalaisten, julkisen, yksityisen ja/tai kolmannen sektorin kanssa. Kehittämistehtävässä sovelletaan palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja oikean työelämähaasteen ratkaisussa. Työelämästä tuleva kehittämistehtävä pohjautuu palvelun käyttäjien, palvelun ja sen kontekstin ymmärryksen kartoittamiseen. Tämän avulla luovassa ja kokeilevassa prosessissa rakennetaan palvelukokemuksia, jotka ovat kilpailukykyisiä ja ihmisille ystävällisiä.
Opiskelijat työskentelevät monitoimijaisissa kehittämisyhteisöissä huomioiden eri tahojen tarpeet ja näkemykset siten, että erilaisten kokeilujen arviointi tapahtuu jo kehittämisprosessin aikana huomioiden näyttöön perustuva tieto. Kehittämistehtävän parissa työskennellään pienryhmissä (3 opiskelijaa/ryhmä). Kehittämistehtävä käsittää
kokonaisen palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi/pilotointi ja arviointi. Opiskelijat esim. haastattelevat ja/tai havainnoivat palveluiden asiakkaita, työntekijöitä tai potilasjärjestön asiantuntijoita/kokemusasiantuntijoita. Työelämän edustajat ovat mukana
yhteiskehittämispajoissa ideoimassa ja prototypoimassa ratkaisuja. Asiakkaat/sidosryhmät ovat kehitettävän palvelun testaajina.
Opiskeltuaan palvelumuotoilua ja tehtyään kehittämistehtävän oppija on asiantuntija monialaisesta roolistaan käsin ja osaa
- soveltaa monitoimijaisen kehittämisyhteistyön malleja ja menetelmiä
- tunnistaa monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä erilaisia toimijoita ja toimijuuden rooleja
- nimetä ja selittää palvelumuotoiluprosessin eri vaiheet: asiakasymmärryksen luominen, konseptointi, prototypointi, pilotointi ja arviointi
- soveltaa palvelumuotoilun prosessia ja työskentelytapoja työelämähaasteen ratkaisussa
- hyödyntää omaa substanssiomaamistaan monitoimijaisessa kehittämisyhteisössä
- selittää näyttöön perustuvan toimintatavan merkityksen sosiaali- ja terveydenhuollossa
- työskennellä osana ryhmän jäsenenä ja osallistua kehittämistehtävän ratkaisemiseen
- hyödyntää tutkittua tietoa toiminnan kehittämisessä
- ohjata ja uudistaa työyhteisön ja työn toimintaa
Kehittämistehtävässä tavoitteet muodostavat kokonaisuuden, jonka avulla opiskelija voi laventaa osaamistaan sosiaali- ja terveysalan digitaalisten palvelujen kehittämisessä. Erikoistumiskoulutuksessa uutta tietoa rakennetaan monitoimijaisesti oman ydinosaamisen päälle. Tämä luo jokaiselle opiskelijalle oman osaamisen kehittymispolun ja antaa näin mahdollisuuksia hyödyntää osaamista valmistuttuaan erilaisissa sosiaali- ja terveydenhuollon
konteksteissa ja tehtävissä.
Aika ja paikka
Toteutuu 8.10.2024-31.5.2025 välisenä aikana verkkototeutuksena. Kehittämistehtäväinfo 8.10.2024
Ideaseminaari 10.12.2024
Suunnitelmaseminaari 4.2.2025
Loppuseminaari 6.5.2025
Oppimisympäristönä toimii Digicampus.
Lisätietoja opiskelijoille
HUOM! TÄMÄ OPINTOJAKSO ON OSA ERIKOISTUMISKOULUTUSTA Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä.
OPINTOJAKSOLLE OSALLISTUJALTA EDELLYTETÄÄN AIKAISEMPAA KORKEAKOULUTUTKINTOA.
Osallistumiskriteerinä on hyväksytysti suoritettu Palvelumuotoilu 5 op opintojakso (Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä 30 op- erikoistumiskoulutus)
Tutustu tarkemmin opintojaksoon ja Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutukseen Digicampuksessa: https://digicampus.fi/course/index.php?categoryid=258.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojakso on osa Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä (Sotedigi -osaajaksi) -erikoistumiskoulutusta.